Avatar billede cronqvist Nybegynder
26. januar 2008 - 12:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Et HTML/Javascript spørgmål til de virkelige skarpe hjerner

Hejsa

Hvis du bruger den nye version af Hotmail (live.mail.com), ved du sikkert, at når man skal sende en mail, kan man skrive et bogstav i til-feltet, hvorefter der nedenunder fremkomme en liste med navne hvor det tastede bogstav indgår.

Jeg leder efter noget html/javascript kode der kan lave denne liste. Selve indlæsning af dataene har jeg funktionalitet til. Det er mere udseendet af listen og selve det at man kan bruge piltaster til at scrolle ned i listen, samtidig med at cursoren stadig er placeret i til-feltet.

Det kunne ligne et textarea element, men hvordan har man fået det til at agere som en liste?

Er der nogen der ved hvordan man laver en sådan liste? I behøver ikke tænkte på funktionaliteten vedr. ajax og indholdet af listen. Det har jeg styr på. Idag bruger jeg et helt almindelig select element. Men jeg kunne godt tænke mig at få det til at se ud som på Hotmail.

Det er flere point i vente til det helt rigtige svar/eksempel ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2008 - 17:04 #1
<ole>

Det er en yderst kompleks opgave, som vil kræve adskillige meget lange tutorials. Ajax - med dertilhørende DOM-programmering - er kun for de allermest 'langhårede' frontend kodere, selvom det ikke ser sådan ud, når man søger efter tutorials/artikler. Der er bunker af faldgruber i forbindelse med Ajax - og det, du efterlyser, er faktisk en integreret del af Ajax ... nemlig DOM-programmering.

Problemet er, at kun et ubetydeligt fåtal af de, der skriver om teknikken, ved, hvad de skriver om - og at det stort set er umuligt for den ikke meget øvede at kende forskel på al skidtet og de ganske få korn af kanel, som findes 'derude'  :)

Forøvrigt kan du ikke uddele mere end 200 points i forbindelse med et spørgsmål

/mvh
</bole>
Avatar billede cronqvist Nybegynder
01. februar 2008 - 19:40 #2
Hej Ole

Mange tak for din kommentar. Alt det der med Ajax føler jeg nu at jeg har ganske styr på. I hvertfald har jeg styr på at få data i et helt alm select tag. Det er god blot udseendet af listen jeg har problemer med at greje.

Ved godt at man ikke kan uddele mere end 200 point, men jeg kunne jo f.eks. lave et lille let spørgsmål som vedkommende let kunne besvare.....Ved godt at det er lidt snyd ;-)
Avatar billede roenving Novice
02. februar 2008 - 15:22 #3
>>cronqvist

-- den sidste ide straffes også som ulovlig point-overførsel og medfører udelukkelse !-)
Avatar billede olebole Juniormester
02. februar 2008 - 17:48 #4
- og kommentaren omkring Ajax går på kompleksiteten af Ajax's grundlæggende teknikker. Det er ikke svært at indsætte noget i en select, men det er ofte overordentlig vanskeligt at gøre det i en god, valid og effektiv kode.

Oftere end tit består det, folk kalder Ajax, af uhensigtsmæssig og invalid kode, hvor der f.eks. bruges innerHTML til indsætningen af data - hvilket ikke har meget med Ajax at gøre.
I stedet bør det gøres med DOM, men det stiller store krav til koderens viden/erfaring i almindelighed - og i særdeleshed med hensyn til kendskabet til de forskellige browseres event-modeller og garbage collection. Hvis ikke man er overordentlig vågen, ender man ofte i situationer, hvor ikke mindst IE mister oceaner af hukommelse.

Det er meget sjældent, man støder ind i folk, der har styr på Ajax - men ligeså almindeligt at møde folk, der tror, de har det  ;o)
Avatar billede cronqvist Nybegynder
05. februar 2008 - 12:28 #5
Roenving: Okay så. Det skal ikke ske :-)

olebole: Hmm...øv kan jeg så bare sige. Kan godt høre at der ikke lige umiddelbart er en løsning på mit problem....øv øv :-)
Avatar billede cronqvist Nybegynder
21. juli 2008 - 11:18 #6
Fandt aldrig en super løsning, men måtte nøjes :-)