Avatar billede raos Nybegynder
31. januar 2008 - 16:39 Der er 23 kommentarer

Hurtig harddisk søges

Jeg er ved at være træt af min eksisterende Maxtor SATA disk der synes at være flaskehalsen i min pc. Derfor søger en en afløser.

Krav:
- SATA eller IDE (da det er de controlere der sidder i maskinen)
- Super hurtig!
- relativ støjssvag

På forhånd tak
Avatar billede squazz Novice
31. januar 2008 - 17:04 #1
Hvor stor skal den være?
Avatar billede squazz Novice
31. januar 2008 - 17:09 #2
Jeg er ikke helt sikker, men hvad med denne?
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=252955
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 17:30 #3
Maxtor diske er jo ikke langsomme, så du bliver nemt skuffet, hvis ovennævnte
er den eneste grund, til købet. Der kan være ret så mange grunde til, at en
computer bliver langsommere. Alene det at bruge windows i lang tid, gør en
computer langsommere, hvis man ikke har et godt program, til at rydde op i
registreringsdatabasen. Og har du husket at defragmentere?
Avatar billede exii Nybegynder
31. januar 2008 - 17:37 #4
Køb en Raptor :)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
31. januar 2008 - 18:48 #5
> exii Nemlig. Sådan et par sager i striped raid er noget der rykker. Til gengæld mister man (mæsten) hørelsen.
Avatar billede raos Nybegynder
31. januar 2008 - 20:31 #6
> squazz: Størrelsen er stort set underordnet.
> jasvej: Jeg er velbevandret i XP's degenerering over tid

Nuværende disk er en Maxtor Diamond Max Plus 9 6Y160MO (160 GB)
På arbejdet har jeg fået en SAS, 15.000 rpm, 74 GB som virkelig er hurtig.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 22:18 #7
"På arbejdet har jeg fået en SAS, 15.000 rpm, 74 GB som virkelig er hurtig."
Det der vel ikke den samme opsætning, så det kan ikke sammenlignes.
Avatar billede raos Nybegynder
31. januar 2008 - 22:24 #8
nej, men jeg er blevet opmærksom på hvor meget harddisken er flaskehalsen i privaten.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 22:35 #9
Ok, men jeg tror stadig du forventer for meget.
Avatar billede raos Nybegynder
31. januar 2008 - 22:42 #10
Det kan godt være. Jeg søger blot lidt input til hvilken harddisk der er hurtigst til mit setup
Avatar billede off-line Nybegynder
31. januar 2008 - 22:50 #11
Ja det har jeg forsrået, men dit første indlæg, giver indtryk af, at du stræber
efter at få en mere effektiv computer. Så hvis du forventer at mærke en væsenlig
forskel i ydelsen med en ny HD, så tror jeg du bliver skuffet. Men det er
selvfølgelig bare info, blander mig ikke i, om du skal have en ny HD.
Avatar billede Beach Mester
31. januar 2008 - 23:11 #12
Vil et langt stykke af vejen give jasvig ret, du får ikke et væsentlig hurtigere system kun ved at skifte HDD.

Lidt efter hvordan du bruger din maskine kan du måske hente 4-5% hurtigere programafvikling hvilket der næsten skal testprogrammer til at bevise da det er så lidt at du efter få timers arbejde allerede har "glemt" det *S*

Hvis du bruger windows er den eneste rigtige måde desværre at formatere din OS HDD og geninstallere det hele igen. En re-install vil ikke virke!

Her vil du få en mærkbar hurtigere maskine selv med den HDD du har nu. Er det så ikke nok så kan nye diske, mere ram, hurtigere cpu være en løsnig.

Som tidligere skrevet, så er den hurtigste disk til menneskepenge en WD - Raptor--->
http://www.wdraptorx.com/en/index.asp?bhcp=1
Opsat i et RAID-0 så sker der virkelig ting og sager med windows. Men det kræver stadig at der er fuldstendigt rent i windows.

Skal der være endnu mere power så skal du kigge på SSD diske, men priserne er desværre stadig lidt urealistiske men.... De priser kommer jo også ned en dag:-)

//Beach
Avatar billede Beach Mester
02. februar 2008 - 02:10 #13
Så kom HWT endelig op og køre igen efter et større server-nedbrud:-)
Ville i ovenstående tekst have henvist til en udemærket dansk test af WD Raptor diskens preformance--->
http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=5302

//Beach
Avatar billede off-line Nybegynder
02. februar 2008 - 13:29 #14
2200-2600 kr for for 1 HD og op til 5200 kr for raid 0 plus støj på 46dB
og en masse varme, og større strømforbrug, er det ikke kun for virkelige nørder?
Og så er det jo også et spørgsmål, om hvor længe hard disken holder til det.
Og mere varme påvirker jo også resten af hardwaren. Og angående den lille rude
i harddisken. Der er da forhåbentlig ikke noget, som finder det underholdende,
at sidde og glo ind i en harddisk:) Jeg forstår godt, at artiklens forfatter
hellere ville beholde sine "gamle" hard diske.
Avatar billede Beach Mester
03. februar 2008 - 00:59 #15
jasveg--->
En nørdedisk... Tja, det er det vel nok da det ud over SCSI er det hurtigste man kan få. Men den er vel ikke mere nørdet end det, der er jo mange der sætter deres HDD (som stadig er en af slaskehalsene i en PC) højere end f.eks. et Nvidia 8800GTS gafikkort mm.

