Avatar billede megadragon Nybegynder
21. december 2007 - 20:11 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Er det lovligt at lave en røgbombe?

Jeg sidder og lejer med idéen med at lave en sukker/salpeter røgbombe til nytår, men så kom jeg til at tænke på: Er det lovligt?

Jeg vi meget gerne have et dokumenteret svar, da jeg ikke kan bruge "det har jeg hørt det (ikke) er" til ret meget.

Håber der er nogen der kender til noget konkredt
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2007 - 20:18 #1
Nej det er ikke lovligt, hvis du udløser den, hvor der er andre mennesker, og
det er vel meingen. Røgen er giftig, og du kan blive draget til ansvar for
eventuel skade på andre mennesker. Det er simpelhen ulovlig, at sprede giftige
stoffer, nytår eller ej. Lav aldrig dine bomber, men køb noget, som er lovligt.
Både du og dine medmennesker skulle jo gerne have et godt nytår:)
Avatar billede hojben Novice
21. december 2007 - 20:21 #2
hvorfor alle de 200 points spørgsmål? du ender jo med selv at ta point'ene tilbage.. du får ikke flere svar pga pointantallet...
Avatar billede megadragon Nybegynder
21. december 2007 - 20:30 #3
@jasveg røgen er ikke mere giftig end den der kommer fra fx kul, så jeg tror ikke det er det der gør, at det måske er ulovligt. Og det er jo ikke en entlig "bombe" men mere bare en flaske der ryger

@hojben hvorfor ikke? hvis antallet af svar ikke er afhænge af antallet af point, så burde det jo ikke gør nogen forskel. Jeg tror bare ikke på at være nærig
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2007 - 20:50 #4
Kul som ikke brænder som det skal udvikler en masse kulilte, som man kan blive dårlig af.
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. december 2007 - 20:55 #5
Bed du bare om svar, for jasvegs kommentar er korrekt.
Avatar billede megadragon Nybegynder
21. december 2007 - 21:05 #6
ok, det er også den stemning når jeg spørger andre steder. Men der er enu ikke nogen som har kunne findet noget officielt omkring det.
For der må da være et eller andet sted det skiller mellem hjemme-kemi og ulovligheder
Avatar billede megadragon Nybegynder
21. december 2007 - 21:31 #7
Fik et svar med henvisning til dokumentation her: http://iq.jubii.dk/qa/show/17989/Er+det+lovligt+at+lave+en+r%C3%B8gbombe%3F/
Jeg giver ikke nogen point, da jeg specifikt bad om dokumentation.
Avatar billede enya Nybegynder
21. december 2007 - 21:39 #9
Hvorfor overhovedet spørge her..??? Og hojben fik jo ret i sin formodning..! :)
Avatar billede hojben Novice
21. december 2007 - 21:49 #10
antallet af point skal modsvare spørgsmålets sværhedsgrad. hvilket det i alt for mange tilfælde ikke gør, desværre :(
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. december 2007 - 22:01 #11
lol megadragon :D
Du opretter et spørgsmål for at få svar, men så tager du point selv?
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. december 2007 - 22:02 #12
"Fik et svar med henvisning til dokumentation her: http://iq.jubii.dk/qa/show/17989/Er+det+lovligt+at+lave+en+r%C3%B8gbombe%3F/"

Hvor er svaret?
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2007 - 22:08 #13
megadragon - Jeg kan udmærket undvære dine point. Men jeg synes du er en luskerøv,
og din slags kan jeg helt bestemt undvære.
Avatar billede megadragon Nybegynder
21. december 2007 - 22:28 #14
@enya Sidst jeg tjekkede, så ekskluderede det at spørge her, ikke automatisk at spørge på en anden side. Og nu spurgte jeg specifikt om dokumentation, ikke formodninger; så eftersom han gav mig formodninger, og ikke dokumentation; så svarende han ikke på spørgsmålet

