Avatar billede jweber Nybegynder
14. december 2007 - 19:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

problemer med gd2 funktioner

Jeg bruger nogle gd2 funktioner til at resize billeder når jeg uploader dem, me får fejl hvis jeg uploade et billede på omkring 400kb, 50kb kan den godt klare.

Jeg får følgende fejl:
Fatal error: Allowed memory size of 16777216 bytes exhausted (tried to allocate 6144 bytes) in /.......

fejl kommer bl.a i følgende funktioner imagecopyresized() og imagecreatefromjpeg(). Jeg kan selvfølgelig godt se at den broller sig overstørrelsen. Men er der en præcis maks størrelsen, og er den evt. fastsat af mit webhotel, og er der ikke noget man kan gøre for at kunne håndtere størrere billeder?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. december 2007 - 20:09 #1
Når dit billede på 400 kb bliver "pakket ud" til rene pixels, så fylder det gevaldig meget mere - JPG er som bekendt et komprimeret format.

Dit webhotel sætter åbenbart en grænse på 16MB - du kan nok ikke gøre noget ved det, men spørg da. Problemet er, at jo mere RAM hver proces får lov til at bruge, jo langsommere går det for andre.

Ude i verden ser man størrelser på 8, 12, 16, 32, 90 og 128 MByte til PHP.
Avatar billede jweber Nybegynder
14. december 2007 - 22:52 #2
Det giver selvfølgelig meget god mening. Men står der ikke at den tilladte data mængde er 16777216 bytes og at jeg forsøgte med 6144 bytes?

Men så kan men jo ikke rigtig bruge en sådan funktion til at resize billeder ned som er store når man uploader dem, hvis denne funktion alligevel kun kan tage billeder der allerede er så små at de ikke behøves at blive gjort mindre. Hvis det var forståeligt nok det jeg fik skrevet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. december 2007 - 23:13 #3
Jo, det er forstået. Men GD-funktionerne kræver altså en del RAM, og har man ingen RAM, så kan man ikke lave så meget ... hvis du forstår... ;)
Avatar billede jweber Nybegynder
15. december 2007 - 00:31 #4
Klart nok. Ja jeg har en grænse på 16mb hukommelse kan jeg se i min phpinfo, som du også skrev. Kan man sige noget om hvad de svare til at billedfil størrelse, eller er det for forskelligt, fra billede til billede alt efter farver osv.? Eller må man bare årøve sig frem?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. december 2007 - 08:36 #5
Prøv dig frem, men kig på bredde x højde, og ikke på hvad billedet fylder i komprimeret form.
Avatar billede jweber Nybegynder
15. december 2007 - 12:19 #6
ok, jeg vil sige mange tak for et rigtig godt svar. Pointene er dine hvis du vil smide et svar.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. december 2007 - 12:26 #7
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede jweber Nybegynder
16. december 2007 - 22:01 #8
svar