Avatar billede benner76 Nybegynder
31. december 2007 - 00:05 Der er 107 kommentarer og
1 løsning

XP eller Vista

Jeg skal ud og købe ny PC, men hvad er bedst at vælge som styresystem, XP eller Vista....?

Kom meget gerne med fordele og ulember ved begge systemer..
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 00:13 #1
Vista burde jo være et bedre styresystem da det er nyere, men her er de to største grunde til jeg ikke skifter:

* Bagudkompabilitet med software/hardware.

* Vista skulle være noget mere resourcekrævende.

Jeg har ikke prøvet Vista!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 00:14 #2
Jeg tror i øvrigt ikke du kan købe en PC med XP præinstalleret.
Avatar billede tiger_dk Mester
31. december 2007 - 00:33 #3
der er godtnok et eller andet med, at fra nytår, er det slut at købe maskiner, hvor XP er præinstalleret på ! Mener jeg har læst det et aller sted !

Jeg prøvede foresten Vista her i julen, på en bærbare min bror lige havde fået ! Det var første gang, at jeg prøvede det, jeg må sige, det er på en måde behageligt at bruge, menuerne er i et meget flot design  og jeg synes i bund og grund det er udmærke, men jeg prøvede det ikke sån til spil osv. Så man kan ikke rigtig bedømme det ud på den måde jeg beskriver det ! Men det er jo op til dig hvad du vil vælge !

Microsoft Windows XP Professional w/SP2c (Dansk
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=397721
919,-

Microsoft Windows Vista Business (Dansk)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=255985
846,-

god jagt...

Godt Nytår !
Avatar billede bredker Nybegynder
31. december 2007 - 00:33 #4
jeg vil langt anbefale dig at få XP , vista er der alt for meget bøvl med inu
udover at xp er meget nemmere at have med at gøre , er der ikke meget nyt i vista
Avatar billede tiger_dk Mester
31. december 2007 - 00:33 #5
ping
Avatar billede benner76 Nybegynder
31. december 2007 - 00:38 #6
Den pc jeg skal købe er uden noget styresystem, det skal jeg selv ligge på, så derfor spørgsmålet, og jeg har min gamle XP som jeg kan registrere på min nye pc, eller købe en ny Vista til den.
Jeg har hørt, gerne ret mig at Vista skal man generelt holde sig fra indtil første service pakke  er kommet grundet børnefejl, men også at til XP skulle der komme en ny service pakke der skulle gøre den meget hurtigere..?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 00:40 #7
Så ville jeg installere XP. Du kan jo altid opgradere.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. december 2007 - 00:42 #8
Jeg har prøvet Vista, og jeg vil klart anbefale XP!

Hvis jeg købte en computer i dag med Vista, ville jeg hurtigst muligt formatere dyret og installere XP.. Husk lige at finde alle driverne først!

Hvis man kan lide Vista's grafik, kan man også få den til XP:
http://www.crystalxp.net/galerie/en.id.130.htm

Vista er noget bæ! :-)
Avatar billede tiger_dk Mester
31. december 2007 - 00:43 #9
Det er rigtigt, at Vista har de såkalte "børnesygdomme", når den første Service Pack komemr til Vista, vil nogen af fejlene da blive rettet !

Mht. XP, der er en Service Pack 3 på vej, du kan læse noget her http://blog.zimmik.dk/2007/11/26/service-pack-3-hurtigere-xp/
Avatar billede enya Nybegynder
31. december 2007 - 00:46 #10
Har selv Vista - MEN ville klart foretrække at det havde været XP i stedet.. ;)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. december 2007 - 01:36 #11
Det er nok bedst at vente med Vista, indtil der udstedes en Service Pack 2.. selv der ville jeg nok vælge XP.. :-)
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 02:00 #12
Ren og skær vrøvl. Jeg kan godt huske da XP, og også 2000, 98SE, 98, 95 osv, kom frem. Computerfolket er nogle nidkære skiderikker der er pisse paranoide for ikke at kunne finde ud af det nye der kommer frem, vista er bare bekræftelsen på det. Eller er i bange for at i ikke er "den kloge" længere, ham der ved alt? Jeg kender flere der stadig græder over at de ikke kan bruge "windows commander", et fortidslevn af en slags stifinder. Ren nostalgi.

Vista er genial, hvis maskinen kan trække det. Og ja, den trækker nogle ordentlige søm ud, men den forstår at fordele kræfterne, og ja, den er meget anderledes, men til det bedre, og sikkerheden som alle i "gamle" taler om ikke kan blive god nok? er helt på omgangshøjde med tiden.

Mange spørger herinde om deres pc er ramt af virus eller er i stykker fordi cpu og ram-forbrug nærmer sig det røde felt. Ja, det kommer der op, men det er bare ren og skær udnyttelse af maskinens kræfter. Hvad pokker skal man med 2-3 gb ram hvis de ikke skal udnyttes? Hvis man så startede flere programmer op skulle man jo op på 179 procent?? men nej, vista fordeler igen resourcerne ud, så man næsten ikke mærker forskel.

