Avatar billede elektro-mik Nybegynder
18. marts 2008 - 19:28 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Golf 1,6 C der iser til i karburatoren

Hej - Jeg har en Golf 1,6 C fra 1986 (kørt 288.000 Km) der iser til i karburatoren, selvom det ikke er ret koldt(selv ved 10-11-12 gr. C). Jeg har derfor ført et isoleret flex-rør ned så det suger varm luft fra området omkring udstødningen, og det virker, men den kører stadig kun ca. 9 Km pr. liter (når jeg VIRKELIG kører besparende - dvs. la'r den trille frem til rødt og kører bag lastbiler på motorvejen med 80-90 km/t osv.) så jeg har en mistanke om at der er skidt i karburatoren eller direke fejl på den ! I regnvejr ka' den stadig ise til ved høj temp.!
Den starter fint og lyder godt i motoren - har sat nye tændrør med 3 elektroder i, men det har ikke virket. Det er en go' bil men jeg gider ikke poste penge i den hvis det ikke ka' betale sig.

Håber der er nogen der har haft samme symptom, og evt. kender til en løsning.

På forhånd mange tak
Mikael
Avatar billede kalp Novice
18. marts 2008 - 19:59 #1
hvis du skal have mange reaktioner på din tråd så skal du nok oprette den på bilgalleri.dk istedet..
I forum'et der modtager henvendelser efter få minutter.
Avatar billede vejmand Juniormester
18. marts 2008 - 20:08 #2
Hmm, har du prøvet med karburatorsprit. :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. marts 2008 - 20:15 #3
Jeg vil også sige kaburatorsprit.

Tilisning i kaburatoren kommer ikke direkte af is, men af kondens i benzintanken. Som bekendt kommer der kondens på næsten alt, og det er uundgåeligt at der også kommer kondens i brændstofsystemet.

Vand i benzinen er ikke særlig smart - og det er det man kalder at kaburatoren iser til (fordi vandet i benzinen fremført under højt tryk kan krystalisere...). Det har man i et lille århundrede brugt sprit imod. Sprit binder vandmolekylerne, og sikrer at de ikke krystaliserer.

Så ned på tanken og køb et par dunke kaburatorsprit og hæld i. Det vil afhjælpe dit tilisningsproblem.

9km/l lyder da ikke så ringe - men jeg tvivler på jeg kan hjælpe dig til et bedre brændstofforbrug. Men du kan da prøve med Swedol i motorolien - det hjælper ofte helt utroligt (sendte en af mine gamle biler op fra 8 til 12 km/l.)
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2008 - 20:47 #4
ja kaburatorsprit, så får du vandet ud af tanken, muligvis er det nok at bruge det et stykke tid, til du får vandet ud

9 km literen, det er vel normalt for en 22 år gammel slidt bil.
ja swedol er ikke så tosset, det skader i hvert fal ikke at prøve
Avatar billede thov Forsker
19. marts 2008 - 02:29 #5
Vandet som danner is i kaburatoren, kommer ikke fra benzinen, men fra fugten i den luft kaburatoren suger ind.
Når benzin (og alle andre vædsker) fordamper, bruges der energi (varme), derfor falder kaburatorens temperatur til langt under omgivelsernes temperatur.

Sprit blander sig med vand, og blandingen får et frysepunkt et pænt stykke under 0, så isdannelse forhindres.

Fænomenet kan udnyttes til at køle bajerne ned ved sommerens skovture. En flaske i en våd skisok, ophængt i vinden på et skyggefuldt sted.
Når sokken er næsten tør, har man en lettere afkølet bajer, for vandet i sokken henter en del af fordampningsvarmen fra flasken. Skål...
Avatar billede wabber Nybegynder
20. marts 2008 - 17:47 #6
det kan evt være din lambdasonde som ikke virker optimalt,den går ind og doserer styreboxen brandstof / luftbladingen,så indsprøjtningsdysen kan afgive den helt nøjagtige blanding hvis den ikke virker bruger den alt for meget benzin... og hvis du bruger sprit vil det selvf. også virke.
Avatar billede elektro-mik Nybegynder
21. marts 2008 - 20:32 #7
Jeg har forsøgt at svare og gi' point men ka' ik' finde ud af det ! Jeg vil gi' point'ene til "thov"
Avatar billede vejmand Juniormester
21. marts 2008 - 20:47 #8
Du kan først give point når der er lagt et "Svar" og ikke "Kommentar"

