Avatar billede quewer Nybegynder
28. december 2007 - 19:06 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvordan griber jeg det an (reperationssag)

Jeg anskaffede mig en Packard Bell Easynote SB85-P-039 i starten af november, men allerede en lille måbed efter røg den til reperation fordi den frøs uanset hvad man gjorde. Jeg har i dag fået den hjem igen, og finder ud af at præcis det samme problem stadig er der, selvom de eftersigende har udskiftet mainboardet. Kan jeg kræve mine penge tilbage allerede nu, eller skal den virkelig til reperation 3 gange inden det kan ske?
Avatar billede Rocky Juniormester
28. december 2007 - 19:24 #1
Den skal have været inde til reparation 3 gange før du kan kræve dine penge tilbage :(
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2007 - 20:35 #2
Nope  - 2 gange. Så kan du kræve pengene retur eller ombytning hvis det giver forhandleren for store udgifter at give pengene tilbage.
Avatar billede quewer Nybegynder
28. december 2007 - 23:39 #3
Så er der ikke andet at gøre end at sende den til reparation igen.

John, smid et svar.
Avatar billede strych9 Praktikant
29. december 2007 - 00:11 #4
De 2 eller 3 gange er ikke fast defineret af lov. Hos forbrugerstyrelsen har de nogle praksisnotater om det, men disse er heller ikke klart formuleret med hensyn til om det er 2 eller 3 gange. Det er en vurderingssag ud fra hvor store udgifter forhandleren vil have. Det er klart at hvis du køber en Boeing 747, så skal der mere end 2 reparationsforsøg til før du kan kræve en bytter. =)  Med bærbare computere afhænger det også lidt af hvor lang tid de reelt bruger på at reparere den. Nogle bruger 5 dage, og andre 1 måned pr forsøg. Det er også en parameter at tage med.
Avatar billede Rocky Juniormester
29. december 2007 - 12:32 #5
det er 3 gange... Jeg går på handelskole, og tror ik de siger noget forkert til deres elever
Avatar billede quewer Nybegynder
29. december 2007 - 12:48 #6
FONA selv siger 2, så det håber jeg da de holder fast ved.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. december 2007 - 13:08 #7
strych9 har ret - dog er det kun 2 gange ved SAMME fejl.

Hvis sælgeren har haft produktet inde to gange til reparation, for samme fejl har du krav på at få produktet ombyttet eller få pengene tilbage. Og her er det dig som kan vælge, og sælger har ikke noget at skulle have sagt. Det skal dog være samme fejl produktet er inde for, og sælger har lov til at tage produktet ind tredje gang for at kontrollere at produktet er fejlbehæftet.
OBS: Softwarefejl tæller ikke som en reparation, og vil derfor ikke tælle med i de to reparationsforsøg.
Avatar billede quewer Nybegynder
03. februar 2008 - 21:27 #8
Jeg fik pengene tilbage efter 2 gange reparation ved samme fejl.

Lukket.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. februar 2008 - 19:55 #9
:)
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2008 - 00:40 #10
Hejsa.

- Mit arbejde består i at sælge bærbare computere, dog ikke lige Packard Bell (heldigvist), for det er ikke Fona, men en af deres konkurrenter jeg arbejder for.
Der står ikke noget specifikt i købeloven om hvor mange gange noget skal til rep. for at det kan ombyttes eller returneres. Det er korrekt at forbrugerrådet har en "rettesnor", som man kan overholde, men ikke at man skal overholde den. I den butik hvor jeg arbejder hedder det 3 gange ved samme fejl, så har kunde ret til at returnere eller at ombytte.
- Og husk lige på at forbrugerrådet er ikke en dømmende magt i vort samfund. Når forbrugerrådet kommer med en afgørelse på eksempelvist en specifik sag så er det vejledende, forstået på den måde at forbrugerrådet kan ikke tvinge hverken kunde eller forhandleren til at rette sig efter pågældende afgørelse. Det eneste i vort samfund som kan tvinge nogen til noget er vort retssystem. Og hvis sådan noget nogensinde ville komme til en retsag så er det købeloven dommeren forholder sig til, og der står der jo netop ikke noget specifikt om hverken antal reparationer med samme fejl, garanti og så videre...

\Dan
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. februar 2008 - 15:31 #11
Det samme her - dog ikke butik eller ehandel shop...

"Der står ikke noget specifikt i købeloven om hvor mange gange noget skal til rep. for at det kan ombyttes eller returneres. Det er korrekt at forbrugerrådet har en "rettesnor", som man kan overholde, men ikke at man skal overholde den. I den butik hvor jeg arbejder hedder det 3 gange ved samme fejl, så har kunde ret til at returnere eller at ombytte."'

Så læs købeloven igen :)
Avatar billede strych9 Praktikant
06. februar 2008 - 20:11 #12
john stigers -> Kunne du ikke pege på hvor i købeloven der står at det er 2 gange så?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. februar 2008 - 21:27 #13
Avatar billede strych9 Praktikant
06. februar 2008 - 21:31 #14
Det er ikke købeloven.

Under alle omstændigheder er jeg fuldt ud i stand til at finde købeloven. Du skal pege på hvor i købeloven (paragraf + stykke) de sætter konkrete tal på.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. februar 2008 - 20:09 #15
Så skriv du hvor de ikke gør.
Avatar billede strych9 Praktikant
07. februar 2008 - 20:25 #16
øhm nej..
Fordi det er faktisk dig der så hånligt siger "Så læs købeloven igen :)".
Jeg tror egentlig ikke at du har læst købeloven selv John. Hvis du havde det, så ville du vide at der intet sted i købeloven udmåles konkrete frister.

Men jeg kan da røbe at det er i §78 og §79 at det foregår.