Du køber da heller ikke ny bil med den gamle models motor, vel?

Konklution: Køb vista. Lær det før din nabo, og find ud af det i stedet for at græde over at det ikke er ligesom xp, for det er det ikke. Stod det til alle de andre kørte vi sikkert allesammen rundt i en gammel VW og pc'en var en gammel '486'er med win 3.11. og DOS 6.22. For ikke at glemme WordPerfect med blå baggrund og hvide bogstaver, ingen menu, kun genvejstaster. Spil som PacMan var helt vildt, jeg kan blive ved i lang tid endnu, men så hedder det nok ikke pc mere....

Ved dette døgns afslutning skriver vi 2008, godt nytår og styresystem. Farvel XP, og godmorgen Vista!
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 02:02 #13
Hovsa....
Avatar billede arne_v Ekspert
31. december 2007 - 02:49 #14
Vista SP1 forventes i 08Q1.

Jeg tvivler på at du vil køre XP resten af din nye PC'ers levetid. Så de 2 muligheder er:
- køb den med XP nu og betal for Vista senere
- køb den med Vista nu

Hvis jeg skulle købe en ny PC idag ville jeg købe den med Vista.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 02:57 #15
tak, arne_v, jeg syntes nemlig at der pludselig var blevet så stille efter min lile svada til XP-folket. (De er nok ved at installere vista). :o)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. december 2007 - 03:00 #16
Nu tror jeg mere at det skyldes at klokken er midt om natten i Danmark ....
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 03:06 #17
Tjah, tror du har ret....
Avatar billede roenving Novice
31. december 2007 - 04:21 #18
Ingen tvivl om, at Vista er noget bæ ...

-- men som justrace faktisk skriver, så har alle styresystemer, der har ramt den almindelige brugers computer indtil nu, jo været noget -- hrm, hrm ...

-- og det har rent faktisk været endnu værre med de systemer, der i dag bærer jeg ved ikke hvor meget af vores hverdag ...

-- jeg ville ikke drømme om at installere en Vista på en maskine, der som denne er indkøbt for 5 år siden, men en ny, med multi Gb ram og en kæmpe harddisk, tjah, jeg ville nok lige vente på den første servicepack !-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 04:31 #19
Måske er jeg en af de få der betaler for min software, men jeg har ikke tænkt mig at skulle købe nye versioner, blot fordi Microsoft ikke gider bruge tid på at få Vista til at understøtte min software, fremfor at jeg skal tilpasse denne til Vista.
Derudover har jeg 5 computere (3 som i hvertfald ikke er Vista Ready) i huset, som jeg nødig ville skulle til at opgradere af samme årsag.

Det er lidt ligesom med nye spil. Der stilles ekstreme krav til hardwaren, blot fordi programmørene ikke gider lave menuer til at slå den tunge grafikbehandling fra. Nye spil kan ikke en døjt mere end for 5 år siden, ud over at se bedre ud. Fy!!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 04:40 #20
Den 5. pc blev i øvrigt samlet for ca. 1½ måned siden af gamle stumper (AMD Sempron 2400 og 1GB DDR ram). Da jeg ikke havde en XP licens til den, blev Win2000 installeret. Det er ved at være nogle år siden jeg sidst prøvede den, og hold da ferie hvor var det en kvik PC. Jeg har så lige installeret XP på den, og nu er det en død gammel PC, der snegler sig af sted. Hvis brugerfladen var lidt pænere på 2000 og MS i øvrigt gad at holde systemet ved lige med sikkerhedspakker m.m., kunne jeg godt overveje at gå tilbage igen.
Avatar billede roenving Novice
31. december 2007 - 05:44 #21
Hvad tror du, der koster alle de kræfter i XP og Vista ?-)

-- det er bestemt ikke programmernes grundlæggende funktion(er), men præcis brugerinterfacet !-)
Avatar billede heltfin Nybegynder
31. december 2007 - 08:52 #22
Vista er fremtidens system du skal klart vælge den og Vista SP1 Service Pack er klar til afhentning .Har selv før den kørt Microsoft Windows XP Professional w/SP2c og den køre da godt men jeg vil klart vælge vista 32-64bit efter hvad  man kan køre på ens computer( har ikke haft problemer her)kørt dem lige siden de udkom +prøvet beta da den var der og roenving brugerfladen kan man selv vælge fra i alle windows???
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 10:44 #23
>heltfin: Sådan skal det lyde.

