Avatar billede ms7829 Nybegynder
24. februar 2008 - 16:59 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Harddisk til FTP

Hej

Har en SME Server 7.3 som køre både som mail & ftp har sat en ekstra harddsik i IDE som jeg godt ville have at ftp bruger kan få adgang til har den er mountet og alt det der men hvordan får jeg det lavet så ftp brugene kan se denne mappe/hdd.
Avatar billede lassebm Nybegynder
26. februar 2008 - 11:55 #1
Du kan evt lave et symlink fra en mappe de har adgang til, til den nye hd..
Avatar billede lassebm Nybegynder
26. februar 2008 - 18:21 #2
En anden mulighed er at mounte den direkte under et bib som ftp brugerne har adgang til...
Sig til hvis du skal have lidt mere hjælp...
Avatar billede ms7829 Nybegynder
27. februar 2008 - 02:36 #3
Hej ..den sidste mulighed er nok den jeg helst ville bruge ... har lavet en mount
der hedder  mount /dev/dha1  /mnt/alt med ext3 ..men syntes ikke lige jeg kan få den så de kan se denne ...
Avatar billede lassebm Nybegynder
27. februar 2008 - 10:40 #4
Når de logger på FTP'en, hvad får de så adgang til? Deres hjemmedir?
Avatar billede ms7829 Nybegynder
27. februar 2008 - 10:55 #5
Hejsa
Der har du kun det home / mail biliotker som der bliver lavet når man oprette en bruger
Avatar billede lassebm Nybegynder
27. februar 2008 - 14:27 #6
Dvs de ryger i deres home når de logger på FTP ?
Avatar billede ms7829 Nybegynder
28. februar 2008 - 00:12 #7
Hej ja gør de ville så godt om man kunne have en "mappe" link"" der peger oger på den IDE Hdd
Avatar billede justrace Novice
01. marts 2008 - 22:57 #8
Der er to mapper i home-dir, HTML og Files. Det er Files man får adgang til med ftp.
Avatar billede ms7829 Nybegynder
02. marts 2008 - 10:09 #9
ja er der ...men ville godt de også kunne få adgang til denne harddisk
Avatar billede justrace Novice
02. marts 2008 - 11:31 #10
Så må vi håbe der er en med Expert(en)ise på linux der kommer til undsætning. Kender ikke meget til linux selv, men bruger en sme-server, og kunne godt bruge tippet selv, men det er til en ekstern hd, enten usb eller Lan. Men mener ikke at det umiddelbart er noget for sme-brugere.

Men hvorfor lige den hd/mappe, og ikke bare standardmappen til ftp?
Avatar billede skwat Praktikant
02. marts 2008 - 11:37 #11
Det er vel noget rettigheds noget så?

Kan du ikke skrive hvad du HAR gjort, og hvor det er du er gået fast?
Avatar billede ms7829 Nybegynder
02. marts 2008 - 20:25 #12
Hej

Jeg har mount /dev/dha1  /mnt/alt med ext3 formattet dette drev ,,,og kan se den på selve Linux maskine men ikke via. en ftp-klient program når der logges på Ftp serveren ...det ville være fint med en "mappe" der evt hed alt ..hvor på så alle bruger fik de rettigheder de skal have ...
Avatar billede skwat Praktikant
02. marts 2008 - 23:30 #13
er du med på hvordan symlink virker?
Avatar billede ms7829 Nybegynder
02. marts 2008 - 23:58 #14
nej det er det jeg ikke lige kan se hvodan jeg får dette lavet ...har ellers kikke en del forskellige steder ..tror jeg skal lave en mappe i /media der peger på det jeg har til at stå i min fstab ...mount /dev/dha1  /mnt/alt med ext3 eller er jeg helt for kert på den ..? Efter jeg har fået dette laver skal jeg med chmod tildele rettigheder ..?
Avatar billede skwat Praktikant
03. marts 2008 - 10:00 #15
Som root gør du bare
# cd %din brugers ftproot mappe%
# ln -s /mnt/alt ./alt
Avatar billede lassebm Nybegynder
18. marts 2008 - 12:04 #16
Fik du løst det ?
Avatar billede ms7829 Nybegynder
24. marts 2011 - 14:29 #17
Hej

Må i må undskylde den lange vente tid har ikke lige været hjemme pga. sygdom

har ikke fået det løst men heller ikke arbejde med det i lang tid men vil jeg til nu igen.

jeg vender tilbage om kort tid.

mvh
ms7829