Avatar billede osborne Nybegynder
28. januar 2008 - 19:05 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Gammel PC hvordan overføres data ?

Jeg vil høre om der er nogen der har gode forslag til hvordan jeg nemmest overfører alle data fra en gammel PC til en ny laptop (det drejer sig måske om ca. 1 GB data ):

I den gamle maskine er der:
- Diskettedrev
- CD spiller men ikke brænder
- ikke nogen USB stik i maskinen
- Der er ikke noget netkort i maskinen
- Der er modem men ikke længere nogen modem account hos TDC fordi den nu er konverteret til ADSL

Jeg vil gerne undgå at åbne maskinen og til at rode med hardware til en sådan gammel PC, så tænkte på om der er en nemmere måde.
Avatar billede simonia Nybegynder
28. januar 2008 - 19:16 #1
Hvis du har modem, så har du vel også et "modem"stik i din PC. Så kan du med et kabel mellem dine PCer overføre. Det stik, der er i modemmet skal bare i den anden pc, så de er forbundet, og så opretter du forbindelsen...
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2008 - 19:30 #2
Har du ikke en stationær så du kan overføre det via "Direkte kabelforbindelse"
Avatar billede dinirex Nybegynder
28. januar 2008 - 19:31 #3
1. Du installere winrar på din gamle computer
2. Du beder så computeren pakke den 1 GB, ned i filer af størrelsen 1,4 MB
3. Du tager en diskette, og kopier den første rar fil (ud af 715 rarfiler)
4. Du tilsluttet et eksternt usb diskette drev til din nye pc og overfører rarfilen
5. Nu gentager du 3 og 4

Problem solved :D

Spøg til side, du gør ligesom simonia siger, eller så kan du vel sætte telefonstikket fra ADSL-boksen direkte i din "modem" i pc'en, og derved få internettet forbindelse, også oploade filerne på nettet?
Avatar billede gammelhat Nybegynder
28. januar 2008 - 19:38 #4
Kablet mellem de to com-porte skal være et såkaldt null modem kabel
Avatar billede osborne Nybegynder
28. januar 2008 - 19:39 #5
Tak for svar (he he .. den med diskettedrevet havde jeg overvejet men opgivet igen :-), Anyway, hvis jeg overfører med kabel, er det så et bestemt kabel jeg skal have fat i før at forbinde de to "modemstik" (ved ikke on der er noget der hedder krydsede kabler i den forbindelse) ...

Og når de så er forbundet skal jeg bruge noget bestemt program til at overføre med?
Avatar billede simonia Nybegynder
28. januar 2008 - 19:45 #6
Krydsede coaxkabler, kan det mon passe. I hvert fald krydsede ja. Men er ret sikkert det, du allerede har i dit modem:)
Avatar billede gammelhat Nybegynder
28. januar 2008 - 19:51 #7
Det almindelige kabel kan ikke bruges. null modem krydser netop kablet, så begge pcere ikke hhv sender og modtager på samme ledninger
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2008 - 19:56 #8
Jeg tænkte nu på parralelkabel
Avatar billede gammelhat Nybegynder
28. januar 2008 - 20:04 #9
Det vel i grunden heller ikke den serielle port, som man har adgang til på den bærbare, men kun modemet. Og dem kan man nok ikke bare lave en "direkte kabelforbindelse" imellem
Avatar billede osborne Nybegynder
28. januar 2008 - 20:23 #10
Ah .. LPT porten? Dvs. jeg skal have fat i et "ikke krydset" parallelkabel?

Jeg husker at Norton Commander engang kunne sådan noget.. eller er det mig der husker forkert. Nogen der ved hvordan man sådan rent praktisk overfører (forudsat at jeg får forbundet parallelporten i begge maskiner) ?
Avatar billede osborne Nybegynder
28. januar 2008 - 20:24 #11
.. tænkte også på om det på nogen måde er muligt at tilslutte en ekstern USB port til en anden port f.eks. en LPT port. Eller er det totalt nonsens.
Avatar billede trav4u2 Novice
28. januar 2008 - 20:30 #12
Du kan forbinde de 2 parallelle porte med et kabel og så hente Total Commander, der sørger for forbindelsen.
http://www.ghisler.com/

Den skal nok køre natten over :-)
Avatar billede trav4u2 Novice
28. januar 2008 - 20:44 #13
Lige et PS.
Det kabel du skal bruge er til direkte tilslutning, a la:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=155692
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2008 - 20:50 #14
Avatar billede micbanand Nybegynder
28. januar 2008 - 20:51 #15
den gamle pc det er en statiner right?
ville da godt nok hurtigt få den hd ud selv/eller få en kammi til det!
og så brænde ud på et par cd'er eller en dvd, usb pen e.lign.
meget simpel proces! iforhold til disse alternativer.
men ok spændende projekt!
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2008 - 20:58 #16
Jeg må indrømme at jeg hele tiden har anset "den gamle" for en bærbar,  ellers ser jeg da slet ikke noget problem
Avatar billede osborne Nybegynder
28. januar 2008 - 21:24 #17
Takker igen for jeres svar. Den nye PC er en Dell laptop med XP SP2, den gamle er en stationær PC med Windows 98.

Jeg vil gerne undgå at åbne maskinen og til at rode med hardware til en sådan gammel PC, jeg husker med skræk tiden hvor man lå og rodede med switches på harddiske osv. Jeg ved heller ikke lige hvordan jeg skulle tilslutte den gamle harddisk til den nye Laptop, hvis jeg endelig tog mig sammen og fik den ud af maskinen.

Det med et kabel overførsel tiltaler mig mest, selv om den så skulle stå og tænke over det meget længe (Tak for linkene).

.. jeg ser at Total Commander fyler 2,05 MB dvs. kan ikke lige være på en diskette, man så kan jeg jo splitte den med WinRAR .. hvor meget mon WinRAR fylder. JA et ok spændende projekt :-)

Jeg vender tilbage
Avatar billede trav4u2 Novice
28. januar 2008 - 21:31 #18
Som alternativ til WinRAR kan du evt. bruge Gsplit
http://www.gdgsoft.com/gsplit/
Avatar billede osborne Nybegynder
20. april 2008 - 18:20 #19
Jeg fik ikke meldt tilbage at jeg har fået overført filerne:
- Købte det kabel trav anbefalede
- Downloadede Total Commander (TC) og brændte den til en CD (på min almindelige maskine)
- Installerde TC på den gamle PC via CD rom drevet.
- Overførte alle filerne med TC

Det fungerede smertefrit og fint for mig, og så var jeg helt fri for at åbne den gamle kasse og rode med gammelt hardware. Skønt.

Tak til alle!