>akyhne: Jeg betaler nu også for mine licenser, måske ikke med glæde men tæt på. Tænk lige på hvor meget en windovs Vista indeholder af programmer. altså ud over styresystemet. Der er kalender, mail, billedfremviser, dvdafspiller, dvd-brænder software, firewall, adressekartotek, osv, osv....ja, og tekstbehandling.
Husk nu lige lidt tilbage, og tænk på dengang for meget få år siden hvor vi skulle bruge modem til internetforbindelsen. Og hvis vi ville lave et lile lan. Hvad med hardwaren, den skulle vi selv sætte op, også netkort osv. I dag forlanger vi mere og mere at alt skal være integreret i styresystemet, og når vi så får et styresystem der kan, så er det nærmest en forbrydelse at det kræver lidt flere kræfter af hardwaren. For få år siden var vores allesammens Bill på vej i spjældet for at integrere en browser i styresystemet, i dag ville han blive hængt for ikke at integrere lommergneren.

Jeg syntes heller ikke at man skal opgradere sine gamle maskiner, men her er tale om en ny maskine, og hvorfor pokker skulle den ikke have lov at leve livet i stedet for at sygne hen med en aldrende XP?

>roenvig: Den grafiske brugerflade er jo lige netop det vi vil ha, ellers sad vi jo stadig med en skærmopløsning på 640x480 eller mindre.

> Vent til sp1 til vista. Hvorfor det, den er allerede meget bedre og mere sikker end XP, men omvendt ville det jo nok være bedst at vente på sp2 nu vi er i gang med at vente.

Og  til slut kunne jeg godt tænke mig at nogen kunne forklare mig hvorfor der ikke er flere spørgsmål om Vista og kompatibilitet end der er. Det er s'gu fordi det kører!
Kom nu ikke med en forklaring om at det er fordi der ikke er ret mange der kører vista, for der er temelig mange der gør. Jeg købte min første vista for et år siden og installerede den på en maskine der efter vistas egen test ville gå galt. Men det eneste der skete var at den ikke kunne finde lydkortet, men spurgte selv om den måtte smutte en tur på nettet og se om den kunne finde en passende driver. Joh, det mente jeg no nok den kunne få lov til, så jeg sagde lettere modstridende ok, og pling, 10 sekunder senere kørte alt som det skulle. PC'en: En toshiba Equium M50.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 10:58 #24
Forresten, hvad med at hjælpe med hvilken udgave, her tænker jeg på home basic og business og op til ultimate. Ike om det skal være 32 eller 64 bit, for har man brug for 64 ved man det allerede.
Avatar billede brynil Nybegynder
31. december 2007 - 12:45 #25
Selvfølgelig skal man da følge med tiden. Men det er da ikke uvæsentligt om man skal bekoste yderligere hardware (cpu, gpu, ram) for at få et nyt system til at levere samme ydelse som en tidligere model af systemet.

Har man afgjort med sig selv at man er villig til at anskaffe det nødvendige, så er det vel bare at gå igang.

Og hvis man vel at mærke ikke har noget imod at slås med de børnesygdomme der er i ethvert nyt system.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 12:53 #26
Nu er der jo stadig tale om køb af en ny pc, så jeg går ikke ud fra det er en ældre model.

Og vista har faktisk ikke ret mange børnesygdomme.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 12:56 #27
Hvis vi skal til at tælle fejl, så lagde win 95 ud med over 20.000 registrerede fejl, 98 flere, xp scorer toppen hvad angår ren sikkerhedsfejl.
Avatar billede brynil Nybegynder
31. december 2007 - 13:02 #28
Jeg er sikker på at det er en stor trøst at Vista har færre fejl en W98.

Det kan han få brug for, hvis han er så uheldig ikke at kunne få maskinen til at fungere fornuftigt med den indkøbte hardware.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 13:13 #29
Den er jo ikke købt endnu.... Vista har nu ikke ret mange problemer med hardware, kun ældre ekterne enheder kan drille lidt.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 13:16 #30
Det staves "eksterne"...
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
31. december 2007 - 13:51 #31
jeg kunne nu godt li´ win98..O)
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 13:57 #32
Det var da genialt efter sin tidsregning. Men så kom 2000 og senere den tåbelige XP, som åbenbart senere er blevet gud, og ødelagde det hele. Men nu er vista kommet for at overtage hullet efter 98.

Undskyld, men kunne ikke lade være, og vi må jo absolut ikke glemme den bedste af dem alle, ME.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 13:59 #33
justrace: På trods af mit ikke eksisterende kendskab til Vista, har jeg ikke noget mod systemet som sådan. Jeg har blot noget imod at jeg skal puge ud til nyt software som jeg i forvejen har betalt godt for.
Den ældste skal holde konfirmation til foråret, og gæt hvad han får - med Vista. Jeg er dog sikker på at han bliver lidt skuffet når han finder ud af at nogle af vores gamle spil ikke kan køre i Vista. Han har dog heller ikke noget speciel software der skal installeres, udover O&O Defrag som understøtter Vista.

