Avatar billede bahando Nybegynder
01. januar 2008 - 23:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Byg selv vs. Topdata tilbud

Hejsa. Min gamle PC er brændt sammen og jeg skal derfor have mig en ny PC. Den skal udelukkende bruges til at spille på og jeg skal også have mig en ny skærm. Prisen skal i hvertfald være under 10.000 kr. samlet. Jeg er derfor faldet over et tilbud fra topdata:

http://topdata.dk/product.asp?product=4643&sub=137

Beskrivelse:
22" SAMSUNG (226BW) PÅ 2MS OG MED EN KONTRAST PÅ 3000:1 + NEDENSTÅENDE PC

- INTEL CORE2 QUAD Q6600, 8MB CACHE (2x 4MB CACHE)
- ASUS P5K-SE BUNDKORT, INTEL P35
- 512MB DDR3 GEFORCE 8800GT (2X DIGITAL DVI), NVIDIA
- 250GB SATAII HARDDISK, 7200RPM
- 4GB DDR2 800MHZ, PC6400 *DUALCHANNEL*
- 20x DUALLAYER DVDBRÆNDER +/- , SATA
- 550W XILENCE (ATX 2.2) ULTRA STØJSVAG STRØMFORS.
- COOLERMASTER ELITE KABINET
- LOGITECH TASTATUR, DELUXE
- LOGITECH MUS, OPTISK M. SCROLL
- UNDERSTØTTER SATAII OG SATAII-RAID
- LPT PORT
- 6 USB PORTE (2 PÅ FRONT)
- 7.1 SURROUNDSOUND LYDKORT
- 10/100/1000MBIT (GIGABIT) NETKORT (ADSL M.M...)
- SPDIF IN, SPDIF OUT

Først og fremmest ville jeg høre hvad i eksperter siger til dette tilbud. Er det så godt som jeg tror det er eller?
Ydermere er jeg er i tvivl om hvorvidt der er muligt at samle en computer med lignenede specifikationer til en billigere pris hvis man samler den selv via f.eks. www.shg.dk eller www.fcomputer.dk.

Endeligt ville jeg høre om nogle af jer har personlige erfaringer med www.topdata.dk.

På forhånd tusind tak for hjælpen.
Avatar billede exii Nybegynder
02. januar 2008 - 12:31 #1
Jeg synes at det ser ud til at være en meget fair pris :)
Jeg har endnu ikke set sådan et tilbud i Fønix eller SHG :)
Den har fed 22" skærm med 2MS :)
Og computeren er noget af det nyeste og den er fremtidsikret :)
Og hvis du i fremtiden vil have bedre ydelse, så køb et GeForce 8800 GT 512 mb til, så du kører SLI :)
Avatar billede exii Nybegynder
02. januar 2008 - 12:32 #2
SLI = 2x grafikkort = ca. 2x bedre ydelse :)
Avatar billede bahando Nybegynder
02. januar 2008 - 13:07 #3
Bundkortet understøtter dog ikke SLI, så det skal jo også skiftes sammen med strømforsygningen som kun er på 550W, hvilket nok er lige i underkanten ved 2 X 8800GT. Så det er lidt af en udskrivning hvis jeg skal til at opgradere den inden for den nærmeste fremtid.
Det bringer mig frem til spørgsmålet om hvorvidt der er enkelt komponenter i det ovenstående setup som bør udskiftes til at starte med? Bør jeg forhøre mig omkring muligheden for at smide et SLI kompatiblet bundkort i fra starten og evt en bedre strømforsygning? (så kommer jeg dog over de 10.000!). Eller kan det faktisk lade sig gøre at finde en anden computer der kan yde det samme til billigere penge (husk på den skal udelukkende bruges til spil).
Avatar billede exii Nybegynder
02. januar 2008 - 13:17 #4
Du behøver ikke at starte med at få et bundkort med SLI..
Men på et tidspunkt bliver spillene mere krævende, og så kan du jo opgradere den.
Avatar billede exii Nybegynder
02. januar 2008 - 13:19 #5
Men ellers behøver du ikke SLI.
Når du skal opgradere grafikkort i fremtiden er der jo kommet:
GeForce 8900/8950 :)
Så du behøver faktisk ikke SLI
Avatar billede bahando Nybegynder
02. januar 2008 - 15:05 #6
Mange tak for svaret exii. Jeg lader den lige stå en dags tid for at se om der er andre der har lyst/tid til at byde ind, før jeg lukker den og accepterer dit svar :)

Ummiddelbart har jeg i min søgen på internettet heller ikke været i stand til at finde et bedre tilbud end det ovenstående. Jeg har ikke noget imod at samle selv, men når jeg kigger på priserne for enkelt komponenter på www.edbpriser.dk, kan det stadig ikke konkurrere med dette tilbud.

Mvh.
Avatar billede bahando Nybegynder
02. januar 2008 - 21:57 #7
Jeg ved godt at diskussionen omkring enten quad eller dual core er uendelig, men hvordan står denne model, også fra topdata og til samme pris i forhold til mit ovenstående bud?:

Beskrivelse:
22" SAMSUNG (226BW) PÅ 2MS OG MED EN KONTRAST PÅ 3000:1 + NEDENSTÅENDE PC

- INTEL CORE2 DUO E6850 (2x 3.0GHZ)
- ASUS P5K-SE BUNDKORT, INTEL P35
- 512MB DDR3 GEFORCE 8800GT (2X DIGITAL DVI), NVIDIA
- 250GB SATAII HARDDISK, 7200RPM
- 4GB DDR2 800MHZ, PC6400 *DUALCHANNEL*
- 20x DUALLAYER DVDBRÆNDER +/- , SATA
- 550W XILENCE (ATX 2.2) ULTRA STØJSVAG STRØMFORS.
- COOLERMASTER ELITE KABINET
- LOGITECH TASTATUR, DELUXE
- LOGITECH MUS, OPTISK M. SCROLL
- UNDERSTØTTER SATAII OG SATAII-RAID
- LPT PORT
- 6 USB PORTE (2 PÅ FRONT)
- 7.1 SURROUNDSOUND LYDKORT
- 10/100/1000MBIT (GIGABIT) NETKORT (ADSL M.M...)
- SPDIF IN, SPDIF OUT
http://topdata.dk/product.asp?product=4644&sub=137&page=1

Jeg har forstået det sådan at det vil være mest fremtidssikret at vælge quad frem for dual, da et stadig stigende antal spil udnytter de ekstra 2 kerner, men omvendt så vil 2 x 3ghz jo om ik andet yde mere som udgangspunkt. Hvad siger i til dette?
Avatar billede exii Nybegynder
04. januar 2008 - 15:29 #8
Der har du faktisk ret bahando.. det er lige nu kun Crysis der understøtter de 4 kerner, Men Jeg ville alligevel vælge Core2Quad :)
Avatar billede bahando Nybegynder
04. januar 2008 - 18:05 #9
Ja det er samme tilgang jeg har til det. Fremtiden bør om ikke andet byde på flere spil der udnytter de resterende kerner, alt andet ville være fjollet af game-designerne, når nu udviklingen går imod systemer med flere og flere kerner.

Igen - tak for hjælpen. Jeg bestiller den ovenstående, førstnævnte computer så snart at topdata svarer på min mail med uddybende spørgsmål til specifikationer og eventuelle opgraderinger.

Mvh.