Avatar billede ebe Praktikant
15. februar 2008 - 19:10 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket operativsystem til server?

Hej,

vi har i efterhånden mange år kørt vores egen private mailserver, ftp-server, web-server m.m. Det har kørt upåklagelig på en gammel pentiumII 400 med win2k som platform. Nu synes vi at maskinen skal have lov at gå på pension, og har derfor købt en Dell servermaskine.

Inden jeg installerer hele molevitten, kunne jeg godt høre jer om hvilket operativsystem i synes der skal køre som platform. Til rådighed er:

- win2003 server
- win2k server
- winXP pro
- win2k

Jeg synes alle systemer har fordele og ulemper, og har svært ved at beslutte mig. Egentligt hælder jeg mest til win2k, det kører drønhamrende stabil uden for stort ressurceforbrug. Men jeg ved ikke hvor længe microsoft bliver ved at supporte det. 2003 server ville også være fint, men her kan der komme licensproblemer hvis vi bruger den indbyggede ftp og mailserver?

Lige nu kører vi warftp, imail og apache. Jeg er ingen ørn til linuxvarianter, og vil helst ikke kaste mig ud i det.

Jeg vil helst have svar fra folk som arbejder professionelt med det, og som har erfaring med systemerne.

venlig hilsen Ebe
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. februar 2008 - 20:30 #1
Du skal vælge et styresystem der er bygget til at køre 24/7/365.
Desuden skal du vælge et af de styresystemer serveren er certificeret til at køre med for bedste ydelse.
Den vil muligvis kunne køre med XP/2K udmærket, men stabilitet er her ikke garanteret i forhold til certificeringen.
Avatar billede ebe Praktikant
16. februar 2008 - 11:27 #2
Hi John,
så er det efter din mening 2003 server jeg skal køre?
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. februar 2008 - 19:06 #3
Det er efter min overbevisning eneste valg, så ja :)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2008 - 20:59 #4
Security fixes til 2000 stopper 13. juli 2010.

Så med medmindre du planlægger kun at bruge serveren i 2.5 år, så skal du nok
vælge 2003.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. februar 2008 - 21:31 #5
Jeg tror det er det han selv foreslår ;)
Avatar billede ebe Praktikant
16. februar 2008 - 21:34 #6
tak skal i have begge to, gider i lægge et svar? det bliver 2003 server, så :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. februar 2008 - 21:49 #7
oki :)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2008 - 00:30 #8
svar
Avatar billede ebe Praktikant
17. februar 2008 - 14:18 #9
takker :)