Der er dog et problem jeg vil få fremover: Når jeg opgraderer en computer her i hjemmet, flyttes stumperne rundt i de andre maskiner, hvilket indebærer nyinstallation m.m. på flere maskiner. Da Vista kun, efter oplysninger fra MS, kan installeres på en maskine én gang (softwaren er bundet af hardwaren), har jeg et problem!

benner76: Hvis du er villig til at skulle bøvle med problemer, printer m.m. der evt. ikke vil virke, er jeg heller ikke i tvivl om at jeg ville vælge Vista. Men det er lige så meget fordi udviklingen af XP snart stopper. Kun sikkerhedshuller vil fremover blive lukket.
Avatar billede brynil Nybegynder
31. december 2007 - 13:59 #34
Jaahh - og Win3.1 ;))

Men jeg er nu glad for jeg idag ikke skal ligge og rode med de problemer der var med dem.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 14:10 #35
>akyhme: Mon han ikke nærmere bliver glad for en maskine der kan køre de nye spil?

>>puge ud til nyt software som jeg i forvejen har betalt godt for.

Skal du det?

>>Da Vista kun, efter oplysninger fra MS, kan installeres på en maskine én gang (softwaren er bundet af hardwaren), har jeg et problem!

Det er da din egen skyld, du skal bare købe den fulde licens i stedet for OEM, så må du gøre som du vil. Man får hvad man betaler for.

Der skal vel også punges lidt penge ud hvis du finder en ny stump til bilen.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 14:13 #36
Med 3.1 og .11 var der ikke problemer. Det var softwaren der var problemet da man ikke installerede dengang, da kopierede man bare softwaren over på sin HD. Windows var bare et skrivebord dengang.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 14:14 #37
Selve styresystemet hed dengang DOS 6.2 eller .22.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
31. december 2007 - 14:15 #38
okay, ME var ikke go´.!
-
Jeg har også bølvet med nogle vista maskiner, og bare det at sætte en netværksprinter op var en krig.. og lykkedes aldrig på alle maskinerne. På xp ja, vista nej.
Men hvis man bare kunne gennemskue, hvorfor de har ændret nogle ting ville det være nemmere at lære og forstå.
-
Feks. ringede en ven til mig.. jeg kan ikke finde mail programmet..(vista)

men måske ER det bare fordi, man ikke har tiden til at sætte ind i det.. som før i tiden.?
-
Iøvrigt synes deres 3D udgave, og deres måde at markedsfører, lancere det på, er fup.. da man skal betale mere for den, og det ikke er den udgave man for med, hvis præinstalleret.
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
31. december 2007 - 14:19 #39
Jeg har 2 Vista Ultimate mskiner i huset, og jeg har endnu ikke oplevet noget som helst jeg ikke har kunnet få til at køre, selv et 10 år gammelt spil virker fint :-)

Så hold nu op med alt jeres pis, har du hardwaren til det, så kør bare løs med Vista!!
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
31. december 2007 - 14:24 #40
Så hold nu op med alt jeres pis --> ditto.!.._O)
Avatar billede brynil Nybegynder
31. december 2007 - 14:27 #41
Ok? Det er nu ikke sådan jeg husker 3.1 og 3.11 eller 95 og 98. Der er heldigvis udviklet en del på brugervenligheden siden da. På nogle punkter.

Iøvrigt er jeg enig med akyhne omkring begrænsningen i brugen af softwaren. Det er i mine øjne ikke den rigtige måde at licensere på.

De skulle istedet 'modularisere/plugin'ne' deres produkter og lade os købe de dele vi hver især har brug for. Og åbne for at andre kan integrere/tilknytte deres produkter på lige fod med Ms' egne.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 14:31 #42
Takker til begge. Den Toshiba jeg har nævnt tidligere kører også Ultimate, derudover har vi 3 der kører Home Premium, og alt kører perfekt.

Hvis man kigger efter Outlook Express, så kommer man til at lede længe, men hvis man kigger godt efter er der et program i startmenuen der hedder windows mail, markeret med Email i sort skrift. Tjah....

Hvorfor pokker er det pludselig blevet svært at gå på nettet efter drivere fordi det hedder vista? med xp var det jo helt normalt. Nåh jo, det har vi jo vænnet os til, eller også har vi dem liggende. Jamen så gør det da til´vista ogå, før man begynder at rode med en gammel xp-driver.

Ja og den bil du ser i reklamerne er heller ikke den som de viser prisen på.