@hojben jeg overvejer ikke så meget hvor meget jeg skal give. De spørgsmål jeg stiller her, synes jeg der er svære; jeg var fx ikke i stand til at finde dokumentation på at det var ulovligt at lave røgbomber

@john_stigers ja, selvfølgelig lukker jeg spørgsmålet når jeg har svaret. Der er jo ingen grund til at lade spørgsmålet så åbent, i tilfælde af at der er nogen som fortæller mig noget, jeg allerede har fået at vide, i forvejen.
Og svaret, er det link som A.O.Exquemelin har skrevet: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=6452 hvor loven står, hvor det er muligt at læse sig til, at røgbomber højre under gruppen "Pyrotekniske artikler", som det også kræver tilladelse til at fremstille:

@jasveg hvad mener du med at jeg er en luskerøv? du har jo ikke svaret på mit spørgsmål, hvorfor skulle du så have de udlovende point? Du skriver udelukket at det ikke er lovligt, uden at henvise til nogen form for dokumentation, som var jo det jeg havde spurgt efter

Hvis antikat havde skrevet før jeg lukkede spørgsmålet, så ville han havde fået pointene, da svarende på mit spørgsmål
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. december 2007 - 22:33 #15
"Jeg vi meget gerne have et dokumenteret svar, da jeg ikke kan bruge "det har jeg hørt det (ikke) er" til ret meget."

Det svar jasveg gav var sandelig heller ikke et sådant svar...
Avatar billede hojben Novice
21. december 2007 - 22:36 #16
ved oprettelse af spørgsmål står der:
Point
15 : Let
30 : Medium
60 : Svær

hvis du mener det er svært så max 60 point.. havde håbet at idg havde besluttet sig for at fjerne muligheder for mere end de 60 men desværre ikke..
Avatar billede megadragon Nybegynder
21. december 2007 - 22:38 #17
Det var dog rigtig nok, men hans begrundelse var at det kunne forgifte folk. Og det er lige så usandsynligt at en røgbombe vil forgifte nogen, som en havegrill vil det. Det er brændt sukker som frembringer røgen
Avatar billede megadragon Nybegynder
21. december 2007 - 22:39 #18
@hojben ok, du har ret. jeg brude have valgt en af valgmulighederne. Det vil jeg gøre til en anden gang så
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. december 2007 - 21:10 #19
LOL - får dårlig karma for at sige sin mening i dette spørgsmål?
Og som den eneste.... GGG
Avatar billede megadragon Nybegynder
27. december 2007 - 10:48 #20
Det virker til at det er den samme som også har give mig dårlig karma
Avatar billede off-line Nybegynder
27. december 2007 - 14:43 #21
Det er IKKE fra mig. INGEN har en dårlig karma fra mig.
Avatar billede megadragon Nybegynder
27. december 2007 - 14:56 #22
Så virker det lidt underligt. Kan ikke lige se hvem der skulle give john_stigers og jeg dårlig karma.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. december 2007 - 15:04 #23
john stigers bakker jo mig op. Derfor ville det da være totalt absurt
hvis jeg gav ham en dårlig karma.
Avatar billede megadragon Nybegynder
27. december 2007 - 15:11 #24
det er også det jeg synes der er underligt, så vidt jeg kan se, så er det mig som de andre deltagere er uenige med.
Så det virker til at der er en eller anden der "bare lige kom fordi" og besluttede at give både john_stigers og jeg dårlig karma
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. december 2007 - 20:22 #25
megadragon din karma er væk nu - kun min hænger ved :)
Avatar billede megadragon Nybegynder
28. december 2007 - 09:38 #26
var det dig som havde lagt den ved mig?
Synes stadig det er underligt at du har fået
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2007 - 20:21 #27
De var jo ens?
Nej det var ikke.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2007 - 20:21 #28
Pyt ;)
Karma kan ikke bruges til noget, man kan kun more sig nogen gange.