Avatar billede ulrik_82 Nybegynder
27. februar 2008 - 08:25 Der er 3 kommentarer

Dynamisk diagram efter liste i excel

Jeg sidder i øjeblikket med et excel ark, hvor jeg har lavet en makro der gør, at jeg kan krydse felter af i forskellig ark og så danner den en dynamisk liste af spørgsmål.

På baggrund af denne liste vil jeg gerne have dannet et diagram.

Mit problem er så hvordan jeg får lavet dette diagram dynamisk, således at det automatisk tilpasser sig listen! dvs. ikke har tomme pladser og alle rækker på listen er medtaget

Tror jeg har fundet et link til hvordan dette gøres: http://office.microsoft.com/da-dk/excel/HA011098011030.aspx men jeg kan ikke lige lure hvordan jeg selv får lavet det!

Skal det skrives ind i selve diagrammet?

Jeg bruger excel 2003.

Mvh Ulrik
Avatar billede excelent Ekspert
27. februar 2008 - 20:51 #1
Går ud fra du også har nogen talværdier som grafen skal baseres på
du skal oprette et dynamisk navn for kattegori (Spørgsmål) samt et navn for hver serie du har - som beskrevet i linket (Forskydning..)
Disse navne skal defineres efter hvor du har dine data

Herefter kan de definerede navne anvendes som kilde i grafen

Hvis vi antager din Projektmappe hedder "Diagram" så skal formlen under kilde være :
=Diagram.xls!navn
hvor navn er det navn du har defineret dynamisk
Avatar billede mrjh Novice
27. februar 2008 - 20:54 #2
Du er inde på noget af det rigtige.
For at lave et dynamisk område kan du bl.a. bruge funktionerne forskydning og tælv, f.eks. =forskydning(A1;;;tælv(A1:A100)). Formlen tæller hvor mange celler som ikke er tomme og resultatet angiver celleområdet som A1 udvides med i forskydningen.
Definer navn og indsæt en formel ala ovenstående i referer til. Andvend herefter dit navn som kildedata i diagrammet.
Bemærk at fomlen kræver at værdierne står i rækkefølge.
Avatar billede excelent Ekspert
19. marts 2008 - 15:12 #3
?