Avatar billede grenaa1 Nybegynder
10. marts 2008 - 02:20 Der er 24 kommentarer og
3 løsninger

4gb ram men kan kun se 3gb

Når min pc starter op kan jeg i bios se at der er 4gb ram i min pc men når jeg kommer ind i windows kan jeg kun se 3gb.

Mit bundkort er et Asus p5wd2-e premium og jeg køre med winxp pro.
Avatar billede enya Nybegynder
10. marts 2008 - 02:44 #1
Vist et velkendt problem. Prøv evt. at læse her: http://www.eksperten.dk/spm/713256
Avatar billede enya Nybegynder
10. marts 2008 - 02:47 #2
Prøv evt. at søge på Eksperten efter flere spørgsmål om dette emne: http://www.eksperten.dk/spm/743127
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2008 - 02:54 #3
PCI og PCIe hapser de adresser som den RAM skal bruge.

Enten må du leve med det eller så må du opdatere til en 64 bit Windows.
Avatar billede enya Nybegynder
10. marts 2008 - 03:07 #4
>arne_v: Det er forhåbentlig det samme, som fremgår af de links jeg har lagt..?
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2008 - 07:37 #5
dette er et fact.
ikke til debat!!!!!!!!!!!!!

min indeholder 4 gb ram fysisk. den viser 3.668.396.

i følge microsoft support har det kun kosmetisk betydning idet den kan bruge alle 4 gb.

men alligevel her er regnestykket.
4gb ram +
grafikkort 768
det skulle jo så vise noget andet end den gør.

lev med det fordi de er ved at stoppe med win xp (100 dage ca.). har i lagt mærke til at dr. watson ikke virker mere.
Avatar billede glh2 Nybegynder
10. marts 2008 - 13:25 #6
Vista brugere skal så også leve med det, der er nemlig heller ikke support for mere end 4 GB i 32bit udgaven
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2008 - 13:56 #7
enya>

Jeps.

treatmenice>

Nej. Den bruger ikke det RAM som ikke kan addresseres.
Avatar billede thov Forsker
10. marts 2008 - 14:25 #8
Ak ja, historien gentager sig....
Der var engang, da CPU'en hed Intel 8088 og computerne var udstyret med 64kb RAM.
I starten mærkede ingen, at adresseområdet mellem 640kb og op til 1Mb (max.), var reserveret til systemformål.
Efterhånden som DOS+programmer blev mere krævende, og RAM blev billigere, lød pludselig klagesangen:' Jeg har sat 1Mb RAM i computeren, men kan kun se 640kb - hvad er der galt ?'.

At det nu er ca. 500Mb, og ikke 360kb, som er 'væk', ændrer ingenting - princippet er det samme.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2008 - 14:27 #9
Det må være dengang hvor Gates på TV proklamerede at ingen ville nogensinde få brug for mere end 640 Kb.
Avatar billede glh2 Nybegynder
10. marts 2008 - 14:29 #10
Nu er det vel ikke kun Bill's skyld. Det er jo et hardwaremæssigt design.
Avatar billede thov Forsker
10. marts 2008 - 14:33 #11
Hehe.. Lige præcis, dragonknight - og han lærte ingenting af sin fejltagelse, for han er siden kommet med flere forudsigelser af samme kaliber.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2008 - 14:35 #12
Den allerbedste er hvor han skal præsentere XP (tror jeg nok), og får blå skærm. Moro :-)
Avatar billede thov Forsker
10. marts 2008 - 14:51 #13
Tjaa.. XT computeren blev designet af IBM som et 'venstrehåndsarbejde', for man troede ikke rigtigt på det.
Så det er nok IBM som har bundet Bill historien om de 640kb, på ærmet.

Bill Gates dør, og møder op hos Skt. Peter.
"Som du ser, er der ikke lommer i ligskjorten", siger Skt. Peter, "det hjælper dig derfor ikke, at du var en af verdens rigeste mænd. Men som et plaster på såret, får du lov til at vælge mellem himmel og helvede".
"Jeg kunne godt tænke mig at se hvordan det er i helvede, så jeg smutter lige" siger Bill, og tager elevatoren til helvede.
Vel fremme, ser han solbeskinnede strande, kolde drinks og piger i små bikini'er.
"YES" - råber Bill, suser tilbage til Skt. Peter, griber et håndklæde og et surfboard - "Jeg napper helvede", og er væk igen.

Da kommer tilbage til helvede, er der bælgmørkt, glødende varmt, gråd og tænders gnidsel.
"Hvad er der dog sket ?" spørger han Djævlen - "Tjaaa.." siger Djævlen, "mens du var væk, opgraderede vi fra helvede-XP til helvede-Vista".
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2008 - 14:52 #14
LOL :-)
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2008 - 16:24 #15
udmærket sjovert.
Avatar billede langbein Nybegynder
11. marts 2008 - 17:47 #16
... Og fra himmelen så meldes det at Centos 32 støtter 16 eller 64 GB ram valgfritt og avhengig av kernel.

Man har heller ikke det samme behov for å selge nye lisenser.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2008 - 00:21 #17
Det gør Windows 2003 32 bit også (32 i Enterprise Edition og 128 i DataCenter Edition).

Men det er altså ikke så nemt at udnytte det i et enkelt program, fordi det virtuelle
addresserum stadig er 32 bit.
Avatar billede langbein Nybegynder
14. marts 2008 - 00:06 #18
Tja ..mener da å huske at jeg kjørte Centos 32 med i alle fall 4 GB ram uten problemer av noen art .. (Men bombesikker er jeg ikke for jeg skiftet over til Centos 64 ut i fra en slags tro om at dette skulle kjøre hurtigere .. er egentlig ikke sikker på om det er tilfellet, men det fungerer i alle fall ok..)
Avatar billede langbein Nybegynder
14. marts 2008 - 00:08 #19
En konvertert Windows 2003 er jo ellers en ganske ok XP+ workstation, hvis man har lisensen.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2008 - 00:35 #20
En 64 bit version (både OS og app) bør faktisk køre en smule hurtigere
end 32 bit.

Ikke fordi at længere addresser kører hurtigere.

Men fordi CPU'en i 64 bit mode har dobbelt så mange general purpose registre og
meget mere fleksible floating point registre.
Avatar billede grenaa1 Nybegynder
28. marts 2008 - 12:14 #21
smider i lige et svar så i kan få nogle point.
Avatar billede enya Nybegynder
29. marts 2008 - 02:28 #22
Hvem vil du gerne have til at smide svar..?
Avatar billede grenaa1 Nybegynder
29. marts 2008 - 21:57 #23
ja hvis du smider et så for du point
Avatar billede enya Nybegynder
29. marts 2008 - 21:59 #24
OK - "svar" kommer her. Men synes da, at de andre skal have points også..!
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2008 - 12:18 #25
ja hvem
Avatar billede arne_v Ekspert
30. marts 2008 - 16:23 #26
.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2008 - 08:10 #27
takker