Avatar billede fimp Nybegynder
03. februar 2008 - 01:02 Der er 4 kommentarer

Fritskrabning/fritlægning på engelsk

Hvad er det engelske ord for at gøre et motivs baggrund transparent?

Metoden beskrives fx her: http://www.mediacollege.com/adobe/photoshop/transparent/background.html

Og på dansk hedder det vist fritskrabning eller fritlæggelse - men er der ikke også et engelsk verbum?
Avatar billede uffesteenberg Novice
06. februar 2008 - 21:47 #1
Tja, tingene hedder ikke altid det mest oplagte i Photoshop, men til at fritlægge, kan man bl.a. bruge et værktøj, der hedder "extract" (dvs. at ekstrahere/ udtrække)
Avatar billede fimp Nybegynder
06. februar 2008 - 22:17 #2
Hej Uffe,

Nu tænkte jeg ikke kun på til brug i Photoshop, men sådan mere generelt hvad processen hedder?
Avatar billede mattbaker Nybegynder
21. februar 2008 - 19:28 #3
Når man laver "frittere" bruger man ikke den metode du henviser til.
Man laver en "clipping path" med pentool i Photoshop, og det er hvad de kalder det på Engelsk :)

-MattB
Avatar billede mpej Nybegynder
10. december 2008 - 09:34 #4
Jeg har lavet en række tutorials til forskellige fritskrabningsværktøjer og -metoder. Jeg håber du kan få gavn af dem: http://euskom.dk/blog/2008/11/25/avanceret-fritl%C3%A6gning-i-photoshop-1-masker/