Avatar billede -gízmo- Nybegynder
22. januar 2008 - 03:04 Der er 11 kommentarer

Lås kolonne ($B8) virker ikke? Gør jeg det forkert?

Jeg har brug for at låse en kolonne, så jeg bare kan "autoudfylde" en række. Altså jeg har en masse tal i en kolonne som skal indgå i en formel, men denne formel er en række. Håber det er lidt forståeligt. B8 indgår i D9 og B9 indgår i D10 osv.

Jeg tror så metoden er at skrive $B8 og derved låse kolonnen, men dette fungere ikke den låser bare hele cellen i stedet, altså ligesom $B$8.
Hvordan får jeg excel til at gøre det korrekt?
Avatar billede be_nice Juniormester
22. januar 2008 - 06:39 #1
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med "låse kolonnen", men jeg har et bud på hvad du "gør galt":
Som jeg læser dit spørgsmål, så har du tal i kolonne B og disse skal indgå i formler i kolonne D, men dine tal i B skal forskydes med +1 i D - er det korrekt forstået?
Eksempel:
Din absolutte kolonne reference i kolonne B skal indgå i formler i kolonne D - for at du kan kopiere dine formler i kolonne D, er det rigtigt at du skal skrive $B8 i formlen i D9 - derefter kan du kopiere formlerne fra D9 til D10-osv.
/Be_Nice
22. januar 2008 - 09:10 #2
Hvis det kun er kolonne-referencen, du vil låse, skal du skrive:
$B9
Så er et en absolut reference, og 9-tallet ændres til 10, 11.... ved kopiering nedad i arket.
Avatar billede be_nice Juniormester
22. januar 2008 - 09:30 #3
--> erikjuul - det er jo netop det jeg skriver!
Og når der angives en absolut reference - f.eks. $B9 - så betyder det at der kan kopieres både opad, nedad samt til siden i arket, da Excel jo har fået "ordre" på at fastholde kolonne B. Ved kopiering op eller ned, falder eller stiger cellereferencen med 1, mens kopiering til siden fastholder cellereferencens nummer.
/Be_Nice
22. januar 2008 - 10:52 #4
Du skrev det bare så knudret, at jeg skulle læse det flere gange, for at forstå hvad du skrev.
Derfor den korte forklaring - uden omsvøb!
Avatar billede be_nice Juniormester
22. januar 2008 - 11:21 #5
--> erikjuul - ja, ved nærmere gennemlæsning kan jeg godt se at det kunne være gjort mere elegant - håber at -gizmo- får løst problemet.
/Be_Nice
Avatar billede -gízmo- Nybegynder
23. januar 2008 - 20:58 #6
Jeg tror faktisk at jeg fik formuleret mit spørgsmål lidt forkert, da der i stedet for skulle stå B8 indgår i D9 og B9 indgår i E9, altså jeg har noget i en kolonne som så skal stå i en række i det at tallene i kolonnen indgår i en formel som er i række 9. I må undskylde at jeg lige havde formuleret det lidt forkert. Håber at det er forståeligt nu.
26. februar 2008 - 23:19 #7
Tror ikke der er nogen, der har forstået hvad du mener, med det du har skrevet!
Avatar billede -gízmo- Nybegynder
26. februar 2008 - 23:38 #8
Okay jeg prøver lige at formulere mig lidt mere klart en sidste gang, hvis det da er muligt.
Det jeg ønsker at gøre, er at beregne en formel i en række(B4-I4) hvor en kolonne(C6-C13) indgår i. Det vil altså sige, at jeg ønsker at kunne låse mine celle så jeg bare kan trække række også finder formlen selv ud af at den skal gå én celle ned i kolonnen for hver gang jeg rykker en række.
Jeg ved ikke helt om det er muligt at gøre dette. Jeg håber også det er mere forståeligt denne gang.
Avatar billede mrjh Novice
27. februar 2008 - 07:39 #9
Indsæt i D9 og kopiere henad.
=INDIREKTE("B"&KOLONNE()+4)
Det samme som at skrive B8, B9 osv. henad i kolonnen
Avatar billede -gízmo- Nybegynder
27. februar 2008 - 22:11 #10
mrjh: jeg synes ikke at jeg kan få det til at virke og når jeg læser i hjælp virker det ikke til at denne funktion kan løse mit problem.
Avatar billede mrjh Novice
27. februar 2008 - 22:41 #11
Ok, så har jeg måske heller ikke rigtigt forstået spørgsmålet.