Avatar billede klgn Nybegynder
19. marts 2008 - 23:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fed skrift safari vs firefox

Jeg sidder og roder med lidt internet design, og så prøver jeg jo mit design af i forskellige browsere, og det passer faktisk over hele linien.
Men når man ser på fed skrift og i Safari (begge til Windows), så er der stor forskel på, hvordan de viser det. Safaris fede skrift er meget federe ned Firefox'.
Er der nogen forklaring på dette? Eller endnu bedre en løsning på dette?

På forhånd tak:)
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2008 - 23:58 #1
De anvender sandsynligvis to forskellige fonte. Hvordan har du specificeret dit fontvalg?
Avatar billede tne Nybegynder
20. marts 2008 - 00:11 #2
Hejsa.

Forskellen mellem visning af tekst i Firefox (& IE) og Safari er, at Safari laver en anti-aliased skrifttype som groft sagt slører og afrunder skrifttypen. Det resulterer ofte i federe skrift. Safari's skrift også indstillet til at være federe end i andre Windows-programmer og browsere (Det kan man indstille i Edit->Preferences->Appearance->Font Smoothing. Så vidt jeg ved er der ingen måde at programmere sig ud af det (via css o.lign.).

Hilsen Thomas :)
Avatar billede klgn Nybegynder
20. marts 2008 - 09:13 #3
daleif> Ja, mit fontvalg er specificeret i både størrelse og type.
tne> Tak for svaret, jeg tillader mig at lade spørgsmålet stå åbent lidt endnu, såfremt der skulle dukke andre inputs op.
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2008 - 15:12 #4
kunne vi ikke faa lov til at se det font valg?
Avatar billede tne Nybegynder
20. marts 2008 - 18:05 #5
Det er helt i orden ;).

Men som daleif siger, kunne det evt. hjælpe at vise os evt. css-koder mv.
Avatar billede klgn Nybegynder
21. marts 2008 - 09:37 #6
Det kan I da godt:)
Der, hvor det er relevant er her:

h4      {
        background: #acd995;
        font: 13px verdana;
        font-weight: bold;
        text-align: justify;
        margin: 0;
        margin-bottom: 20px;
        padding: 5px;
        padding-top: 2px;
        }

Pt har jeg løst problemet ved at lave en browser detection, og hvis browseren er safari, så køres et specielt safari.css med fgl indhold:

h4      {
        font-weight: normal;
        }
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2008 - 11:22 #7
du mangler at angive en fall back font familie. Det er ikke alle browsere som har verdana, og de skal saa vide at de skal tage deres standard sans serif font.

font-family: Verdana, sans serif
Avatar billede klgn Nybegynder
21. marts 2008 - 22:24 #8
Ja, det har du ret i, tak:)
Avatar billede klgn Nybegynder
23. marts 2008 - 12:12 #9
Jeg lukker og accepterer tnes forklaring på problemet.
Avatar billede tne Nybegynder
23. marts 2008 - 15:29 #10
Jeg takker, og ønsker dig held og lykke med dit webdesign :)