Avatar billede silke4ever Nybegynder
19. marts 2008 - 11:57 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Lyd interviews på website

Hej

Vi vil gerne til fremover at ligge vores interviews ud som lydfiler og video, men hvordan skal vi håndtere det og er der nogen af Jer som har erfaringer med nogle gode sites, som gør det på en god og brugervenlig måde?

Hvilket format er det bedste at ligge filerne ud i?

Hvordan skal afspilleren laves? Her tænker jeg på opsætning og grafisk?

Hvilket gode lydredigeringsprogrammer findes der?

Vi har omkring 15-30.000 brugere om dagen, og hvordan får vi lydfilerne til at blive cache, så serveren ikke står og bruger bredbånd på at hente filerne hele tiden?
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. marts 2008 - 12:10 #1
I bør overveje følgende.

Søgemaskinerne kan ikke høre lydfilerne, men kun læse tekst. I bør derfor lave et tekstresume af alle lydfilerne, der indeholder en kort læsevenlig tekst der indeholder alle de væsentlige emneord fra lydfilen.

Som lydfil format kunne I f.eks. vælge MP3 der kan komprimeres meget og som de fleste (faktisk alle) kan afspille enten direkte i browseren via plugin eller via deres mp3 afspiller.

I kan ikke gøre noget for at filerne caches ude i brugernes ende. Dette vil kræve at brugerne tilgår jeres filer gennem proxy servere som I stiller på. Det i kan gøre er at vælge et godt filformat og så efterbehandle filerne så kvaliteten er acceptabel i forhold til størelsen
Avatar billede gurly Praktikant
19. marts 2008 - 12:22 #2
nå det drejer sig om en så stor side, så skal det jo være seriøst

derfor bør i vælge en afspiller som kan bruges uanset browser type eller styresystem.
så jeg ville klart anbefale en flash player.
Den flash player jeg henviser til her, er en multi player som også kan afspille videoer, men som også kan bruges til at afspille lydfiler i MP3 format.

http://www.jeroenwijering.com/?item=JW_FLV_Media_Player

Playeren giver mange muligheder med hensyn til udseendet

med hensyn til at cache lydfilerne, så kommer det and på hvilke indstillinger bruger har gjort i sin brovser, for explorer  funktioner/internet indstillinger/midlertidige internet filer/ indstillinger
om der er kryds "ved hvert besøg på siden eller aldrig, er der kryds i aldrig vil filen blive hentet ved hver afspilning, så der er ikke noget du er herre over.
men nu høre folk vel heller ikke den samme lydfil igen og igen ?

vil dog give dig ret i at i skal forsøge at lave lydfilerne i så lav bitrate som muligt, så lav det er muligt men hvor lyden stadig har en brugbar kvalitet.
Avatar billede gurly Praktikant
19. marts 2008 - 12:45 #3
Du har temmelig mange gamle spørgsmål du aldrig har fået afsluttet
http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=silke4ever&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on
Avatar billede silke4ever Nybegynder
20. marts 2008 - 10:11 #4
gurly - Jeg har ryddet kraftigt op i åbne spørgsmål nu.
Avatar billede gurly Praktikant
20. marts 2008 - 17:23 #5
Det pyntede på det c",)
kunne du bruge flash playeren tror du ?
Avatar billede silke4ever Nybegynder
20. marts 2008 - 17:49 #6
Gurly

Jeg har ikke lige hjemme på kontoret lige nu, så jeg har ikke lige programmerne til at åbne og teste flashplayeren, men den ser ok ud, hvis Flash orginalfilerne er med, så vi kan kode ind i playeren, at medlemmer af Feltet.dk skal betale X antal kroner for at køre lyd og se videoklippene?

