Avatar billede musial Nybegynder
01. februar 2008 - 13:21 Der er 11 kommentarer

Klatgæld!? nogle gode råd?

Har jeg har en del gæld rundt omkring, rundt regnet 82.000, jeg har et fast job, ok løn. Men ved ikke hvor jeg skal samle min klatgæld henne!?

Nogen som har nogle gode erfaringer, til et pengeinstitut, der kan hjælpe mig med dette?
Avatar billede jokkejensen Novice
01. februar 2008 - 13:28 #1
82K skulle da gerne være en smal sag at få som et forbrugslån hos en bank ? - Hvor renten oftes er lavest.

/JJ
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. februar 2008 - 13:30 #2
Det er næsten ligemeget hvilket pengeinstitut du henvender dig til, hvis du kan forhandle, så vil du kunne opnå fordele de fleste steder.

Det der skal være dit udgangspunkt er hvad du kan opnå ved at samle din økonomi i den pågældende bank og husk banken tjener penge på at du har gæld så ser din økonomi ellers fornuftig ud, så er det vejen frem. Få evt tilbud hos et par af de velrenomerede og vælg så efter disse tilbud
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
01. februar 2008 - 13:45 #3
Men glem de gyldne løfter fra GE Moneybank og Citi eller hvad de nu hedder, der ender det altid op at det lånte beløb x 2 er det der skal tilbage betales plus en masse andre ting som de gerne vil sælge til dig.
Avatar billede musial Nybegynder
01. februar 2008 - 13:52 #4
Har Nordea, og Danske Bank. Gik over til amager bank, og de afviste at hjælpe mig, da de synes at 82k var for meget!!!
Og der kunne jeg ikke forhandle, ventede en uge på et svar.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
01. februar 2008 - 14:20 #5
:-( surt
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. februar 2008 - 15:03 #6
Hvis du både bruger Nordea og Danske Bank kunne du jo spørge dem begge hvad de siger til at samle hele din portefølge hos den ene eller den anden
Avatar billede espersen Novice
01. februar 2008 - 18:59 #7
Som gammel bankmand har jeg følgende råd:

Udarbejd et budget med dine månedlige faste udgifter (husleje, lysm varme, bil, forsikringer, fagfore, magasiner, klubber, tlf m.v.)

Dan dig samtidigt et overblik over hvad du bruger til mad + brændstof + sjov og ballade.

Medbring:
Skats årsopgørelse
2-3 lønsedler
Liste over din klatgæld - og glem ingen af dem !!

Koncentrer dig i første omgang om dine nuværende banker og sig det som det er; at du vil have din bankforretning samlet eet sted og komme af med den ufornuftige klatgæld.

Opret budgetkonto, hvis du ikke allerede har en!
Stop fuldstændigt med at hoppe på diverse "køb nu og betal om 12 mdr." !!
Avatar billede strych9 Praktikant
01. februar 2008 - 19:08 #8
Banker plejer at ville låne dig din månedsindkomst ganget med 2. Så 82k er nok lidt højt sat.
Avatar billede borrisholt Novice
02. februar 2008 - 09:54 #9
musial>> Misforstå mig rigtigt, det er ikke så vigtigt om du kan forhandle renten eller ej, den vil under alle omstendighedder være lavere end diverse konto kort eller hvad nu du har ....  espersen, kan sikkert bekræfte dette ?
fordelen ved at samle det et sted er at du kun skal betale 1 x rente ...

Hvis nu vi antager du har 2 lån på 41.000 hver, så betaler du fx 12% det ene sted og 19% det andet sted .... Alle tal er fiktive .... Om så du skulle betale 13 eller 14% til gængæld for kun at have et lån på 82.000 så betaler du færer renter ...

En anden fordle ved kun at have et lån er at så kan du overskue det ... Du kan sætte dig ned og renge på hvprnår er du færdig, hvad koseter lånet dig per måned etc...

Så det vigtigste er at få lånene samlet det næst vigtigste er at få renten ned.

Renten kan du jo altid forhandle om et år.

Jens Borrisholt
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2008 - 10:34 #10
Helt enig- renten i banken er "altid" billigere end diverse konto kort / lånlet-steder. Hos disse steder er der ofte også opkrævningsgebyrer m.v. der gør det ekstra dyrt.

Det der oftest gør at man mister overblikket over sin klatgæld og sine udgifter er at de samlede afbetalinger/afdrag bliver voldsomme og tager pusten ud af enhver privaøkonomi.

Rente og stiftelsesomkostninger: Bed bankmanden M/K om at komme med en konkurrencedygtig/fornuftig rentesats. Umiddelbart ligger du nok i dyre ende i banken (10-14%).

Er der andre økonomier i husstanden, som kan komme i spil?
... boliglån, kærestens, familiens, bil,  osv ?
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
02. februar 2008 - 10:58 #11
Ikke for at kaste endnu mere grums i maskineriet ... men 82.000 ... det er altså en pæn "klatgæld".

Måske skulle du også have et vist holdningsskift med i banken. Gør omhyggeligt klart at du har dummet dig, at du er klar over det og ikke har tænkt dig flere afbetalingsordninger ude i byen fremover.