Avatar billede siraklausen Nybegynder
15. januar 2008 - 12:10 Der er 4 kommentarer

afrunding / combobox / flere sproglag / div.

Hej Alle

Jeg har en del spørgsmål til vb.net er helt ny til det her så bær over med mig :-)

jeg bruger visual studio 2008

1.  jeg har nogle tal jeg skal afrunde /oprunde hvordan gør jeg det ?? har prøver round(tal, antal) hvilket ikke virker
vil godt runde op/ned til nærmeste .50 feks skal 2,75 oprundes til 3.0 og 2,30 oprundes til 2,5 og 2,2 ned til 2,0.

2. jeg har en combobox hvor jeg henter nogle data ud af en database med den database guide der er i en combobox i 2008, nu vil jeg godt have den til at starte på en bestemt værdi når den starter feks står der A, B , C , D ,E , F og jeg vil godt have den til at starte på feks D hvordan gør jeg det?

3. jeg har også brug for at lave flere sproglag i mit program så man kan vælge hvilket sprog man vil have programmet på, er der nogen der har en god guide til at gøre dette i vb.net 2008, jeg havde tænkt på at gøre det med noget xml fil??

4. jeg skal også lave en slaks ini fil til mit program hvor jeg kan gemme standart opsætninger, er der en smart måde at gøre det på, jeg kunne eventuelt bruge den database jeg allerede har i mit program ??

5. Nogen der kender en god dansk vb.net guide :-)

6. jeg har en box der skal komme op ved siden af den knap man trykker på hvordan kan jeg nemmest gøre dette, jeg havde tænkt på noget musse placering men hvordan får jeg så boxen til at komme på den placering ??

Mvh

Anders
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2008 - 01:42 #1
re 1)

Prøv:

x = CType(CType(2 * x + 0.5,Integer),Double)
Avatar billede siraklausen Nybegynder
17. januar 2008 - 16:05 #4
takker mange gange for de gode svar :-)  jeg har selv løst de 2 første spørgsmål

1 : math.round(tal / 50, 2) * 50
2 : combobox.selectedindex = nummer

resten læser lige lidt om, jeg har ingen internet derhjemme, så jeg har lige copy pasted en del sider og vil læse lidt her i de mørge vinter sider

Mvh

Anders