Igen, man får hvad man betaler for.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
31. december 2007 - 14:33 #43
lidt mere pis..O)
.
Ja de skovler totalt uhæmmet penge ind..
-
så skal man jo også lige ha´ en office pakke.. til en halv md´s løn...O)
hvor man gi´r mange penge for lidt pynt, og en ny udklipsholder, og det er stort set det.
Og hvorfor dog alle de forskellige versioner.?
(både office pakker og OS)
-
Enough bla bla from me.!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 14:35 #44
justrace: Det gælder ikke kun OEM!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 14:36 #45
I øvrigt synes jeg ME var et godt styresystem. Sikke mange fornøjelige timer man havde med at få det til at spille ;-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 14:46 #46
Bartfreak 14:15:40: Kan du ikke multitaske ;-)

Jeg formår da både at lave hjemmelavet is, rejecoctail og følge med på E på én gang *SS*
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 14:47 #47
>>justrace: Det gælder ikke kun OEM!

Nå, kan du komme lidt nærmere med lidt forklaring?

>>så skal man jo også lige ha´ en office pakke.. til en halv md´s løn...O)

Hvorfor det? Hvad er der i en officepakke du absolut skal bruge?

>>Og hvorfor dog alle de forskellige versioner.?
(både office pakker og OS)

For at dække forskellige behov.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 14:54 #48
justrace: Jeg har det fra Itsvar som har det fra MS selv.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 14:55 #49
Jeg multitasker også, følger med her og siger til konen hvad hun skal lave. <;o))=|
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 14:56 #50
Fra http://www.engadget.com/2006/10/13/vista-license-to-only-allow-one-computer-transfer/

"As if crippling your PC when you're running an unlicensed copy of Vista wasn't enough, Microsoft has now taken to limiting the number of times you can transfer your license legitimately to other computers. Unlike Windows XP, which previously allowed for unlimited license transfers between computers, Vista limits this transfer to a single time. "
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 14:58 #51
Måske har de trukket det tilbage igen: http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=166

"There's good news out of Redmond today for anyone planning a Windows Vista upgrade in 2007. Bowing to intense feedback from the enthusiast community, Microsoft has modified the license terms for retail versions of Windows Vista to allow end users to transfer a retail license from one computer to another, or to upgrade an existing computer without fear that they'll be locked out until they purchase a new license."

Det korte & det lange er at det har været sådan.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 15:06 #52
Tjah, det lyder jo ikke godt for dem der køber ny pc, som andre skifter sokker.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 15:09 #53
Endnu et sted der skriver at MS har trukket det tilbage: http://www.windowsitpro.com/Article/ArticleID/94117/94117.html
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
31. december 2007 - 15:09 #54
Når man taler men en novice bruger, kan jeg godt forstå frustrationer over at skulle betale for en officepakke + OS igen, bare fordi de skifter bærbar/pc.
(xp-> vista)
blot min pointe.!
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 15:11 #55
Du køber s'gu da heller ikke ny bil uden motor og sætter den gamle i, eller...?

Og hvorfor skal man købe ny office?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
31. december 2007 - 15:14 #56
det kan man da ikke sammenligne.. da den nye pc.. ligesom er motoren. Og OS blot er til få den til at køre..benzin..måske..O)
.- Og hvorfor skal man købe ny office?..hvis man skal bruge det..jo..
-
Ps.: mulitaske..joda, jeg kan sagtens drikke øl, ryge, og læse avisen samtidigt.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
31. december 2007 - 15:18 #57
det ville være sjovt at prøve win2k el. win98 på en zepto 6625 feks..
HVis det kunne lade sig gøre. (uden emu)
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 15:26 #58
det kan man da ikke sammenligne.. da den nye pc.. ligesom er motoren. Og OS blot er til få den til at køre..benzin..måske..O)

Den forklaring holder ikke. Da en pc er en el-artikel må det være strømmen der er bensinen.

>>.- Og hvorfor skal man købe ny office?..hvis man skal bruge det..jo..

en gang til. Hvis det er OEM, ja, men ellers?

Men hvorfor ny pc hvis det gamle virker? Hvis det er fordi den er stået af køber man vel en ny med styresystem.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
31. december 2007 - 15:29 #59
så du synes ikke det er for dyrt..?
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 15:40 #60
Mange pange, jo, men dyrt? nej absolut ikke.

Kommer til at tænke på at man, en gang tilbag i fortiden, betalte flere tusinde kroner på en elektrisk skrivemaskine, med hele 5 liniers display der knapt kunne tydes.

Men en office-pakke der kan flere milioner handlinger samtidig, for snolle 1300,-, næh nej det er alt for dyrt.

Jeg tænker på Office basic der indeholder Word, Excell og Outlook, som nok er den udgave langt de fleste ikke engang kan udnytte.

WordPad som man ovenikøbet får sammen med Windows er jo ikke fin nok, selvom den kan langt mere end de fleste har brug for. Og Windows Mail i Vista, Outlook Express i XP.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 15:44 #61
Og guske tak for at det koster i hvertfald bare lidt. Pokker skulle da stå i det at tage på arbejde hver dag og så ikke have noget at bruge alle pengene til.

