Avatar billede mr.t.man Nybegynder
12. marts 2008 - 11:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Deling af netværk

Hej

Jeg skal dele internet med min underbo - trådløst.

Da det kun er internettet han skal have adgang til og ikke mine pc'er, hvordan sikrer jeg så at han ikke får adgang hertil?

Jeg har en maskine med xp og en med vista.
Det er en trådløs router der deler forbindelsen ud.

På forhånd tak.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. marts 2008 - 11:59 #1
Du sørger for at kun autoriserede brugere har adgang til at logge på dine maskiner. Dvs. du også selv skal logge på med brugernavn/password.

Det samme bør din underbo naturligvis gøre.

Husk at undersøge med udbyderen om i MÅ dele forbindelsen.
Avatar billede hojben Novice
12. marts 2008 - 12:00 #2
Sørg for ikke at dele dine diske/mapper. Skal de deles så brug sharenavn$. $ gør sharenavnet skjult så man skal vide at det er der.

Det kan evt også gøres i routeren. Nogle routere kan afskærme LAN fra WAN.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. marts 2008 - 16:30 #3
Hojben´s metode giver ingen sikkerhed, alle kan se mapperne selv om der bruges $ tegn
windows explorer viser bare ikke at de er der, men prøv f.eks softperfect network scanner, så kan de sagtens ses  http://www.softperfect.com/products/networkscanner/

Det bedste ville være hvis din router har DMZ, så putter du bare underboens maskine derind, så er der ikke adgang til noget på dit netværk, det svarer lidt til at smide den direkte på internettet.

så har du dit lan i fred uden bekymringer.
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
12. marts 2008 - 17:52 #4
Skal man ikke kende til navnet på en arbejdsgruppe for at se andre computere?
Avatar billede ThomasK Nybegynder
12. marts 2008 - 18:23 #5
Hvis du har TDC må du IKKE dele din forbindelse.
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
12. marts 2008 - 18:36 #6
Undskyld, nanoq og theshadowdk... Hvad vedrører det spørgsmålet? Det er da underordnet om jeg om dele min forbindelse eller ej.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. marts 2008 - 21:12 #7
@ mr.t.man punkt 1. nej du skal ikke kende arbejdsgruppen for at finde en maskine, men hvis du bruger windows explorer er det en fordel at kende den rigtige arbejdsgruppe da du ellers skal lede alle arbejdsgrupperne igennem (med mindre du har navnet eller ipadr på den maskine du vil have fat i)

punkt 2. så vedrører det spørgsmålet da vi ikke må hjælpe med ulovlighedder.
Avatar billede ThomasK Nybegynder
13. marts 2008 - 16:51 #8
@ Cool_m_f

Tak. Og ja jeg kunne enlig være ligeglad, men det er også mere ment som information til dig.
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
23. marts 2008 - 16:54 #9
lukker