Avatar billede janbangm Nybegynder
18. marts 2008 - 10:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Chat igen

Jeg har lavet en chat, men har det kendte problem, at den klikker og blinker på skærmen hver gang den opdaterer. Jeg kan ikke lave det i Java og har også lidt med at det er sjovest at lave det selv.

Er der nogen der kender en teknik til at løse dette problem

God påske til alle
Avatar billede fennec Nybegynder
18. marts 2008 - 10:29 #1
AJAX

Det er en  metode til at hente data uden at reloade siden. Der bruger man JS til at hente data og indsætte det i HTML elementer.

http://www.w3schools.com/ajax/ajax_intro.asp
Avatar billede janbangm Nybegynder
18. marts 2008 - 10:55 #2
Tak Vender tilbage lidt lidt senere
Avatar billede janbangm Nybegynder
19. marts 2008 - 09:31 #3
Det er mig der er en klovn. Jeg syntes ikke jeg kan finde noget.
Skal man kunne AJAX for ar lave det eller er der et script
Avatar billede fennec Nybegynder
19. marts 2008 - 10:44 #4
AJAX er bare hvad metoden bliver kaldt. Det er ren JS kode med server side kode til at lavere data. Hvis du følger tutorialen lærer du lidt efter lidt hvordan det fungere, der kommer også fulde koder. Men jeg har lavet et lille eks til dig her:
http://henriknygaard.dk/experten/824177/index.htm

Data.asp filen indeholder kun:
<%
Response.write "Anders: Hej Brian<br>"
Response.write "Brian: Hej Anders. Hvordan går det?<br>"
Response.write "Anders: Helt fint<br>"
%>

Den skulle i stedet have udskrevet databasen, men det kan du nemt ændre. Hvad data.asp levere er hvad der kommer til at stå i "DataDiv".

En vigtig ting angående AJAX er at man gør klogt i at gemme sine filer i UTF8 format i stedet for ANSI da der ellers er problemer med special tegn. De fleste editore kan man bestemme encoding når man gemmer filerne, her skal du vælge UTF8. Prøv f.eks at se denne side. Det er en kopi af den anden men gemt i ANSI:
http://henriknygaard.dk/experten/824177/index1.htm
Avatar billede janbangm Nybegynder
19. marts 2008 - 11:43 #5
Tak skal du have. Sender du lige et svar
Avatar billede fennec Nybegynder
19. marts 2008 - 12:38 #6
.o) <-- One Eyed Jack
Avatar billede janbangm Nybegynder
19. marts 2008 - 12:45 #7
Tak for hjælpen
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2008 - 17:08 #8
<ole>

- og det skal lige siges, at w3schools.com's Ajax-artikler kun har ganske lidt med Ajax at gøre. Desuden hører innerHTML hjemme i midten 1990'erne, hvor der ikke var andre muligheder for at manipulere et HTML-dokuments DOM-træ. InnerHTML er yderst uhensigtsmæssig og så har den aldrig været valid i nogen somhelst standard - og bliver det heller aldrig  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2008 - 17:11 #9
- og så bruger man ikke metoden 'get' i Ajax. Gør man det, introduceres 'memory leaks' i Explorer. Derfor bruger man altid 'post'  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2008 - 17:15 #10
Her kan du se, hvordan et typisk Ajax-kald kan opbygges - og tråden viser også lidt serverhåndtering af kaldet i PHP:
    http://www.eksperten.dk/spm/817625#rid7015554
Avatar billede janbangm Nybegynder
21. marts 2008 - 19:26 #11
Kikker på det Ole. Mange tak