Jeg er lidt overrasket over, at vi ikke kan gøre noget for at cache data, da der bliver tryk på serveren så når 10000 prøver at hente en lydfil, og det kommer til at bruge meget bredbånd (vi betaler også for bredbånd på vores dedikeret serverløsning)
Avatar billede silke4ever Nybegynder
20. marts 2008 - 18:12 #7
Andre scripts er jeg naturligvis også modtagelig for, hvor der kan indkodes en dankort løsning, hvis nogle allerede har lavet en lignende løsning, så kunne vi måske også være interesseret i at få denne løsning indbygget i vores site.
Avatar billede gurly Praktikant
20. marts 2008 - 23:56 #8
source filerne til playeren er med, så i teorien kan du lave den player ligeså meget om som du vil.

jeg tror dog bestemt ikke at du skal lægge betalings delen ind i selve playeren, det skal nok ordnes på en anden særskilt måda.
så det har ikke relavans til dit spørgsmål her

hvad mener du egentlig med at cashe filerne ?
mener du at folks browser på forhånd skal cashe filerne ?
for det vil da kun give endnu større belastning af serveren,

hvis du mener at når folk har hørt et lydklip, så gemmes det i temp så næste gang bruger vil høre klippet så downloades det ikke igen,
er det det du mener ?
men det kommer altså an på hvad indstillinger folk har gjort i deres browser, og det kan du ikke ændre på,
men hvis folk køre med standard indstillinger i explorer, så vil den kun hente filen en gang, med mindre browseren har været lukket altså.

men de fleste høre vel også kun et klip en gang, så det er vel nærmest underordnet ?
Avatar billede gurly Praktikant
21. marts 2008 - 00:16 #9
angående betalings delen, så kan du da lige få et par ord med på vejen
det ligger langt ud over min viden, men du får et par råd ud fra sund logik
som du kan tænke lidt over

skal løsningen være 100 % sikker, eller må en dygtig bruger kunne hacke sig ind uden at betale ?
skal det være sikker skal du have et unikt passport på hver file download !

skal bruger betale forud hver gang de vil se et klip, skal man se eksempelvis 4 klip gider man ikke betale med dankort 4 gange

eller skal de indsætte et større beløb en enkelt gang, som de så bruger løs af, der trækkes penge på kontoen når de set et klip ?

eller skal det eksempelvis være et abbonoment man betaler for en dag eller en måned med fri adgang til alle klip ?

for ud fra om det skal være det ene eller det andet kan der vel være stor forskel på hvordan du skal bygge det op
Avatar billede gurly Praktikant
21. marts 2008 - 13:13 #10
men angående din tæller fra chart.dk
så får du jo også nogle helt urealistiske tal når du plasere tælleren på en side der står og refresher hele tiden http://www.feltet.dk/live/live.html
Avatar billede silke4ever Nybegynder
21. marts 2008 - 13:57 #11
Gurly > Nej vi får ikke helt urealistiske tal. Chart.dk registerer jo ikke en bruger forfra bare for siden bliver reloadet.

Ang. betaling, så skal det være et abonnement, som man køber, så man kan benytte vores lyd og videosektion hele tiden, når man har tegnet et abonnement. Jeg forestiller mig en måned, halvårlig og årlig abonnement, og det skal naturligvis være sådan, at man ikke bare kan gætte sig til, hvordan man få lydklippene frem, hvis man ikke betaler.

Ang. cache tænker jeg mere på, hvad vi kan gøre for at trafikken og belastningen på serveren bliver minimalt. F.eks. noget med at serveren kan huske de nyeste lydklip i hukommelsen, tror nok man kan sætte det op evt. med squid.
Avatar billede gurly Praktikant
21. marts 2008 - 14:55 #12
Jo når du refresher får du urealistiske tal
nu ved jeg ikke hvor mange minutter der skal gå før chart tæller et besøg som et nyt besøg, men med en tæller fra nope.dk er tiden 30 minuttet
og da du refresher hele siden, så tælles folk altså på ny hver halve time
(eller hvor mange minutter chart.dk nu har defineret)
så har folk siden åben i timevis, så bliver de talt mange gange

du kan i stedet lave det så det kun er en del af siden der refreshes
(eksempelvis en iframe)

angående betalingen, lyder fornuftigt, så må du finde betalings modul, og så får du jo brug for noget "log in"  til en password beskyttet del af serveren hvor media clipne ligger, så kan ingen se dem uden at have betalt / logget ind
i mine øre lyder det også som løsningen du får lettest ved at sætte op

angående det du skriver om cashe, okay det lider ikke lige som om det har noget med cashe at gøre, men det lyder nu smart, altså sådan at serveren har nyeste numre liggende i hukommelsen så den er parat til at spytte dem ud hurtigt, i stedet for at den skal finde dem på disken, jo det vil vel reducere belastningen af serveren, men det vil ikke reducere belastningen på internet linien.

