Avatar billede starbotz Praktikant
05. februar 2008 - 13:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nulstil og Annuller knapper

Jeg har et spørgsmål ifm. mit arbejde.

Vores produkt er ikke en applikation, men JSP-sider, men det er altså heller ikke en hjemmeside som sådan. Det er et onlinesystem, som kan sammenlignes lidt med netbank.

Jeg sidder som GUI-ansvarlig og er netop ved at revidere virksomhedens GUI-standard (stort dokument om hvordan vi skal se ud). Jeg er dog meget i tvivl om, hvordan jeg forholder mig til følgende:

> Anvendelse af Annuller og Nulstil knapper
Vi har tidligere brugt Nulstil knapper til clearing af formularer. Vi har ikke brugt Annuller knapper som deciderede Annuller knapper (når vi først har trykket Gem kan vi ikke annullere - så skal man rette data tilbage og gemme igen - og vi vil heller ikke ud i en decideret Annuller funktion).

Vi har brugt Tilbage knapper i visse tilfælde, som altid gik tilbage til hvor man kom fra, ligesom browserens Tilbage knap, bortset fra at vi på denne måde undgik "Page has expired", da vi bruger sessions.

Jeg vil helst ikke ud i at skulle indføre Tilbage knappen igen, men det kan være det bliver nødvendigt. Jeg har forsøgt at finde svar på Jakob Nielsens alertbox her:

http://www.useit.com/alertbox/20000416.html

men synes ikke rigtig jeg kan konkludere noget endeligt.

Hvad gør I eller hvad ville I overveje i sådan en situation? Jeg skal til at have taget en beslutning.
Avatar billede w13 Novice
05. februar 2008 - 14:08 #1
Jeg forstår ikke helt dit problem. Kan du ikke bare droppe begge knapper, hvis de ikke skal bruges?
Avatar billede starbotz Praktikant
05. februar 2008 - 14:43 #2
Jo, det hælder jeg også mest til. Men så vidt jeg har forstået kan man ikke være 100% sikker på, at man altid kan bruge browserens tilbageknap uden at få en "Warning! Page has expired" når man bruger sessions?
Avatar billede w13 Novice
05. februar 2008 - 16:22 #3
Det mener jeg, man kan. Og hvis man får den, kan man som regel bare opdatere siden.
Avatar billede starbotz Praktikant
06. februar 2008 - 10:00 #4
W13 > Ved du hvad, jeg har skrevet i GUI-standarden at vi IKKE anvender hverken tilbage,  annuller eller nulstil knapper i vores GUI. Når danske netbank kan klare det kan vi sgu også.
Smid et svar, så får du point.
Avatar billede w13 Novice
06. februar 2008 - 18:33 #5
:P
Avatar billede w13 Novice
07. februar 2008 - 17:56 #6
Takker!