Avatar billede disable Nybegynder
01. april 2008 - 07:30 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Udskrive fakturaer samlet

Hej eksperter.

Vi bruger MBS C5 til ordrestyring og fakturering.

Mit spørgsmål går på, om det kan lade sig gøre at fakturere ordren uden at skrive den ud med det samme, så vores bogholder senere hen kan foretage en masseudskrift af hele serien i 2 kopier?

Et givent eksempel: I dag fakturerer jeg fra nr. 12166 og til 12235. Jeg undlader at udskrive dem, fordi så kan jeg blive hurtigere færdig.
I morgen har vores bogholder tid til at udskrive, pakke og frankere, så hun vil gerne have udskrifterne på papir.

Hvad skal hun gøre?

Jeg har kigget lidt i hjælpen i C5, og fundet punktet 'Massefakturering' .. Er det den, vi skal bruge? - Og er det praktisk lad-sig-gørligt?

Hej for nu
Avatar billede disable Nybegynder
01. april 2008 - 08:17 #1
Vi har forsøgt med 'Massefakturering', men der kommer ikke noget op, hvor man skal vælge printer.
Inde i det grå ikon er der et spørgsmålstegn.. Nogle, der har en idé om, hvad det betyder?
Avatar billede rew Nybegynder
01. april 2008 - 08:19 #2
Det er korrekt, under ordre/rapporter/arkiver/massudskrift kan du udskrive tidligere opdaterede fakturaer, dog skal du være opmærksom på at den ikke opdaterer fakturaer men kun udskriver allerede opdaterede fakturaer.
Avatar billede disable Nybegynder
01. april 2008 - 08:38 #3
Jeg kan i hvert fald ikke få den til at skrive ud.

Er det muligt at liste op, hvad man skal gøre for at få den til at printe?
Er der nogle steder, massefakturering skal sættes op - evt. med printer osv.
Avatar billede rew Nybegynder
01. april 2008 - 08:45 #4
Når du vælger masseudskrift, får du først en boks hvor du kan vælge fra til ordrenr o.lign. efterfølgende kommer der en boks hvor du skal vælge typen af masseudskrift du ønsker samt hvad der skal udskrives til, her vælger du enten printer eller med optionsboks til sidst skal du skrive start i den nederste boks og trykke ok så skulle det gerne virke.
Avatar billede disable Nybegynder
01. april 2008 - 08:55 #5
Der sker ingenting i printeren :-s

Jeg vælger f.eks. Sortering: Nummer.
Fra (faktura nr) 12167 Til 12173.
(Det er de fakturaer, jeg lige har dannet.)
Nederst er der også mulighed for at vælge Lagerstatus.. Hvad bør der stå der?

I boksen udskriv, vælger jeg 'Faktura' til Printer og skriver START.
Så lukker boksen, og der sker ikke mere.

Kan det have noget med spørgsmålstegnet i ikonet for Massefakturering at gøre?
Avatar billede rew Nybegynder
01. april 2008 - 09:01 #6
Jeg ved ikke lige hvad det er for et spørgsmålstegn du henviser til sådan et har jeg ikke. prøv at vælge med optionsbox istedet for printer og så skriv ud til skærm og se om der kommer noget.
Avatar billede disable Nybegynder
01. april 2008 - 09:09 #7
Problemet er, at når jeg har skrevet START, lukker boksene, og der sker ikke mere.
Avatar billede rew Nybegynder
01. april 2008 - 09:35 #8
prøv at slette alle brugertilretninger i første boks med ctrl+f9 og se om det er fordi du har selekteret på noget snavs
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
01. april 2008 - 12:50 #9
Mit bud:
Skriver du fakturanumrene eller ordrenumrene i feltet "Nummer"
Det er ordrenumrene og ikke fakturanumrene, du skal taste :-)
Avatar billede disable Nybegynder
02. april 2008 - 10:28 #10
Åhh...
Det virker, dorthe-lind..

Men ikke efter hensigten, da vi ikke fakturerer ordrerne i nummerorden..
Vi kan godt få en ordre i dag, der først skal faktureres om 14 dage. I mellemtiden har vi så oprettet mange ordrer, der også er blevet faktureret.

Idéen med det hele var, at vores bogholder skulle kunne indtaste de fakturanumre, der sidst er dannet, og så skrive dem ud på én gang.
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
02. april 2008 - 10:43 #11
Jamen så vil jeg blot tilføje feltet FakturaFølgeseddelDato og indtaste den dato, det vedrører.
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
02. april 2008 - 10:44 #12
Dvs. lad alle felter være blanke og sorter kun på dato
Avatar billede disable Nybegynder
02. april 2008 - 11:12 #13
Nu begynder jeg så småt at føle mig lidt dum :-s *G*

I boksen til 'Masseudskrift' tilføjer jeg feltet FakturaFølgeseddelDato .. Men hvor skal jeg indtaste datoen, så? Og i hvilket format?

Nu står der: OrdreArkivkartotek 'Sortering': FakturaFølgeseddelDato
Nummer
Gruppe
Transaktion
Lagerstatus

Hvis jeg så vælger 'udskriv faktura'  - Med optionboks og skriver start..
Så skriver den en masse gamle fakturaer ud til skærm. Men slet ikke alle, vi har lavet.
Mangler der et eller andet?
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
02. april 2008 - 11:49 #14
Slet ingen grund til at føle sig dum :-)
Der er mange måder at gøre tingene på og måske har jeg ikke forklaret mig godt nok.

Du skal ikke vælge noget i feltet "sortering".
Det jeg mente, var, at du skulle tilføje feltet "FakturaFølgeseddelDato" (øverst på siden, blå boks med pil ind af).
Herefter skriver du datoerne fra f.eks. "02/04-08"  til "02/04-08".
I princippet kan du slette de andre felter (gruppe, transaktion osv.). Dette gøres også øverst på siden (3 bokse hvoraf den midterste er blå og hvor der er en pil ud af boksen).
Håber at det er til at forstå ellers send en e-mail adresse og jeg sender dig et "print screen" af hvordan det skal se ud
Avatar billede disable Nybegynder
02. april 2008 - 11:52 #15
Det virker !!

Tusind tak, dorthe-lind.

Smidt et svar, så er pointene dine :-))
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
02. april 2008 - 12:01 #16
Glad for at vi fandt ud af det
Avatar billede disable Nybegynder
02. april 2008 - 12:19 #17
Ja, så kan det være, det bliver lettere at få faktureret :-D