Avatar billede perplet Nybegynder
01. januar 2008 - 12:36 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Mister ofte netværksforbindelse på trådløst netværk

Hej alle,

Jeg har en trådløs internetforbindelse hvor der er tilkoblet en bærbar og en stationær PC. På den stationære PC er forbindelsen meget stabil, men på den bærbare mister jeg ofte forbindelsen (3-4 gange i timen nogle gange!). Her et par facts:

1) Den stationære står i samme rum som min router - den bærbare bruger jeg ofte i andre rum
2) Den bærbare bruger jeg på arbejde og andre steder, hvor jeg ikke har tilsvarende problem med ustabilitet (men det selvfølgelig på andre netværk...)
3) Routeren står under min seng
4) Jeg har en trådløs fastnet telefon samt en mobiltelefon, men ustabiliteten er uafhængig af hvor disse er fysisk i min lejlighed
5) Jeg har brugt Netstumbler og fundet ud af, at mit trådløse kører på samme kanal som mange naboers. Så nu har jeg ændret til kanal 1. Det har ikke rigtig hjulpet (måske ikke så overraskende, da det ser ud til at være forbindelsen mellem min bærbare og routeren der er problemet, den staionærer fungerer fint)

Nogle forslag til hvad jeg kan gøre?

Pletten
Avatar billede justrace Novice
01. januar 2008 - 12:52 #1
Det første jeg lagde mærke til var placeringen. Hvis du har en meget høj seng er det selvfølgelig ok, men i samtlige brugsanvisninger jeg har kigget i, står der at den skal placeres så højt som muligt. Under sengen er nok et af de bedre steder hvis du prøver at forstyrre signalet mest muligt.
Avatar billede justrace Novice
01. januar 2008 - 12:54 #2
Kunne du ikke lige prøve at hente den nyeste firmware, både til router og netkort, og fortæl også hvad det er for en router, samt netkort.
Avatar billede perplet Nybegynder
01. januar 2008 - 13:03 #3
Prøver det med at sætte det et andet sted (kæresten er ellers glad for det under sengen, hvor man ikke kan se det :-))

Glemte info om netkort og router:
- Router er Zyxel P600HW trådløs
- Netkort: Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG (tror jeg nok, ihvertfald det der står når jeg kører ipconfig/all i cmd)

Hvordan henter jeg nyeste firmware? Tåbeligt spørgsmål, men har aldrig prøvet før

Pletten
Avatar billede justrace Novice
01. januar 2008 - 13:32 #4
>>(kæresten er ellers glad for det under sengen, hvor man ikke kan se det :-))

Det er da sikkert sjovt hvis man er smidig, men for en trådløs router er det bestemt ikke stedet.

Er du sikker på routermodel. Kig lige på bagsiden.
Avatar billede smartebenny Nybegynder
01. januar 2008 - 14:40 #5
Problemet ligger nok i dit netkort.
3945ABG er der ofte problemer med. Netop dette med at du mister forbindelse er det "kendt" for.
Det bedste råd jeg kan give er at opdatere driveren til version 11.1.1.11. Det fungede for mig på storebroren 4569AGN
Avatar billede perplet Nybegynder
01. januar 2008 - 14:44 #6
Sorry, det er en Zyxel P660HW-61 trådløs

Er det ikke mest sandsynligt, at problemet ikke er selve routeren (~Firmware), da min stationære ikke har samme problem med at tabe forbindelsen? Så der må være to fejlkilder:

1) Bærbars netkort/opsætning
2) Fysisk placering af routeren (altså under sengen)

Pletten
Avatar billede perplet Nybegynder
01. januar 2008 - 14:45 #7
@Smartebenny: Hvordan gør jeg det, altså opdatere driveren?
Avatar billede perplet Nybegynder
01. januar 2008 - 15:04 #8
@Smartebenny: Jeg har nu fundet en nyeste driver, men kan se at der både findes en til 32 og 64 bit version af Windows (tror jeg det hedder...). Hvordan finder jeg ud af, hvilken driver jeg skal vælge?

Pletten
Avatar billede perplet Nybegynder
01. januar 2008 - 15:12 #9
Nå satsede på at det er 32 bit. Har lige opdateret driver, men har nu mistet forbindelsen igen...så var vist ikke det som var fejlkilden.

Nu prøver jeg at sætte routeren i vindueskarmen og ser om det hjælper.

Pletten
Avatar billede justrace Novice
01. januar 2008 - 15:18 #10
Firmware til routeren finder du her: http://zyxel.dk/web/support_download_detail.php?sqno=330129

Gå ind i routerens opsætning, vælg fanen >Firmware, og klik >browse, find filen: 3.40(PE.11)C0 og klik >upload.

Vent til routeren genstarter, og det var så det. Kontroller om opsætningen passer.
Avatar billede justrace Novice
01. januar 2008 - 15:19 #11
Brugsanvisningens side 217.
Avatar billede perplet Nybegynder
01. januar 2008 - 15:21 #12
Har lige flyttet routeren lidt rundt...når den står under sengen, så bliver jeg hurtigt koblet af, så ser ud til, at det er fejlkilden. Nu giver jeg den lige et par timer og ser, om den holder forbindelsen fra vindueskarmen :-)

Derefter prøver jeg firmware update, hvis vindueskarmen ikke virker. Prøvede det lidt tidligere, men der gik hele forbindelsen tabt og måtte resette routeren :-(

Tak for alt det gode input.
Avatar billede justrace Novice
01. januar 2008 - 15:25 #13
Husk lige at du SKAL bruge kabel når du opgraderer!!!
Avatar billede perplet Nybegynder
01. januar 2008 - 16:25 #14
Det var nok derfor det gik galt før :-s

Ser ud til at flytning af router virker :-) Test snart slut, så kommer der point :-)
Avatar billede perplet Nybegynder
01. januar 2008 - 18:30 #15
Så blev der givet point - har nu siddet i et par timer uden forbindelsen blev mistet. Det hjalp at flytte routeren væk fra under sengen
Avatar billede justrace Novice
01. januar 2008 - 19:19 #16
Tak, og godt nytår. Så fik i jo også lidt bedre plads under sengen. <;o))
Avatar billede perplet Nybegynder
02. januar 2008 - 12:31 #17
Ha ha