Kom til at tænke på en ældre herre hos begeren der beklagede sig ver prisen. Han er sikkert også en af dem der syntes bagersvendende får for lidt i løn.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 15:51 #62
Vi kan starte med et lille regnestykke. Hvad skal du have for at skrive lidt ligegyldigt pladder der fylder ca. 20 gb = 20 milliarder A4 sider? Hvis vi så beder dig tage en uddannelse som programmør og skrive lige så mange siders meget velovervejet kode? Det er ren teori, for du kan sikkert ikke nå det inden pensionsalderen, men hvad bliver prisen hvis du bare regner med 100 kroner pr. time?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. december 2007 - 16:17 #63
Jeg ville bare nævne et emne, som I ikke har været inde på endnu: Open Source Software.

Folk klager over at Windows er dyrt. Ja, gu' er det da dyrt, når man tænker på at man kan få noget gratis, der kan det samme, og som muligvis har et større community der kan og må videreudvikle operativsystemet! Du kan få det der passer dig!

Office pakken er også dyr! Men her er også også gratis officepakker, som f.eks. OpenOffice og StarOffice (efter version 6, er dette vist et kommercielt produkt). Det er bare 2 produkter indenfor office-området, som jeg har kendt til i langt tid. Der er muligvis kommet flere gratis produkter på markedet.

Er det nogen retfærdiggørelse, at regne 100 kr/time * Microsofts slamkodning, som det Windows operativer er? - NEJ!
Prisen skal ikke baseres hvor mange timer man har brugt på et produkt. Prisen skal baseres på kvaliteten (og sikkert en masse andre parametere) på produktet, hvis det er et kommercielt produkt.

Så fik jeg luftet ud.. lækkert, fordi I fik mig til at læse 50 indlæg i denne tråd.. :-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 16:21 #64
Softwaren til en computer løber hurtigt op i flere gange hvad computeren selv har kostet.

Med f.eks nye spil, venter jeg altid 3-5 måneder før jeg køber. Så kan de oftest fås til ½ eller 1/3 pris. Men MS produkter er aldrig på tilbud, selv aldersgangne XP.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. december 2007 - 16:23 #65
PS:

Angående "Men det er lige så meget fordi udviklingen af XP snart stopper. Kun sikkerhedshuller vil fremover blive lukket." fra 31/12-2007 13:59:19:

De fleste ting som man kunne ønske sig, ligger ikke i operativssytemet, men er ekstra software.

Så det kan (næsten) være lige meget om Microsoft vælger at stoppe udviklingen af XP, fordi communities vil udvikle det der er behov for, og det folk ønsker sig.

Det er muligvis én af grundende at Linux-variationerne er populære for. Giv folket hvad de vil ha', i stedet for at låse dem inde efter din egne betingelser.

Linux variationerne er gratis, findes også i kommercielle udgave.. man vælger selv, og man flytter, kopiere, sender ud til vennerne som man lyster.. sådan er det med de fleste gratis variationer af Linux, hvis ikke alle gratis variationer..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. december 2007 - 16:25 #66
akyhne (31/12-2007 16:21:50)> Jeg ved ikke om den kommentar var til mig, men jeg snakker om OSS som er gratis.. :-)
Hvis kommentaren ikke var til mig, men generelt, se bort fra denne kommentar..

This message will selfdestruct in 5 seconds.. :-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 16:26 #67
Shit... løb

Nej, vi skrev blot samtidig.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 16:31 #68
Linux er ok - man kan blot ikke køre alle de gode MS programmer der er lavet på det ;-)

Generelt har jeg ikke noget mod MS, bortset fra deres licens- og prispolitik.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 16:33 #69
Der er heller ingen der har tvunget mig til at bruge microsoft, og de gratis officepakker du nævner er fuldt ud på højde med Microsofts. Det eneste der er galt her må jo være at folk bare vil have microsoft for at have noget at beklage sig over.

Al magt til folket, må jo her betyde reklamens magt.

Tænk sig, Bill gates har tjent en masse penge, men det har Mærsk også for at sejle vores cornflakes over vandet. Men det er selvfølgelig noget andet, for ham har vi jo ikke inde på livet på samme måde.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 16:38 #70
>>Linux er ok - man kan blot ikke køre alle de gode MS programmer der er lavet på det ;-)

Det er det bedste der er skrevet længe......

>>Generelt har jeg ikke noget mod MS, bortset fra deres licens- og prispolitik.

Så prøv Cisco's...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. december 2007 - 16:43 #71
Mening med alternativt software (OS, programmer osv), er at alternativt software..
Dvs, vælger du f.eks. Linux, behøver du ikke at bruge et Microsoft/Office-produkt.. man kan jo lige så godt bruge de kendte Linux produkter som de ovennævnte office-pakker..

