Avatar billede bondester Nybegynder
15. marts 2008 - 12:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan beregnes et index??

Hey

Sku ved at være et stykke tid siden jeg gik i skole, men hvordan beregnes et index på et negativt tal??

Jeg kan sagtens finde ud af nedenstående:

Hvis man starter med 100 og ender på 140 så er index 140!
Hvis man starter med 200 og ender på 240 så er index 120!
Hvis man starter med 710.253 og ender på 731.771 så er index ca. 103!
Altså sluttal / starttal * 100

Men hvad hvis man starter på -159.033 kr. og ender på 66.300??

Tallene skal bruges til en bonusberegning. Jeg har fået ansvaret for et forretningsområde der tidligere har resulteret negativt. Jeg har fået vendt tallene til sorte tal i stedet, men er nu lidt i tvivl om hvordan min bonus så skal beregnes ;-)
Avatar billede roenving Novice
15. marts 2008 - 12:32 #1
Det kan du ikke !-)

-- men du kan tage det på en anden måde, nemlig tage dækningsgraden og bruge den i stedet ...

-- hvis udgangspunktet f.eks. er en omsætning på 1 mio. vil den gamle dækningsgrad være 84,1% og den ny være 106,6%, og så bliver index ca. 126,8 ...

-- men bonus bør da være ekstraordinær, hvis du vender et underskud til overskud !o]
Avatar billede bondester Nybegynder
15. marts 2008 - 12:44 #2
Forstår ikke helt hvordan du får det index??
Men er da klart ening i at jeg burde få en ordentlig pose penge! For et kvartal spiser de mig af med under 1/3 del af min månedsløn, så synes sku ikke helt det er fair ;-)

På tallene -159.033 kr. & 66.300 kr. har de regnet frem til et index på 239,87??
Fatter bare ikke hvordan de har fået det tal!
Avatar billede roenving Novice
15. marts 2008 - 12:55 #3
Hvis de tager udgangspunkt i dækningsgraden, som jeg gør, svarer det til en omsætning på ca. 320.000, altså en gammel dækningsgrad på ca. 50% og en ny på ca. 120% !-)
Avatar billede bondester Nybegynder
22. marts 2008 - 21:57 #4
Fatter det stadig ikke helt, men smid et svar og jeg accepterer ;-)
Avatar billede roenving Novice
22. marts 2008 - 22:15 #5
Hvis du bruger et index på indtjeningsgraden, som er positiv og et index på dækningsgraden vil resultatet være ens ...

-- index på indtjeningsgraden vil derimod ikke give mening, hvis den forudgående er negativ ...

-- og min beregning, der resulterer i en omsætning på 320.000 vil sjældent have belæg i virkeligheden, oftest vil det være et resultat, der er en følge af en stærkt øget omsætning, men den slags hypotetiske beregninger kan jeg selvfølgelig ikke forsøge at gå ind i, en gang hurtig hovedregning fortæller dog, at der stort set ikke har været positiv omsætning før, og det har der så været nu, forhåbentligt på grund af din aktive indsats !-)

-- els velbekomme '-)
Avatar billede bondester Nybegynder
14. september 2008 - 17:08 #6
Tjaaa det tog lidt tid at få godkendt dette spørgsmål... Beklager!
Avatar billede roenving Novice
14. september 2008 - 20:32 #7
Tak for point ;~}
Avatar billede rasmus1234 Nybegynder
11. oktober 2010 - 22:45 #8
Har selv siddet med denne problemstilling, da vi har leverandører med så store bonuser, at indtjeningen er negativ. Har udledt en løsning, som tager forbehold for 3 hændelse:
(1) Fra minus til plus (f.eks. -200 til +120)
(2) Fra minus til minus (f.eks. -200 til -50)
(3) Fra plus til plus (den normale, f.eks. +80 til +120)

Det er nødvendigt at anvende Hvis-funktioner / If-sætninger, for at komme frem til det rigtige resultat.

Hvis (1), så er det '((120/-200)*-100)+100' (husk minus-tegnet) Dvs. at fra minus-værdien op til værdien 0 er der index 100, hvorfor denne lægges til.

Hvis (2), så vendes det helt om: '-200/-50*100' = index 400. Fordi det er minus til minus vendes hele formlen om.

Hvis (3), så er det '+120/+80' = index 150.

Selvom dette spm. er fra 2008, så kunne det være at andre løb ind i samme udfordring, så værsgo.
Avatar billede mfynbo Juniormester
14. juni 2013 - 14:32 #9
Hej, jeg skal beregne index mellem -2,7 og +1,95. Hvis jeg bruger formel (1) får jeg: ((1,95/-2,7)*-1)+100) = index 172.

Er det rigtig? Rent logisk ville jeg mene, at når der er ca. 4,65 mellem de 2, at indexet ville være noget højere...

Mvh.
Mfynbo.