Avatar billede trold1964 Novice
21. februar 2008 - 17:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

FTP Server på SME server og data via vejrstation.

Hej
Først lige til dem som hjalp med mit spørgsmål om mail post se http://www.eksperten.dk/spm/817889

Nu er tiden inde til FTP server
Jeg har en vejrstation (WS2305) se link http://www.heavyweather.info/new_english_uk/index.html
Skal kunne upload data til min hjemmeside der sker via FTP server så er det mening er, at dem som går ind på min hjemmeside skal kunne se vejrdata fra mig.

Min vejrstation har en udgang til en COM-port normalt vil jeg kunne tilslut den til en PCer og få et grafisk billede med de data fra vejrstation, og derfra vil jeg kunne upload til Hjemmeside via FTP server, men da den PCer, som uploader til min hjemmeside skal være tændt for man skal kunne se de aktuelle data til hjemmesiden, vil jeg bare lige vide om jeg eventuelt kunne tilslut COM-port til min SME server? For derved får de aktuelle data hele tiden.

Den første del af opgaven FTP server, men da det her sker internt fordi, min hjemmeside ligger på min egen server, tror jeg ikke det er så vanskeligt.

For at kunne løse opgaven er det vigtigt, at gå ind på hjemmesiden over vejrstationen.

trold1964.
PS. Jeg syntes hvis man tager udgangspunkt i nogen aktuelle ting som nu det her, tror jeg det bliver og nemmer at forstå FTP, og det er noget jeg vil og skal bruge, så kan jeg gå vider med FTP i et andet sprøgsmål.
Avatar billede trold1964 Novice
26. februar 2008 - 09:32 #1
det er ikke maget hjælp, jeg kan få med det her indlæg, måske er der for lidt point, typisk bruger, tænker kun på det, i stdet for at hjælpe, trode eksperten var et forum, hvor andre bruger hjælper henanden med, at finde løsninger og hjælper når man ikke lige ved hvad der skal gøres.

ordsprog..: hvis man gerne vil have hjælp må man også hjælpe andre når man kan, og ved hvad løsning er.
Avatar billede langbein Nybegynder
04. marts 2008 - 22:53 #2
Ja, hr Trold jeg fikk avvist alle mine svar ved forrige korsvei og der satt jeg med mine ordsprog ...

Når det gjelder det å få værstasjon data over på PC så ville jeg vel tro at dette forutsetter et Windows program. Jeg ville tro det er tvilsomt om det i utgangspunktet vil være mulig å kjøre dette Windows programmet under Linux ...

Men det kan findes metoder ..

Det er nokså like til å installere vmware server under SME server.
http://wiki.contribs.org/Vmware

Ved hjelp av Vmware server så vil det være mulig å installere en virtuell utgave av Windows 2000. Denne skulle så teoretisk sett kunne connecte til serieporten. Hvis dette fungerer så skulle den virtuelle Windows 2000 være ganske lik med en virkelig fysisk Windows 2000.

Jeg har testet selv både med virtuell Windows XP og Windows 2000 og erfaringen er at Windows 2000 er det beste valg. Har ikke testet med værstasjon men med webcamera, koplet opp mot virtuell Win 2000 og det kjørte etter litt bug i første omgang.

Kjører litt annet virtuelt opplegg akkurat nå. Har Centos 5.1/64 i bunnen av det hele og så kjører jeg virtuell Smoothwall + Astlinux + SME server + Windows 2000 på den samme PC'en. Den er også router/gateway via den virtuelle Smoothwall.

Hvis man har lyst å teste ut mulighetene med å kjøre virtuelle maskiner eller servere så er vmware server på SME server den letteste måten å komme i gang.

Man skal vel helst ha minimum 1 Gb ram for å kjøre SME host pluss virtuell Win 2000, men det kan vel formodentlig kjøre faktisk med 512 Mb ram som minimum, vil jeg tro.

Er forresten et dansk trold det samme som et norsk troll http://no.wikipedia.org/wiki/Troll_(eventyr) og kan det således også gå trold i ord ?

MVH Langbein, danish fedtmule avdeling for håpløse spørsmål.
Avatar billede langbein Nybegynder
04. marts 2008 - 22:54 #3
Avatar billede trold1964 Novice
04. marts 2008 - 23:38 #4
hej langbein
vælg svar og jeg giver dig point

MVH. Trold
Avatar billede langbein Nybegynder
05. marts 2008 - 19:37 #5
Ja, det med points var nå mest for spøk :-)

Men det er ellers sant nok at SME server pluss vmware contrib er den aller enkleste (nemmeste) virtuelle installasjon jeg har prøvd. Her kjørte det med en gang, når man fulgte guiden i Viki'en til punkt og prikke.

Håper du kan bruke løsningen. Virtualisering er et litt komplisert område å kommi inn i og venne seg til, men den er utrolig andvendbar til mange formål.
Avatar billede trold1964 Novice
05. marts 2008 - 21:14 #6
det skal jeg nok.
skal nok svare på det med trold, men lige nu ved ikke hvordan jeg skal svare på det med trold
tlk med dine point
Avatar billede trold1964 Novice
08. marts 2008 - 01:52 #7
Du har ret i trold og troll