Er problemet løst?
Avatar billede elektro-mik Nybegynder
21. marts 2008 - 21:05 #9
Nej - jeg skal nok ha' karburatoren renset. Har nogen hørt om RedX ? Det sku' være et produkt der kan bruges til at rense karburatoren.
Avatar billede thov Forsker
22. marts 2008 - 02:35 #10
Red-X kan opløse sodaflejringer (i forbrændingskamrene), og er mest beregnet til 2-takts motorer.
På slidte motorer, er det en dårlig ide med Red-X, for der kunne være aflejringer som helst skulle have lov til at blive (fordi de tætner), og 288.000 km. er slidt...

Kaburatoren er også godt slidt, og urenheder burde ikke finde vej, hvis der er et benzinfilter. Luftfilter er der ihvertfald - og hvornår er det sidst blevet skiftet ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. marts 2008 - 15:45 #11
RedX - er det ikke det vi andre kalder redex :-)
  http://www.bylow.dk/bylowweb/default.asp?page=351

Er bestemt ikke forbeholdt 2tx motorer. Og helt generelt er det altid sundt for brændstoføkonomien at få gamle aflejringer af stempler og ventiler. Men thov har ret i betragtningen om, at et slidt stempelhoved kan være fyldt ud af aflejringer, som dermed kan give en utæt cylinder, hvis aflejringerne fjernes. Der er en risiko ved alle modifikationer af brændstoffet.

Wabber: Der er, mig bekendt, ingen kaburator på en bil med Lambda sonde. Lambdasonden "snuser" til udstødningsgassen, og giver besked til bilens computer om evt. at korrigere blandingen af luft/benzin. Og computeren har jo netop erstattet kaburatoren. Men det skulle da ikke undre mig om der var lavet en hybrid mellem computer og kaburator, så det kan da ske du har ret...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. marts 2008 - 15:46 #12
:-) Erstat selv lige "Slidt stempelhoved" med "Slidt ventilhoved" i linje 4 :-)
Avatar billede thov Forsker
24. marts 2008 - 15:52 #13
Biler med benzinindsprøjtning har en lambdasonde (og ingen kaburator).

Redex har størst effekt på 2-taktere - de soder hurtigere til, fordi benzinen er tilsat olie.
Avatar billede c-holst Novice
24. marts 2008 - 21:17 #14
Jeg havde også sådan en skøn bil. som jeg dog kunne holde omkring 12-13 kilometer pr liter. men en økomoter bliver det nok aldrig til. Jeg mener du skal fjerne den slange som skal tage varmere luft fra manifolden. og så altid køre med en 1/2 liter koncentreret sprit til en tankfuld. de perioder der giver dig problemer er de lidt køligere med høj luftfugtighed. Her kan der nå at danne sig is i kaburatoren.

Du kan ikke fjerne problemet, men du kan sørge for at din kaburator er i god stand. Til det formål skal du bruge en mekanikker som har rigtig forstand på den slags, og jeg mener rigtig forstand. Der er et par ting på en sådag kaburator som bliver slidt, hvor den rigtige mekanikker går ind og fikser lidt, mens den forkerte er på herrens mark og måske blot begynder at skifte løs. Så prøv at snakke med nogen.

øvers i  kaburatoreren sider fire bolte som fæstner din til motorblokken fin en gummi muffe. sørg for at denne er intakt og boltene er strammet til.

er helt enig med thov om hvor vandet/fugten kommer fra.

din motor har sikkert automatshoker. Der er en af de dele en rigtig mekanikker kan holde øje med, da der fra denne og ind i kaburatoreren går en lille firkantet stang som med tiden bliver slidt og bliver for kort.

luftfilteret skal være i orden
Avatar billede elektro-mik Nybegynder
25. marts 2008 - 18:53 #15
Mange tak for hjælpen allesammen !

