Avatar billede eqvaliser Nybegynder
21. marts 2008 - 20:47 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvor får man fat i en Dynamo i 2008 til hobby vindmølle

leger lidt med en hobby mølle.
har leget lidt med nogle modeller
men vil nu laver stører med

vingefang på ca. 1mØ og med 3 vinger.
ingen ide eller planer om en ønsker effect
and hobby aktivitet.

Men da gamle biler ik findes mere m. dynamo's
og skrotterne ikke ligefrem går og gemmer den slags
er vi ude i noget med man selv skal fremstille den ?

eller findes de ?

hvor ;)
Avatar billede eqvaliser Nybegynder
21. marts 2008 - 20:50 #1
jo lidt ønske om effect  12v men ingen krav til watt.  :p
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
21. marts 2008 - 22:59 #2
måske du skulle prøve hos nærmeste autoelektrikker, de laver jo lidt af hvert.
men jvad er der galt med en generator fra en bil ?
Avatar billede smeeden Nybegynder
22. marts 2008 - 11:15 #3
Hvad med en ny dynastartet det er næsten det samme , kan købes her http://www.mmc.dk/pdf/MMC2008DK.pdf  download den pdf også søg på dynastarter.

Mvh
Smeeden
Avatar billede eqvaliser Nybegynder
22. marts 2008 - 11:47 #4
cool_m_f

En generator generere kun strøm over et bestemt antal RPM
Den kan nemt generer 60-90 Amp ikke sådan at styrer
Den skal have en startstrøm til formagnatisering.

Smeeden

Kender ikke til dynastartet men ser lige på den ;)
Avatar billede eqvaliser Nybegynder
22. marts 2008 - 11:53 #5
en starter, troede ikke man kunne bruge en starter da det jo egentligt er en elmotor
til at starte en motor med..
vil det sige, hvis jeg drejer starterens hjul at den så generer strøm  ?
Avatar billede eqvaliser Nybegynder
22. marts 2008 - 15:46 #6
ok har selv fundet lidt en løsning..

Købte idag og experimentered med bla.  2 dynamos til cyckler = 12volt 6watt
og et legetøjs sæt til børn der hedder Edison Jr. Hvor der er flere forsøg
på dette specifikke område.

og Konklusionen er så alle almindelige "elmotore" altså den slags med en aksel
som fks driver et transportbånd eller andet er det faktisk muligt at lave strøm
ved at dreje akslen, og for mig er det jo vinden der drejer akslen
så derfor har jeg nu fået fat i en kraftig 100kg's elmotor som jeg får hjem i løbet
af 14 dage. :p den var gratis..

mmm  kan godt ske mit hoppy projekt bliver lidt stort men hva fanden
bor jo på landet så plads er der nok af.

Jeg lukker.
Avatar billede smeeden Nybegynder
22. marts 2008 - 19:22 #7
Ja en dynastarter virker begge veje. Nu er det ikke fordi jeg har så meget forstand på det men en almindelig elmotor skal bruge strøm til at lave. Det er noget med at der skalstrøm til spolen . Men det kræver store kræfter at lave strøm , jeg satte engang en generator fra en fiat 127 på en 3.5 heste bs plæneklipper motor, og der havde den altså nok at se til .

Jeg ville gerne høre hvordan det forsøg går

Mvh
Smeeden
Avatar billede Beach Mester
22. marts 2008 - 20:24 #8
En alm lille el-motor til f.eks en racerbil vil også producere strøm når den drejes rundt manuelt. Om der skal flere omdrejninger til at producere strøm i forhold til at sende strøm igennem ved jeg ikke.
Men det er jo "bare" alm. elektronniklære, at sende du en spole forbi et magnetisk felt så dannes der strøm:-)

//Beach
Avatar billede smeeden Nybegynder
23. marts 2008 - 11:14 #9
men er du sikker på at der ikke skal strøm til den elmotor for at den danner magnetfelt

Smeeden
Avatar billede Beach Mester
23. marts 2008 - 12:10 #10
Jeps, kan huske jeg som knægt pillede motorene ud af de biler jeg havde til min racerbane, når bilerne var døde. Jeg kunne få en lille glødelampe til at lyse ved med hånden at dreje akslen rundt uden anden hardware en 2 ledninger der blev loddet på.

Legede senere med at sætte dem til min dampmaskine, men her gik det som regl galt når der kom lidt for mange omdrejninger på opsætningen. Lampen sprang;-)

//Beach
Avatar billede smeeden Nybegynder
23. marts 2008 - 19:41 #11
okay , jeg prøvede engang at lade en elmotor trække en anden elmotor men den anden motor ville ikke give strøm det var 380 v . Men der er jo ikke andet at gøre end at prøve. Det kan også være at der er forskel på jævnstrøm og vekselstrøm. En generator på en bil kan ikke lave strøm uden den får lidt strøm fra batteriet, derimod en dynamo kan lave strøm uden at få strøm.

Mvh
Smeeden
Avatar billede eqvaliser Nybegynder
14. april 2010 - 18:57 #12
lille opdatering :D

Arbejder nu for Siemens Windpower og har gjort et godt stykke
tid, har bygget en hobby vindmølle der hjemme som trækker godt
600watt på 220volt. ;)

Fandt en dynamo fra en "skrottet" BMS mandskabs lift,
der var 220v udtag i kurven kiggede på motoreden og der
sad en "kæmpe" dynamo..

den funger bare fint..  + gratis :D
næsten den kostede 2 øl til skrot manden.
Avatar billede Beach Mester
15. april 2010 - 04:10 #13
eqvaliser-> Det lyder rigtig spændende... Du har selvfølgelig oprettet et lille site med massere af billeder mm. så vi andre kan se vidunderest ikk?

//B