Avatar billede bone Nybegynder
23. marts 2008 - 22:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Reducere trådløs router til kun at agere access point

Hej folkens!

Jeg har to routere: En kun til kabler (A) og en,der også har trådløst netværk, (B).

Internet, printer & stationære computere er forbundet til (A), som er den primære router.

Sagen er den, at jeg gerne vil have (B) "reduceret" til kun at agere access point, så jeg trådløst kan connecte fra min bærbare computer.

Det duede ved min gamle trådløse router, hvor jeg forbandt routerne med et krydset kabel, som i begge routere sad i en "normal" port (i.e. ikke en wan/internet port).
Den router er desværre afgået ved døden, og dens efterkommer er ikke så nem at arbejde med (den er en helt anden model).

Jeg forventer naturligvis ikke en trin-for-trin guide til mine routere, men vil derimod gerne have nogle tips til, hvordan WAN, DHCP, DNS, static IP settings bør være på de to routere, for at få det til at fungere.

Hardware:
(A) = Linksys RV082
(B) = Edimax BR-6215SRg
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. marts 2008 - 22:20 #1
1) Slå DHCP fra
2) Lad være med at bruge WAN-stikket
3) Sæt dens IP i det IP-range du allerede har
Avatar billede bone Nybegynder
24. marts 2008 - 11:33 #2
Jeg har gjort følgende:

(B)
- Slået DHCP fra
- Slået NAT fra
- Defineret IP'en til 192.168.0.2 - på både LAN og WAN (livrem og seler...)

(A)
- Reserveret 192.168.0.2 som statisk IP til (B) ud fra dennes MAC-adresse.

Og som før et krydset kabel mlm. to "normale" porte.

Så funker det - det meste af det anyways.

Jeg havde prøvet at gøre de fleste af tingene førhen, med det resultat at jeg mistede al kontakt til (B) fuldstændigt - men hvad der er nyt denne gang er, at jeg har sat (A) til at reservere IPen ud fra MAC-adressen - om det så er det, der har gjort udslaget vides ikke.

Printserveren dur endnu ikke over trådløs - men den dur hvis jeg går via et kabel gennem (B).
Men den har på den anden side også altid været noget af et problembarn (skal bruge NetBEUI protokol og al sådan noget halløj...)

Men tak for hjælpen, Erik. Hvis du smider et svar kan du lige få nogle point.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. marts 2008 - 11:58 #3
Ingen point til mig, tak.

Selv om du ikke bruger WAN-porten, så giv den alligevel en anden IP end på dit LAN 10.0.0.1. Det går sikker godt som du gør.

Din statiske IP kan også være en langt væk fra de IP-er din nuværende DHCP deler ud, så der ikke kommer konflikt. DHCP-erne er typisk i den lave ende x.x.x.2 - x.x.x.30, så ting med fast IP giver jeg typisk fra x.x.x.100 - x.x.x.254. Men det er også fint nok ud fra MAC-adresse.
Avatar billede bone Nybegynder
25. marts 2008 - 20:02 #4
Du har ret i, at den statiske IP for (B) ligger i det dynamiske område p.t. - og jeg burde vel egl. ændre min WAN-adresse til noget andet for at minimere fejlkilder, idet den alligevel ingen funktion har.
Meeeen - lige nu tror jeg, jeg hopper på vognen med "if it ain't broke don't fix it" - og venter indtil næste gang det volder problemer, inden jeg piller ved det igen ;)

Fik endda også printserveren til at du, så lige nu er jeg godt tilfreds :D

Hvis du ingen point vil have, vil jeg lukke spørgsmålet - du skal igen have mange tak for hjælpen!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. marts 2008 - 21:20 #5
;) Helt i orden - du skal blot også acceptere dit eget svar.
Avatar billede bone Nybegynder
25. marts 2008 - 23:28 #6
Har prøvet at gøre det et par gange, men eksperten.dk er begyndt at få den ucharmerende egenskab, at den tit timer ud for mig - og så får jeg nok af at refreshe igen og igen uden resultat :)

Den bliver sgu nok bare forvirret over at jeg kører med to internetforbindelser - har også set lign. problemer på andre sider, når de begge er koblet til.

Men nu prøver jeg lige igen igen! :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. marts 2008 - 08:38 #7
Ja, hvis du skifter IP-nummer mens du er på eksperten.dk, så bliver den forvirret. Men det er da OK nu.