Avatar billede southfarm Praktikant
11. marts 2008 - 16:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Søgning i flere kolloner uden VBA

Hej, Jeg skal søge på en værdi i flere kolloner og så retunere en værdien i en bestemt kollone hvis jeg finder verdien i en af kollonerne. Det er i princippet VLOOKUP med mulighed for at søge i flere kolloner og ikke vare i den længst til venstre - i mit tilfælde 4 kolonner.

Er der en smart måde til det uden at skulle bruge VBA?
Avatar billede kabbak Professor
11. marts 2008 - 20:10 #1
=sumprodukt((A1:C100 ="Per")*D1:D100)

Kikker i kolonne A til C efter Per og returnerer summen af D
Avatar billede finnish Nybegynder
11. marts 2008 - 22:35 #2
Udtrykket bliver lidt langt, men hvis det kun er et spørgsmål om 4 kolonner skulle det være til at overkomme:

Kombiner HVIS med TÆL.HVIS og LOPSLAG - eksempelvis HVIS(TÆL.HVIS(kolonne1;"opslagsværdi")>0;LOPSLAG("opslagsværdi";kolonne1;kolonneindeks_nr;FALSK);HVIS(TÆL.HVIS(kolonne2;"opslagsværdi")>0;LOPSLAG("opslagsværdi";kolonne2;kolonneindeks_nr;FALSK);osv........

bare hold tungen lige i munden med parenteser osv. Måske ikke den mest elegante løsning, men den virker!
Avatar billede excelent Ekspert
12. marts 2008 - 10:54 #3
Hvis du indtaster din søgeværdi i celle E1
denne returnerer kolonne på det du søger (søges i A1:D30):

=KOLONNE(INDIREKTE(ADRESSE(MIN(HVIS(A1:D30=E1;RÆKKE(A1:D30)));MIN(HVIS(A1:D30=E1;KOLONNE(A1:D30))))))

denne returnerer rækkenr på din søgeværdi :

=RÆKKE(INDIREKTE(ADRESSE(MIN(HVIS(A1:D30=E1;RÆKKE(A1:D30)));MIN(HVIS(A1:D30=E1;KOLONNE(A1:D30))))))

denne returnerer adressen på din søgeværdi :

=ADRESSE(MIN(HVIS(A1:D30=E1;RÆKKE(A1:D30)));MIN(HVIS(A1:D30=E1;KOLONNE(A1:D30))))

så kan du evt. anvende LOPSLAG sammen med den som finder kolonne :
=LOPSLAG("A.15";A1:D30;KOLONNE(INDIREKTE(ADRESSE(MIN(HVIS(A1:D30=E1;RÆKKE(A1:D30)));MIN(HVIS(A1:D30=E1;KOLONNE(A1:D30)))))))

eller FORSKYDNING sammen med den som finder adressen :
=FORSKYDNING(INDIREKTE(ADRESSE(MIN(HVIS(A1:D30=E1;RÆKKE(A1:D30)));MIN(HVIS(A1:D30=E1;KOLONNE(A1:D30)))));1;1)

som returnerer fx. værdi i cellen 1 kolonne til højre og 1 række neden for din søgeværdi "1;1"

alle formler skal afsluttes med CTRL+SHIFT+ENTER
Avatar billede excelent Ekspert
19. april 2008 - 11:09 #4
Husk lige at lukke
Avatar billede southfarm Praktikant
19. april 2008 - 20:30 #5
Sorry - ja - mange takk for hjælpen...