Avatar billede tmo1419 Nybegynder
05. marts 2008 - 13:06 Der er 8 kommentarer

Forkerte tegn

Hej

Hvorfor viser min PHP side ikke tegn fra MySQL databasen rigtigt? Hvordan sætter jeg op, at PHP, browser og MySQL?

Meget vigtigt!

Hilsen TMO
Avatar billede dkfire Nybegynder
05. marts 2008 - 13:26 #1
Hvilket tegnsæt bruger du
  - når du lægger data i mysql?
  - i din database ?
  - når din server sender din side til browseren?
  - når du viser din side i browseren?
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. marts 2008 - 13:29 #2
Du kan starte med at sætte alt op som UTF-8.

I mysql sætter du character til UTF8_general
I html sætter du character encoding til UTF-8 og det burde løse det.
Avatar billede tmo1419 Nybegynder
05. marts 2008 - 14:17 #3
Hvis jeg højreklikker på siden, vælger Encoding, så er der mærke ud for Unicode (UTF-8). Tilsyneladende kan det ikke ændres.
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. marts 2008 - 14:26 #4
Det er fint nok.
Husker du også at gemme i UTF8 i databasen?
Avatar billede tmo1419 Nybegynder
05. marts 2008 - 14:31 #5
Godt spørgsmål. Problemet er, at der er tale om en freeware applikation (Eventum), som jeg ikke selv har kodet, og jeg har meget begrænset kendskab til PHP og MySQL. Systemet virkede indtil begyndelsen af februar og nogen pillede så i noget setup og siden er det gået galt. Så har jeg fået det lod, at forsøge at rette tilbage :-(

Hvordan gemmer jeg i UTF-8 og hvor sættes det op? I MySQL Admin eller en ini-fil. Skal noget restartes?
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. marts 2008 - 14:34 #6
Har du adgang til phpmyadmin ?
Avatar billede tmo1419 Nybegynder
05. marts 2008 - 14:38 #7
ja
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. marts 2008 - 14:49 #8
Hvad står der ud for feltet, hvor data gemmes?

Struktur -> Kollation (Collation) = ????