Avatar billede asterisk Nybegynder
17. december 2007 - 14:42 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Brugerdefinerede filer og mapper forsvundet fra desktop

Win XP SP2, dansk.
Det handler om forskellige filer og mapper som er oprettet af brugeren gennem tiden. Men nu er de allesammen væk, dog optræder de alligevel i C:\Documents and Settings\%username\Skrivebord, allesammen.
Med andre ord, alle filer og mapper egsisterer, men jeg kan kun finde dem i stifinderen, men de er bare ikke synlige på desktoppen, som det burde være.
Jeg kan dog sagtens se alle default oprettede ikoner, som Denne computer, Dokumenter, Papirkurv, Netværkssteder. Proceslinjen er ligesom synlig, så det handler ikke om "Vis ikoner på skrivebordet", heller ikke om Skrivebordsoprydning-funktionen, denne er slået fra.
Jeg kunne ikke finde en løsning på internettet.
Er der nogen der har en idé hvad jeg skal gøre for at få filerne tilbage på desktoppen.
Avatar billede vejmand Juniormester
17. december 2007 - 14:45 #1
Lav en systemgendannelse:

Start -> Alle programmer -> Tilbehør -> Systemværktøjer -> Systemgendannelse -> Følg guiden, og vælg et tidspunkt fra før problemet opstod.
Avatar billede di8leva Nybegynder
17. december 2007 - 14:49 #2
Hvis du ikke vil gå igang med store ändringer som systemgendannelse så kan du starte med at pröve:

Flyt alle dokumenter fra C:\Documents and Settings\%username\Skrivebord til f.eks C:\temp.

Kopier sedan en fil ad gangen fra C:\temp til Skrivebordet (ikke i explorer, men til selve Skrivbordet du kan se).
Avatar billede vejmand Juniormester
17. december 2007 - 14:52 #3
"Hvis du ikke vil gå igang med store ändringer som systemgendannelse"

En systemgendannelse er bestemt ikke nogen stor ændrig, det tar ganske få minutter og så er maskinen tilbage som den var på det tidspunkt du vælger.

Og du mister ikke dokumenter, fotos og lign oprettet efter det tidspunkt du vælger.

Lettere kan det næsten ikke være.  :-)
Avatar billede nva Praktikant
17. december 2007 - 15:13 #4
Er du sikker på at du logger på med den rigtige bruger?
Avatar billede di8leva Nybegynder
17. december 2007 - 15:36 #5
vejmand >> Det er hvad de siger :) Jeg kan selv ikke lige systemgendannelse, fordi jeg syns den piller ved for mange ting, men det er ju op til var og en...
Avatar billede asterisk Nybegynder
17. december 2007 - 15:44 #6
nva -> jeg er logget på som den rigtige bruger
vejmand -> efter systemgendannelse, tror jeg i høj grad at alle filændringer også er tilbage til en tidligere tilstand, så det tør jeg ikke.
di8leva ->jeg har gjort som du sagde, men nu er userens Skrivebord mappe tom, når jeg kigger i Stifinderen, selvom filerne vises på selve desktoppen.
Og jeg har lige opdaget en ny profil, "TEMP", ved siden af andre kendte profiler på computeren (fx der er Administrator, Administrator.DOMAIN, All Users, Default users, og selve "user"). I denne TEMP brugerens mappe er der også en Skrivebord mappe, og det er her, hvor filerne er havnet.
Jeg har lavet en backup af filerne, men hvor kommer denne "TEMP" - user fra. Jeg er på den samme domæne/netværk, men har ikke denne mærklige profil i Documents and Settings.
Jeg tænkte på, om der evt. kunne opstå noget galt med den enkelte users profil?
Avatar billede vejmand Juniormester
17. december 2007 - 15:44 #7
Jeg bruger ofte systemgendannelsen, og jeg har aldrig, aldrig nogen sinde oplevet den har gjort andet, end at systemgendanne.
Avatar billede di8leva Nybegynder
17. december 2007 - 15:53 #8
asterisk >> Ok, så kan vi ju klart se at det ikke er den korrekte bruger-mappe der bliver brugt. Pröv at söge efter filerne under C:\Document and Settings\ og se hvis du kan finde dem der?
Avatar billede asterisk Nybegynder
17. december 2007 - 15:58 #9
Mener du C:\Document and Settings\%username%\Skrivebord, mens jeg er logget på som pågældende user? Hvis det er det du mente, så har jeg prøvet, men denne mappe er tom.
Filerne ligger i C:\Document and Settings\TEMP\Skrivebord, selvom jeg er logget på som pågældende user.

Jeg vender tilbage i morgen formiddag.
Avatar billede oskar Nybegynder
17. december 2007 - 16:47 #10
Hvis det er en domæneprofil du logger på med og der er et problem med netforbindelsen kan du godt være ude for at du logger på med en midlertidig profil eller med en cachet profil, som ligner den du er vant til men de ting der  specifikke for den oprindelige fil mangler.
Avatar billede suzyam Nybegynder
17. december 2007 - 19:58 #11
Giver vejmand fuldstændig ret. Kan man systemgendanne, er det den nemmeste og mest idiotproof metode, selv for den grønneste, grønne nybegynder.
Avatar billede nva Praktikant
18. december 2007 - 07:55 #12
Her er lidt om systemgendannelse, så asterisk kan blive beroliget til en anden gang http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/Help/517d3b8e-3379-46c1-b479-05b30d6fb3f01030.mspx
Avatar billede asterisk Nybegynder
18. december 2007 - 13:12 #13
Pga. en række systemopdateringer på netværket, vil jeg helst gå udenom systemgendannelse, hvis en anden løsning findes. Det handler om en domæneprofil, og der er ellers ikke netværksproblemer. Dette er et unikt tilfælde blandt alle andre der virker problemfrit.
Er der nogen der ved, hvordan/hvorfor den tidligere beskrevne TEMP profil er opstået, og fx er det sikkert at slette den, mens logget på som administrator?
Avatar billede asterisk Nybegynder
18. december 2007 - 13:25 #14
Alt tyder på, at profilen er korupt, og at jeg skal lave en ny profil til denne bruger.
Er du/I enige, eller er der nogen der har andre erfaringer med dette problem?
Avatar billede vejmand Juniormester
18. december 2007 - 13:48 #15
Jeg ved ikke om du evt. kan bruge noget her: http://support.microsoft.com/kb/811151/da
Avatar billede oskar Nybegynder
18. december 2007 - 14:07 #16
Hvis det kun er den lokale del af profilen der er i stykker (=alt virker på en anden pc) kan du jo prøve at logge på som administrator og slette den lokale.
Ellers er der en lang og grundig vejledning i reparation af ødelagte profiler her http://www.lockergnome.com/it/2004/12/15/get-it-done-recover-a-damaged-windows-xp-user-profile/
Avatar billede vejmand Juniormester
11. januar 2008 - 07:28 #17
Er problemet løst?
Avatar billede asterisk Nybegynder
20. januar 2008 - 20:54 #18
Oskar -> smid et svar, det er din tip jeg kunne bruge, om sletning af den korrupte lokale profil, og du får de fleste points.

Vejmand og Nva ->  Der blev lavet nogle systemopdateringer på det seneste, derfor er systemgendannelse ikke den foretrukne metode denne gang. Men I får nogle points for en konstruktiv diskution, smid et svar.

Jeg beklager en måneds pause.
Avatar billede vejmand Juniormester
20. januar 2008 - 21:08 #19
Godt du fik problemet løst, jeg springer m.h.t. point.  :-)
Avatar billede oskar Nybegynder
20. januar 2008 - 22:57 #20
:)