Men alt dette er nok over i nogle nye spørgsmål  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
21. marts 2008 - 15:00 #13
jeg har lige kigget ind på Chart.dk  og de skriver >

Hvis en bruger besøger ens website flere gange dagligt, registreres der så et besøg hver gang, eller registreres det kun som 1 besøg ?
Vi tæller antallet af unikke besøg, så derfor vil den samme person, som besøger websitet kun optælles som 1 unikt besøg, når denne navigerer rundt på websitet.
Hvis der går mere end 20 minutter fra et besøg til næste besøg (fra den samme person) optælles et nyt unikt besøg for denne person.

og da et refrash af siden virker som et nyt besøg, så bliver folk altså talt som et ny unikt besøg hver 20 minut, hvis de har din side med refresh åben
Avatar billede gurly Praktikant
21. marts 2008 - 15:13 #14
Bare lige til når du syntes vi er nået dertil  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
21. marts 2008 - 15:23 #15
PS. du har jo så mange besøgende at du ikke har behov for at snyde med tallene
men selv om du fjerner tælleren fra siden med refresh, eller du ændre siden så den refresher en iframe, så tælleren ikke refreshes, så skal du tænke på at hvis folk opholder sig mange timer på din side, og selv skifter side efter 20 minutter, så tælles de også som et nyt unikt besøg.
Men en ændring af din side med refresh vil da tage toppen af krænsekagen.

jeg syntes at chart.dk burde have sat det til måske 4 timer i stadet for nlodt 20 minutter, det ville give et noget mere realistisk billede.

Du kan prøve at bruge "google analytics" der tælles et unikt besøg kun en gang om dagen
http://www.google.com/analytics/
Avatar billede silke4ever Nybegynder
21. marts 2008 - 15:24 #16
Chart
Jeg kan godt følge dig med Chart, men jeg mener nu ikke, det er ulovligt at gøre det på denne måde, men jo man kan da godt diskutere om, det er realistiske tal. Men nu bruger vi jo ikke live opdatering hver dag - langt fra og vi kan faktisk ikke rigtig se forskel på de tal, hvor vi har live og ikke live opdatering fra et cykelløb. Vi kører højst live opdatering i 3 timer engang om ugen. Men det er da korrekt, at hvis folk har den åbnet, så bliver de talt med flere gange, men så kan man lave det iframe, som du siger. Men hvad så hvis folk sidder og følger vores live opdatering i mere end 20 minutter, så tæller de ikke med er det mere fair? Tjaa, jo jeg kan forstå problematikken og egentligt vil det efter min mening være mest fair at tælle unikke besøgende engang dagligt.

Lydprogrammering
Jeg synes, du er kommet med nogle gode svar, og jeg vil nu kigge nærmere på det produkt, som du henviser til, og så vil jeg prøve at finde en programmør, som kan fixe opgaven.
Avatar billede gurly Praktikant
21. marts 2008 - 15:25 #17
Takker for point

angående flash playeren, så er der meget hjælp at hente i det forum der er på siden
Avatar billede silke4ever Nybegynder
21. marts 2008 - 15:26 #18
Du kender ikke en programmør, som kunne løse opgaven?
Avatar billede gurly Praktikant
21. marts 2008 - 15:27 #19
næ der er intet ulovligt i at refresh tælleren, det var mest hvis du selv havde brug for nogle tal der er til at stole på.
men så kan du prøve google analytics
Avatar billede gurly Praktikant
21. marts 2008 - 15:31 #20
næ jeg kender ingen programør, og min ejen vide rækker ikke
prøv at sætte et spørgsmål op i kategorien "opgaver programerings opgaver"
med overskrift "Programør søges, god betaling"
når folk lugter at der er Penge i farvandet, så plejer de at vågne op  c",)
Avatar billede silke4ever Nybegynder
21. marts 2008 - 15:32 #21
Jeg kender godt http://www.google.com/analytics/, men har brugt det mere til annoncering, men jeg vil da overveje at prøve det til statistik.
Avatar billede gurly Praktikant
21. marts 2008 - 15:45 #22
jeg kan i øvrigt godt følge dig, at gælder det at tælle "antal online"
så giver refreshen faktisk et mere realistisk billede
Avatar billede gurly Praktikant
21. marts 2008 - 15:47 #23
google annoncering, det er nok "google adsense" du tænker på
google analytics er kun statestik