Jeg har fået fat i en mekaniker der sku' være rigtig god til Golf'er - men jeg tror jeg prøver Redex først (tak til dig Ole Madsen - jeg gættede mig til RedX  :-)  Det kan næsten ikke blive værre end det ér med benzinøkonomien, så jeg tør godt risikere at der måske ryger lidt kompression (forhåbentligt lidt !!)
Jeg har for flere år siden købt en billig "varmeveksler" til at varme sprinklervandet op med, og hvis alt mislykkes har jeg tænkt mig at lave et system med varme fra køleren til at varme luften eller selve karburatoren op !?!
Det virker som om automatchokeren slår fra allerede efter ca. 10 sek. dvs. omdrejningerne falder faktisk så meget at motoren går ud, men derfor ka' den selvfølgelig godt være defekt, og gi' en for tyk blanding konstant.

Jeg venter lige lidt med at gi' dig pointene "thov" - jeg går ud fra at der lukkes for debatten hvis jeg gi'r dig pointene ?
Avatar billede c-holst Novice
26. marts 2008 - 07:28 #16
vil stadig mene, at hvis din kaburator er ok, er det spritten der gør det. og det uden varmet luft med mere, men du kan jo prøve dit eksperiment.

hvis du vil give point til ole madsen skal du jo have ham til at lægge et svar.
normalt skal man ikke acceptere et svar før du er tilfreds med hvad du har fået at vide.
Avatar billede elektro-mik Nybegynder
02. april 2008 - 22:24 #17
Hej Ole Madsen - hvis du gi'r et svar kan du få point også. Jeg ved ikke om jeg er nødt til at dele dem mellem jer, men ellers får du bare 200 point for dét med Redex'en.
Jeg regner med at skille mig af med bilen, og købe én der kører 15 - 20 Km/l nemlig en Fiat Cinquecento 0,9 l - jeg har ikke travlt, jeg har jo aligevel kørt "bedstefars-kørsel" med Golf'en :-) Den første gang jeg beregnede forbruget var efter jeg havde hentet den i Kbh. og tog turen tilbage til Århus, hvor jeg kørte 120 - 130 Km/t på motorvejen. Da var resultatet 6,5 Km/l !!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. april 2008 - 23:27 #18
Der er da vist fand... til forskel på en Golf og en "myg". Men ud fra et miljømæssigt synspunkt er det vist meget fornuftigt.

Om du "er nødt til" at dele ved jeg ikke - det bestemmer du jo sådan set selv, det er bare at bede om svar fra de andre - og der er bestemt kommet gode forslag fra andre også...

6.5 km/l minder mest om min første volvo. Den lå på 7 stykker, og det var bestemt ikke energieffektivt. Med en nyrenoveret motor blev den næsten 100% mere effektiv.... - og udgiften var tjent ind rimelig hurtigt.

Nu vil jeg så ikke selv pudse glorien, men der selvfølgelig også et miljømæssigt perspektiv, og der er en "singosingo" langt bedre end en golf....

En god ven har iøvrigt nævnt, at der er en forfærdelig masse vacuum slanger omkring kaburatoren på din Golf, og disse har det jo med at mørne - så tjek lige at der ikke er problemer med dem, før du sender "sorteper" videre ;-)
Avatar billede elektro-mik Nybegynder
10. april 2008 - 18:22 #19
Jeg valgte først at gi' jer begge 200 point men det mislykkedes, så I må nøjes med de 100. Jeg har ellers en masse point, så det havde været godt at komme af med nogle flere af dem :-)

Mange tak allesammen

P.S. Jeg henter Cinquesento'en i morgen - den er opgivet til 21,28 km/l ved konstant 90 Km/t efter EEC standarden - men bare jeg havner gennemsnitligt omkring de 15-16 km/l er jeg godt tilfreds.
Avatar billede c-holst Novice
10. april 2008 - 20:09 #20
køremønstret er altafgørende i denne henseende. presser selv 15 km på literen ud af min mondeo2.0 fra 97 når jeg holder mig til et godt kørselsmønster:-)
Avatar billede Thorfinn106 Praktikant
20. januar 2021 - 21:32 #21
Jeg havde en Golf diesel hvor dieselpumpen lå foran motoren. Så i frostvejr var et "snudedækken" en løsning, som gjorde, at jeg kunne nøjes med den frostsikring som var i dieselolien!

      Jeg har også haft en varmeveksler til sprinklervand. Er der nogen som ved hvor jeg kan finde én?