Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
17. februar 2008 - 18:37 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Gendannelsespunkter væk, hvordan genskaber jeg så WinXP?

Hejsa,

Jeg købte min zepto for længe siden med winxp OEM præinstalleret, og der fulgte ikke en WinXP cd med.

Af en eller anden grund er alle de genskabelsespunkter jeg oprettede i starten af min pc's levetid, hvor jeg kun havde de vigtigste ting installeret, væk. Eller dvs. jeg kan i hvert fald ikke finde dem når jeg åbner gendannelsesprogrammet, men findes de måske stadig et eller andet sted skjult?

Derfor er mit spørgsmål nu, hvordan genskaber jeg nemmest den rå WinXP på min pc?

Kan jeg eventuelt, hvis jeg låner en andens WinXP cd geninstallere WinXP med min egen nøgle? Jeg har jo min egen key, den står i hvert fald stadig bagpå min lappy!?

Plz help, da min pc er begyndt at STINKE.
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
17. februar 2008 - 18:39 #1
Btw. forslag til at jeg kan rydde op på den ene eller anden måde frabedes. Jeg ønsker at gendanne mit system som det var dengang jeg lavede gendannelsespunkter i starten, eller helt geninstallere winXP.
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2008 - 19:12 #2
Gendannelses punkter er kun tilgængelige 3 mdr. tilbage, såfremt dit system kører på standard opsætning.

Jeg kender ikke lige til at Zepto har en "skjult" recovery partition, hvor Windows er installeret på og du f.eks kan installere den igen.
Prøv og se om der står noget på skærmen, under opstart af pc`en.

Hvis ikke du har en skjult partition eller en XP cd, så gå ud og lån en hos nogle venner.
MEN husk at den skal svare til den windows udgave der var installeret da du fik maskinen.
Altså om det var en XP HOME eller XP PRO, om din XP version var/er med eller uden Servicepacks af nogen form (SP1 / SP2 ) osv.
Dette er vigtigt, idet den kun vil acceptere installationen af XP sammen med din CD-KEY, hvis de passer sammen i version.
Du kan f.eks ikke installere en XP SP2 med en almindelig XP cd-key (uden nogen for for SP)
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2008 - 19:15 #3
Du er sikker på, at du ikke har fået en Zepto recovery cd/DVD og en driver cd med?
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2008 - 21:53 #4
Prøv evt. at downloade og brænde www.helgec.dk/insert.iso (skal brændes som bottimage) boot op på cdèn og kør "gparted" www.helgec.dk/gparted.html nu kan du se om du har en recovery partition
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
17. februar 2008 - 22:04 #5
Jeg er næsten sikker på jeg ikke har en recovery cd som fulgte med, men vil lige lede efter igen for en sikkerheds skyld.

Jeg kører xp pro men må ærlig  talt indrømme at jeg ikke kan huske om det var med eller uden SPs på.

Helgec, jeg prøver lige dit program af en af dagene.

Jeg vender tilbage :-)
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
18. februar 2008 - 08:38 #6
To spørgsmål:

- Hvis jeg har en skjult recovery partition (tvivler dog), hvad så? Kan jeg så genskabe WinXP uden en cd?

- Hvis jeg går ud og låner en xp CD og det viser sig at den ikke stemmer overens med min version, laver den så ballade, eller vil den bare ikke geninstallere?
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2008 - 09:00 #7
"- Hvis jeg har en skjult recovery partition (tvivler dog), hvad så? Kan jeg så genskabe WinXP uden en cd?" JA

"- Hvis jeg går ud og låner en xp CD og det viser sig at den ikke stemmer overens med min version" Installere - Hmm / Reparere bedre ide
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2008 - 09:13 #8
Hvis jeg går ud og låner en xp CD og det viser sig at den ikke stemmer overens med min version, laver den så ballade, eller vil den bare ikke geninstallere?

Den installere korrekt nok, indtil du skal indtaste cd-key - her vil den så sige at det er en ugyldig cd key, prøv igen.
Du skal så blot have den "korrekte" version af XP og så kan du installere forfra.
Men er du begyndt at installere på et eksisterende kørende system med f.eks en XP pro på en XP Home version, så vil den ikke starte korrekt op efterfølgende.

Men prøv at tjekke hvad der står på din label med cd-key nummeret, der vil stå version
http://www.microsoft.com/resources/howtotell/content.aspx?displaylang=da&pg=coa
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
18. februar 2008 - 14:39 #9
Jeg har netop snakket med zeptos support afdeling.

Der er ikke skjulte recovery partitioner på deres pc'er. Så jeg behøver ikke kigge nærmere efter på min harddisk efter helgecs anvisninger, men tak alligevel.

Zepto siger at jeg burde have fået en recovery cd/dvd med, men de desværre ikke kan eftersende en til mig gratis, da jeg først opdager dette efter 3 år (jeg købte min pc i januar 2005). Dette virker nu også fair nok, for det kan jo egentlig godt have været mig selv der har smidt den væk :-/

Da jeg ikke lige har en kammerat der ligger inde med WinXP PRO OEM DK har jeg valgt at tage imod Zeptos tilbud om at købe en installations-cd uden licens, som jeg så kan genskabe mit WinXP med, vha. min egen gamle nøgle. Sådan en cd står i 124,- og det er inklusiv fragt, så det er lige noget jeg kan overleve.

Hvis I har yderligere kommentarer, fif eller andet må I godt poste. Ellers så smid et simpelt svar så I begge kan få point - haverslev du får self de fleste af dem.

Mvh. Bjørn
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2008 - 14:59 #10
Mine kommentarer har ikke ført til løsning af dit problem (du løste det jo selv ved at hive tegnebogen frem) så jeg springer over
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2008 - 15:17 #11
Udfra mine lagte kommentarer, så vil jeg tillade mig, at lægge et svar:

"Jeg kender ikke lige til at Zepto har en "skjult" recovery partition, hvor Windows er installeret på og du f.eks kan installere den igen.
Prøv og se om der står noget på skærmen, under opstart af pc`en."

og
"Du er sikker på, at du ikke har fået en Zepto recovery cd/DVD og en driver cd med?"
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
18. februar 2008 - 15:50 #12
Hehe takker gutter.
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
19. februar 2008 - 16:01 #13
Nu har jeg et nyt spørgsmål:

http://www.eksperten.dk/spm/820198
Avatar billede Wiben Nybegynder
22. februar 2010 - 22:20 #14
Hej Bjørn !

Ved det er en gammel tråd jeg reagerer på, men sidder lige nu med det samme problem som du havde i 2008. Min er en Znote 4050 notebook med Win XP home SP2. Har ingen Recovery CD og laptoppen trænger er et "nyt liv" forfra.

Så du havde købt hos Zepto. Desværre er de krakket og har lukket for al support.

Ved du hvor jeg kan skaffe en recovery CD eller instalations CD ?

venlig hilsen
Wiben
23. februar 2010 - 06:37 #15
<Wiben>: Du bør oprette dit eget spørgsmål og evt. deri henvise til dette spørgsmål. Ellers er der 'ingen' der opdager det...
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
23. februar 2010 - 14:47 #16
Hej Wiben, jeg beklager det ved jeg faktisk ikke. Hvis jeg kunne finde min egen måtte du gerne få den ellers, men den er blevet væk for mig. Desuden er jeg hoppet videre til en ny PC hvor jeg kører Windows 7 - det kan anbefales!

Håber det lykkes for dig,

mvh. Bjørn
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2010 - 15:12 #17
"Wiben" Du kan sende en mail til mail@helgec.dk så skal jeg forsøge at hjælpe dig