"Så prøv Cisco's"> Jeg kunen godt forestille mig at de er værre end Microsofts.. :-)
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 16:46 #72
Har lige modtaget en mail om et tilbud på et godt spam-filter. De kører 2003 server p.gr. af sikkerheden og stabiliteten. Og MsSQL.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 16:48 #73
"Så prøv Cisco's"> Jeg kunen godt forestille mig at de er værre end Microsofts.. :-)

Det er de, og meget dyrere.
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 16:52 #74
Gad vide om benner76 (Spørgeren) helt har droppet at købe noget som helst.
Avatar billede enya Nybegynder
31. december 2007 - 16:55 #75
Tja - måske.? Debatten nærmer sig i al fald mere en "vildledning" end en "vejledning".. :)
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 16:55 #76
Kan Linux køre alle de fede spil som de fleste ikke spiller. Øh, siger de ikke spiller?
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 16:57 #77
Næh, der er da ikke noget at blive forvirret over, andet end om det skal være oem eller retail.

Kan div. linux distributioner køre ale de fede spil vi alle køber pc efter.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 17:25 #78
Kan I have et godt nytår :-)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
31. december 2007 - 19:39 #79
jeg synes dit billedsprog er modsigende..just.
og hvis jeg køber et par bukser med hul i, så vil har et par nye og ikke en lap på lap løsning.
Og accepter at andre har andre meninger ind dig...
(ellers er der sgu lidt SB over dig)
Skåll alle sammen.!
Avatar billede justrace Novice
31. december 2007 - 20:32 #80
Jeg accepterer skam andres mening, men derfor må jeg vel godt argumentere for min egen, samtidig med kommentarer til andres mening, ligesåvel at andre gerne må kommentere min mening. Ellers var der jo heller ikke grund til at man kan komme med kommentarer, men kun svar. Nogen ville også kalde det debat, men det lyder s'gu lidt for formelt. Og et forum er vel beregnet til dette.

Skål til dig, og alle andre ,og et godt nytår.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
31. december 2007 - 22:40 #81
jeg tror sgu det er Sb vi har på banen her, men måske det bare mig som er stiv...O)

godt nytår.også til dig SB....
-
og hvis jeg var opretter, havde jeg sgu smidt et anmeldeser på spam her..!
Avatar billede hojben Novice
31. december 2007 - 23:13 #82
overså det sikkert men er det en puter med sata disk så har xp problemer med at finde disken.. bare søg på E! 1473 spørgsmål om xp og sata.. http://www.eksperten.dk/list.phtml?method=and&excerpt_on=1&find=xp+sata

vista ser alt dog ikke sikkert at den understøtter alt "gammelt møg" men det er der måske en grund til selv om det ikke altid passer vores pengepung..
Avatar billede hojben Novice
31. december 2007 - 23:21 #83
Slamkodning??? damn du må jo være stiv allerede.. dvs du anser også udviklerne af audi v8 whatever for at være slamudviklere??? sæt dig ned ene mand og lav dit helt eget styresystem der understøtter ALT!! bagud, nuværende og fremtids hardware.. og hvis du vil nøjes med (i dont know) 1500,- så skal jeg nok købe det om 10-15 år..
nu skal det jo ik være et spammerspørgsmål så kan kun give spørger min mening.

XP vs Vista? der er ting xp ik kan, der er ting vista ik understøtter men vejen frem må være vista..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. december 2007 - 23:39 #84
Hvis du checker hvor meget Windows har fyldt igennem tiden, i forhold til Linux i der kan det samme, vil du se at Windows fylder omkring 10 gange så meget.. det må man kalde slamkodning.. :-)

(dvs: faktor 10 er noget jeg mener at kunne huske fra en tabel der samlignede ovennævnte ting)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. december 2007 - 23:52 #85
I min søgen efter tabellen, faldt jeg over dette citat af Linus Torvald (også kendt som Mr. Linux):

"Because the software is free, there is no pressure to release it before it is really ready just to achieve some sales target. Every version of Linux is declared to be finished only when it is actually finished, which explains why it is so solid. The other reason why free software is better is because the personal reputation of the developer is attached to every release."

Og hvis man er fan af Linux/Windows-krigen, bør man læse:

http://www.pbs.org/cringely/pulpit/2003/pulpit_20031023_000790.html
Avatar billede justrace Novice
01. januar 2008 - 01:41 #86
>> i forhold til Linux i der kan det samme

Hvorfor kører du så windows, og hvad brokker du dig så over. Du kører bare din linux og lader os andre om at bruge vores penge til det vores øjne tilfældigt falder i svime over.

