Avatar billede knaste Nybegynder
26. marts 2008 - 09:32 Der er 12 kommentarer

Hvilken sikring til 0,75 kvadrat?

Hej,

jeg er kommet i tvivl:
må man for-sikre en 0,75 mm2 leder i en el-tavle med 8A, eller er 6A det højst tilladte?
Lederne ligger i kabelkanaler.

Pft.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
26. marts 2008 - 17:46 #1
er det enkelt korret eller flerkorret ledere du har med at gøre? :)

/psycosoft-funware :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
26. marts 2008 - 17:51 #2
Avatar billede knaste Nybegynder
26. marts 2008 - 22:05 #3
I min verden er en leder altid enkel, mens flere kaldes et kabel :)
Ifoelge din tabel er 7.5A max.
Laeg et svar!
Avatar billede richardjensen Seniormester
27. marts 2008 - 09:26 #4
<knaste> Måske burde du overveje at udvide 'din verden' !
En leder kan bestå af en massiv leder som fx. de ledninger, der anvendes i alm hus- installation - men til ledninger, som ønskes mere flexible, anvendes flercorede ledere, hvor 1 leder består af mange tynde tråde med fælles isolationskappe.
Alm. dobbeltledning - som fx. anv. til lampetter m.v. , er jo netop 2 ledere- hver bestående af mange corer - kalder du det kabel ?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
31. marts 2008 - 19:55 #5
>>knaste: hvorfor har du behov for at forsikre en 0.75 mm2 med så mange Amp? :)
men som richardjensen skriver så er du lidt galt på den med hensyn til definering af en, en eller flerkorrede ledere :)
Avatar billede larsoslo Nybegynder
06. april 2008 - 21:35 #6
åhh du må da ikk bruge en 0.75 ledning i alm instalation i dk

hvad er det du arbejder med ?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
18. april 2008 - 18:25 #7
>>knaste: hvordan går det med dit projekt? :)
Avatar billede klaro Nybegynder
12. maj 2008 - 23:09 #8
Der må være et eller andet galt med den liste, da mange hjem er forsynet med 0,75 og for sikret med 10A OG godkendt af stærksstrømsreglementet ?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
13. maj 2008 - 22:25 #9
>>klaro: i alle de huse jeg har været ude i incl en del gamle har jeg endnu ikke stødt på 0.75 mm2 i en fast installation. så jeg må sige at du er på vildspor der.
Avatar billede klaro Nybegynder
14. maj 2008 - 22:44 #10
Hmm de 4 sidste bopæle jeg har haft er sådant indrettet ?
Og den  forrige fik endda nyt målerskab i lejligheden uden at installatørerne kommenterede eller rettede ? Min brors forhenværende hus havde det ? Og vi er nok ikke de eneste.
Avatar billede antikat Nybegynder
15. maj 2008 - 08:29 #11
I den faste installation er krav om min 1.5mm2 leder.... max 13 A i boliger

tilbage under krigen bleve det nogle steder lavet med 1mm2 pga resurce mangel, men har aldrig stødt på 0,75 mm2 i faste installation...

Men tilledninger, som sættes til lampeudtag og stikkontakter må godt være i 0,75mm2
Avatar billede knaste Nybegynder
18. februar 2012 - 19:25 #12
->I min verden er en leder altid enkel, mens flere kaldes et kabel :)

OK, jeg laeste vist ikke din kommentar godt nok...

pf, laeg svar, og undskyld den lange ventetid!!