Avatar billede Pistoleer Praktikant
23. december 2007 - 11:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tipsklubstilling i Excelark

Vi har på arbejdet en tipsklub og det er mig som uge efter uge sidder og opdaterer stillingen. Nu tænkte jeg om der var en vej til at gøre dette nemmere i Excel vha automatiske opdateringer og lignende.

Jeg har uploadet det Excelark jeg arbejder i og beskrevet de ting jeg godt kunne tænke mig.

http://www.filesupload.com/showlink.php?files=Tipsklub.xls&dir=&user=Pistoleer

Jeg håber der er en klog sjæl derude der kan afse et par minutter til dette

Mvh Thomas
Avatar billede be_nice Juniormester
23. december 2007 - 11:19 #1
Hej,
Jamen selvfølgelig er der da hjælp at hente også til denne opgave.
Jeg skal lige have et par ekstra ting på plads, inden jeg giver mig i kast med idéer til en løsning.
I skemaet A1:AB15 er der angivet 7 resultater for alle 25 deltagere - betyder dette at I "kun" giver 7 resultater pr. runde, eller er den en anden mening med dette?
Selve sorteringen af skemaet i AD1:AI27 foretages bedst med formlen PLADS - skriv flg. formel i feltet AD3 =PLADS(AI3;AI$3:AI$27;0) og kopier så formlen til og med David 2 - nu har du sorteringen på på plads.
Jeg går ud fra at du har en fane for hver uge I tipper, eller retter du i arket for hver uge?
Lad mig høre lidt mere, så vi kan få det hele på plads.
/Be_Nice
Avatar billede be_nice Juniormester
23. december 2007 - 13:02 #2
Hej igen,
Hermed lidt yderligere hjælp:
Marker felterne C3:AB14
Klik på "Betinget formatering" i værktøjslinien "Formater"
Indtast følgende i de tomme felter:
Celleværdien er
Lig med
$AB3
Tryk på "Formater" og klik på fanen "Mønstre" og vælg hvilken farve de "rigtige" resultater skal have.
Tryk herefter på OK - nu farves alle "rigtige" resultater i dit skema med den pågældende farve.
Skriv følgende formel i felt C16
=HVIS(C3=$AB$3;1;0)+HVIS(C4=$AB$4;1;0)+HVIS(C5=$AB$5;1;0)+HVIS(C6=$AB$6;1;0)+HVIS(C7=$AB$7;1;0)+HVIS(C8=$AB$8;1;0)+HVIS(C9=$AB$9;1;0)+HVIS(C10=$AB$10;1;0)+HVIS(C11=$AB$11;1;0)+HVIS(C12=$AB$12;1;0)+HVIS(C13=$AB$13;1;0)+HVIS(C14=$AB$14;1;0)
Kopier denne formel til kolonne AA16
Nu har du også sammentællingen af "rigtige" pr. spiller på plads.
Resten med udfyldning af total antal rigtige og sidste runde, må lige vente til du giver en tilbagemelding på mine første spørgsmål.
Håber at dette giver dig lidt hjælp :o)
God fornøjelse og Glædelig Jul.
/Be_Nice
Avatar billede Pistoleer Praktikant
23. december 2007 - 16:34 #3
Hej Be Nice

Jeg takker for hjælpen på forhånd og svarer lige på dine spørgsmål her:

* Du har fuldstændig ret i at vi kun tipper syv kampe ud af 13 hver uge (7 ud af 12 når den danske superliga er igang)
* Jeg retter i arket hver uge, men måske det var bedre at have en fane for uge?

Jeg vil prøve at taste ovenstående ind senere. Lige nu har jeg lagt mig med sygdom, så pt koncentrerer jeg mig om at blive rask nok til at spise and i morgen.

Glædelig jul,

Thomas
Avatar billede be_nice Juniormester
23. december 2007 - 16:46 #4
God bedring - håber at du bliver frisk til i morgen :o)
Sig til hvis der er behov for mere assistance - vi kan bare kigge videre på det efter juledagene.
/Be_Nice
Avatar billede Pistoleer Praktikant
26. december 2007 - 20:29 #5
Hej igen

Skriv følgende formel i felt C16
=HVIS(C3=$AB$3;1;0)+HVIS(C4=$AB$4;1;0)+HVIS(C5=$AB$5;1;0)+HVIS(C6=$AB$6;1;0)+HVIS(C7=$AB$7;1;0)+HVIS(C8=$AB$8;1;0)+HVIS(C9=$AB$9;1;0)+HVIS(C10=$AB$10;1;0)+HVIS(C11=$AB$11;1;0)+HVIS(C12=$AB$12;1;0)+HVIS(C13=$AB$13;1;0)+HVIS(C14=$AB$14;1;0)
Kopier denne formel til kolonne AA16
Nu har du også sammentællingen af "rigtige" pr. spiller på plads.

DETTE ER KLARET OG DET FUNGERER, MEN JEG SKAL VEL HAVE FØLGENDE MED +HVIS(C15=$AB$15;1;0) NÅR NU VI HER I VINTERHALVÅRET TIPPER TIPS 13?

Marker felterne C3:AB14
Klik på "Betinget formatering" i værktøjslinien "Formater"
Indtast følgende i de tomme felter:
Celleværdien er
Lig med
$AB3
Tryk på "Formater" og klik på fanen "Mønstre" og vælg hvilken farve de "rigtige" resultater skal have.
Tryk herefter på OK - nu farves alle "rigtige" resultater i dit skema med den pågældende farve.

DETTE KAN JEG IKKE HITTE UD AF

Selve sorteringen af skemaet i AD1:AI27 foretages bedst med formlen PLADS - skriv flg. formel i feltet AD3 =PLADS(AI3;AI$3:AI$27;0) og kopier så formlen til og med David 2 - nu har du sorteringen på på plads.

DET VIRKER MEN HVORDAN FÅR JEG DEN TIL AT SORTERE SÅ NAVNENE OG ANTAL RIGTIGE FØLGER MED?
Avatar billede be_nice Juniormester
26. december 2007 - 20:56 #6
Hej igen,

Ja, selvfølgelig skal du have +HVIS(C15=$AB$15;1;0) med i din formel - denne glemte jeg i farten, da der jo ingen data var i rækken :o)
MEN - hvis I tipper 12 må felt AB15 IKKE være blankt, da formlen så tæller rækken med.

Den næste "operation" skal således også udvides:
Marker aller felterne i området C3:AB15
Klik på "Betinget formatering" under punktet "Formater"
I den boks der kommer op, skal du i første felt vælge funktionen "Celleværdien er
Lig med"
Dernæst skriver du følgende i næste felt i boksen $AB3
Herefter trykker du på "Formater" og klikker på fanen "Mønstre" og vælger hvilken farve de "rigtige" resultater skal have.
Tryk herefter på OK - nu farves alle "rigtige" resultater i dit skema med den pågældende farve du har valgt.

Med hensyn til sorteringen, så skal du markere alle felterne i området AE3:AI27 og derefter sortere på kolonne AI (I alt) og evt. tilføje kolonne AF som næste sortering, hvis du ønsker at prioritere sidste runde ved evt. point lighed

Sig til hvis det driller - så må vi overveje at lave en makro du kan indsætte.
/Be_Nice