Noget andet, kan man tage en harddisk fra en tilfældig linux-maskine, og sætte den over i en anden og (næsten) vupti, så kører det igen.
Avatar billede justrace Novice
01. januar 2008 - 04:47 #87
86 kommentarer, tror der blev skrevet historie her på experten.
Avatar billede heltfin Nybegynder
01. januar 2008 - 07:39 #88
Vista er fremtidens system ,men dem der køre windows xp kan da blive ved med at køre den i flere år men det korte af det lange er hvis der skal købes ny computer så skal man selvfølgelig få en der kan køre vista med software/hardware ,man kan installere xp på den bagefter hvis man vil det.
Vista er et bedre styresystem
Avatar billede justrace Novice
01. januar 2008 - 14:05 #90
Det her er så 90, men kan godt se der er langt til 500. Men nu er linux (hvad det så laver her) kommet med, såh...
Avatar billede justrace Novice
01. januar 2008 - 14:06 #91
506 for at være præcis.
Avatar billede justrace Novice
01. januar 2008 - 16:16 #92
Fordi man har en anden mening/erfaring end andre, skal man så miste karma af den grund? Og hvis, så syntes jeg man skal gøre det så man kan se hvem! Eller skal man bare være tøset og gemme sig?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. januar 2008 - 17:05 #93
Sådan er det desværre ved at være på E.
Avatar billede justrace Novice
01. januar 2008 - 17:37 #94
Det må jo være en lille dreng uden modargumenter siden det er sådan.
Avatar billede justrace Novice
01. januar 2008 - 17:52 #95
Godt nytår til dig kyhne, tjah, men der går også rygter om at det skal fjernes. Det syntes jeg nu er ærgerligt. Måske lige bortset fra at det er anonymt når det bliver givet. Hvis man har en mening så sig det i stedet for det luskeri. Ikke at jeg har mistet karma, for det er jo det den er der til, men sig for pokker hvem og hvad!!

Det skal måske lige nævnes at jeg morede mig gevaldigt i går. Sikke man ku' få folk op af stolen.
Avatar billede tiger_dk Mester
01. januar 2008 - 23:16 #96
Hvis man har XP Pro, hvad af version af Vista svare det til ?
Avatar billede tiger_dk Mester
01. januar 2008 - 23:43 #98
Tak, for det, min maskine kan godt køre Vista, hvis jeg vil opgradere, bliver det Ultimate versioen jeg tager, da det har alt isenkrammen samlet på et sted !
Avatar billede tiger_dk Mester
01. januar 2008 - 23:43 #99
Køre du Vista ?
Avatar billede benner76 Nybegynder
02. januar 2008 - 00:42 #100
Jeg sad lige og kigget det hele lidt igennem, og tak for de mange forslag, jeg vil vige vente lidt med at give point udfra hvad jeg beslutter mig at købe, der er jo en masse for og imod, så det er ikke blevet meget nemmere.
Avatar billede enya Nybegynder
02. januar 2008 - 00:50 #101
>benner76: Kan godt forstå du ikke er blevet meget "klogere" af denne debat.. :( Du må nok vælge det DU har det bedst med - uanset hvad andre mener.. Held og lykke med "valget"..! :)
Avatar billede justrace Novice
02. januar 2008 - 01:16 #102
Man kan vel sige du er i din gode ret til at tage point selv da der ikke er kommet noget entydigt svar ud af debatten.

Men tak fordi du stillede spørgsmålet. Det har været en forrygende og underholdende omgang.

Godt nytår, og held og lykke med valget.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. januar 2008 - 16:26 #103
Det kan jeg godt forstå du synes.
Du har jo skrevet næsten halvdelen af indlæggende...O)
Avatar billede justrace Novice
02. januar 2008 - 16:47 #104
Jeps, mine fingerspidser var også helt lyserøde. :o)
Avatar billede tiger_dk Mester
12. januar 2008 - 11:04 #105
Hvordan står det til her, er du gået hel i baglås af alt det der er kommet frem her så er kommer mere i tvivl, edda du statede !
Avatar billede benner76 Nybegynder
29. januar 2008 - 22:16 #106
Er desværre ikke blevet meget klogere............men det er sådan at den PC som jeg har købt er med XP pre installeret, men jeg vil gerne have lidt ekstra ram i (ialt 4gb)og så skal jeg op og køre Vista, hvilket er et vigtigt argument........(lige en vigtig ting at nævne i denne debat, men som jeg først har fundet ud af senere).

Generelt vil jeg sige tak for alle de gode/spændende indslag der har været.
Jeg valgte XP lige nu pga. at jeg ville spare lidt penge, men skulle jeg betale for begge var det blevet Vista, og da Justrace var den første på banen med det, og var med hele vejen sender jeg gerne de point den vej, så hvis du vil ligge et svar, så du kan få dine point.
Avatar billede justrace Novice
29. januar 2008 - 22:53 #107
Det er s'gu lige før jeg får lyst til at sende dig en vista. :)

Jeg siger mange tak.

Også til de andre der gjorde det hele muligt. Og også lidt sjovt.
Avatar billede benner76 Nybegynder
30. januar 2008 - 21:39 #108
Du kan altid bare sige til, eller komme med en rigtig god pris ;-)