Det vindue der er i diskene er for mod-freaks og der kan jeg da godt se det fede i at man kan se hvad der sker inde i dyret. Jeg selv valgte du at købe dem uden og fik dem derfor 2-300,- billigere den gang jeg handlede 2 stk. ind til RAID-0 til mit OS.

Det er også klart at diskene skal have køling, men ikke mere end alle andre diske. Her har jeg pga. lyden valgt at køre dem på væskekøling sammen med 4 Maxtor Maxline III 250Gb diske i RAID-5 til lager. Jeg har midlertidigt en 120mm fan til at ligge noget luft på mine 4 tunerkort og den sammen med 120mm blæseren på radiatoren overdøver diskene 100% Så værer er det heller ikke *S*

At Polafar der har skrevet testen af diskene på HWT på det tidspunkt ville vælge at beholde sine gamle diske var jo det at prisen den gang var oppe på de 2,2K, men syntes det er væsentligt at bemærke at de er nede i en pris af 1,2K i dag:-)

Da jeg havde nogle meget store problemer med at ghoste mit RAID-0 til en anden HDD så blev det droppet og sat op som 2 alm. singlediske, en til OS og en til programmer. Jeg har ikke bemærket nogen væsentlig dårligere ydelse på det setup. Så om det er SÅ meget bedere med et RAID på OS må være op til andre at bedømme.

//Beach
Avatar billede off-line Nybegynder
03. februar 2008 - 01:13 #16
Ja ok. Det lyder som du har en lækker maskine. Og jeg skal bestemt ikke kritisere
harddiskene. Det var udelukkende prisen især på RAID -5200kr- som fik mig til at
tænke på nørder. Måske fordi jeg selv er en fattigrøv, der ikke har råd til at
give så meget for harddiske*G*
Avatar billede Beach Mester
03. februar 2008 - 01:43 #17
jasveg--->
Var lige inde og se hvad jeg måtte bløde da jeg handlede: 880,- pr stk. uden vindue og i 36Gb udgaven da jeg jo aldrig ville få mit OS op på noget større (Bruger lige nu 1,8GB).

Jeg tog ikke det du skrev som kretik, det lød bare som om du ikke selv havde prøvet diskene i real live og ville derfor mere rette end brokke *LOL*

//Beach
Avatar billede off-line Nybegynder
03. februar 2008 - 03:04 #18
OK:)
Avatar billede raos Nybegynder
03. februar 2008 - 09:56 #19
Tak for alle de godt input.
Mon ikke det bliver en http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=177642
Jeg kan se at det er en SATA 150. Hvilke krav stille det til min HDD controler på bundkortet?
Avatar billede Beach Mester
03. februar 2008 - 13:08 #20
Ikke andet krav end at det er en SATA-controller:-)

//Beach
Avatar billede squazz Novice
22. februar 2008 - 13:34 #21
Fandt I ud af noget?
Avatar billede champtheone Nybegynder
22. februar 2008 - 23:49 #22
har hørt at Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 1 TB faktisk er hurtigere eller på samme nivau som raptor. og så larmer den ikke så meget.... http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=40856
Avatar billede Beach Mester
23. februar 2008 - 00:33 #23
champtheone--->
Jeg regner med at det er den test NoNig har lavet på hwt.dk->
http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=9158

Men denne test er slet ikke lavet ud fra et ordentligt grundlag. For det først ligger både hans swarp og OS på samme disk i et RAID0 setup!!! Det er det samme som at kaste 10.000 mursten ned i en formel1 bil og sammenligne den med en Trabant, samtidig med at der slet ikke testes med real life forbrug???

Sjusketest efter min mening der slet slet ikke kan bruges til en snus andet end at slikke en eller anden producent så kraftigt i et helt bestemt hul i håb om at testeren kunne beholde disken efter endt test:-(

Raptors kæmpe forse er at den har en ultra lav søgetid og derfor et super stærk til at overføre mange små filer til og fra pladerne.

Samsungen er kanon til eks. store filer (grafik / vilm / video) men ikke stærk tom systemdisk.

Mener også at kunne huske at testen kører med raptors 36Gb diske hvor datatætheden mig bekendt er ringere end på 75 & 150Gb udgaverne.

//Beach