Avatar billede Lars Søndergaard Nybegynder
26. februar 2008 - 20:48 Der er 5 kommentarer og
5 løsninger

Ændre faktura nummer

Jeg har downloaded en prøve version af SS.

Jeg er kommet til faktura nummer 188 i mit tidligere regnskab men jeg er kommet til at lave tre fakturaer i SS.

Jeg skulle have startet med fakturanummer 189... Er der mulighed for at rette det igen?

Jeg er villig til at pille i de bagvedliggende filer om nødvendigt. Jeg ved bare ikke hvor jeg skal pille
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2008 - 20:56 #1
Fakturen kan du blot slette (højreklik og vælg slet), og har du bogført fakturaen, kan du lave en modsat postering for at ophæve denne, og så lave en ny faktura som bogføres med det rigtige fakturanummer.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
01. marts 2008 - 12:57 #2
Filer -> Egenskaber for regnskab

Vælge faneblader "postering"

Sidste fakturanummer: xxx

Her kan du ændre det :-)
Avatar billede Lars Søndergaard Nybegynder
01. marts 2008 - 15:25 #3
Yes.. det ved jeg.. men jeg har lavet nogle fakturaer med forkerte numre og herefter lavede jeg nummerækkefølgen om og nu har jeg nogle fakturanumre i starten som er helt forkerte.. Men jeg har gjort det på den hårde må.. slettet hele regnskabet og startet forfra.. en dags arbejde spildt :-)
Avatar billede freekyzone Nybegynder
02. marts 2008 - 12:33 #4
Okay, ellers kan du jo lave kreditnotaer til dem, og lave dem på ny.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
02. marts 2008 - 12:36 #5
Altså, du har lavet fakturanummer 1 og 2, som skulle være 501 og 502.
Og du har sat fakturanummeret op, således at dem du laver nu er rigtigt. Dermed har du faktura nummer 1,2,497,498,499 og 500. Så ændre du nummeret i opsætningen på næste fakturanummer til nr. 3, og så laver du 2 kreditnotaer, en til faktura 1 og en til faktura 2.
Dernæst ændre du fakturanummeret i opsætningen til at starte ved 501 og så kan du lave den "rigtige" faktura nr 1 og 2.
Avatar billede dragonknight Juniormester
06. marts 2008 - 10:46 #6
Husk altid at lave en sikkerhedskopi, inden du bogfører noget, hvor du er usikker på resultatet. Det kan spare dig for mange timer, at du altid kan gendanne fra en sikkerhedskopi der ikke er så gammel.
Avatar billede ottobp Novice
16. marts 2008 - 13:38 #7
hej Subtile

Nu har  du  slettet  men  ellers kunne du have lavet kreditnotaer til  de famøse nr.
så var de på plads = nulstillet
Så kunne du efter at have sat det rigtige næstflg. fakturanr. Under Egenskaber for regnskab  -  så  du  ville  få  det korrekte  fakturanr. fra  nu af.  SÅ kunne  du  kopiér  til  en ny  fra de "forkerte fakturaer"  men  med  de nu  korrekte nr. ¨på - så  ville det  forgæves arbejde  have været til at overse.

med venlig hilsen
Otto B Petersen - certific.forhandler af SummaSummarum
www.ivaerksaet.dk
Avatar billede freekyzone Nybegynder
16. marts 2008 - 16:52 #8
ottobp -> tak for dit supplement/bidrag...
Det var netop det jeg har skrevet...
Avatar billede ottobp Novice
17. marts 2008 - 00:08 #9
det nye i mit bidrag  var  at Subtile  ikke  skulle  genskrive  fakturaerne påny
MEN AT  man ved i BILAGS-visningen  kan mærke fakturaen - højreklikke og vælge  KOPIER til en ny - så slipper man for at genskrive  fakturaen

så ekstraarbejdet  ville  have  været  til at overse; såfremt  Subtile havde bevaret roen  og  is i maven  og undladt  at slette  hele dynen; thi  så  kunne  han have genbrugt  de 3 fakturaer.  PS  de kunne  også være genbrugt  til at  lave kreditnotaerne ved at have hentet den enkelte faktura som kreditnotaen skulle modsvare - herunder hentet  varelisten ind

dette  blot for at fortælle  andre  hvad man kunne  have gjort....

mvh
Otto B Petersen - cert.forhandler af SummaSummarum
www.ivaerksaet.dk
Avatar billede Lars Søndergaard Nybegynder
22. marts 2008 - 10:47 #10
hejsa.. i får lov at dele points :-) mange tak for info.. så ved jeg det til en anden gang...