Avatar billede dennism Nybegynder
01. april 2008 - 18:26 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Bærbar opladning i bil?

Nu nærmer feriesæsonen sig snart, og kunne derfor godt bruge en oplader, så jeg kan oplade min bærbar i bilen. Hvor kan jeg finde det?
Avatar billede js_delphi Nybegynder
01. april 2008 - 18:54 #1
Det kan du i hvert fald der, hvor du har købt din bærbar.
Ellers kan du jo købe en universal oplader, som passer til de fleste bærbare.
Sådan en fås i de fleste store computer- og radioforretninger, vil jeg påstå.
Avatar billede dennism Nybegynder
01. april 2008 - 19:13 #2
Kan du linke mig til noget på nettet? Det må gerne være en, som f.eks. også kan tage mobiloplader.
01. april 2008 - 19:35 #3
http://www.thansen.dk/ - kig der omkring ...
Avatar billede dennism Nybegynder
01. april 2008 - 20:05 #5
Min strømforsygning har 19V og 4,74A. Det synes jeg ikke nogle af disse hos thansen har:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1725744058&n=593816383&pn=802061085
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1725744058&n=593816383&pn=1135306054

Er det ikke korrekt?
Avatar billede haverslev Novice
01. april 2008 - 20:18 #7
De gør ikke så meget, at den er på 6A istedet for de 4,74A
Det er spændingen der er vigtig:
http://www.thansen.dk/technicalinfo.asp?c=1725744058&n=593816383&pn=1135306054
Avatar billede dennism Nybegynder
01. april 2008 - 20:24 #8
haverslev >>

Er det så lige meget, om jeg køber den dyre eller den billige?
Avatar billede haverslev Novice
01. april 2008 - 20:30 #9
Det vil tage længere tid, med den "billige" idet den kun yder 3.5A ved 19V
Den anden vil lade batteriet hurtere op, men er så lidt "hårdere" ved batterit idet den yder 6 A ved 19V - men hvis ikke du lader den sidde i konstant under kørslen og lader den blive ved med at oplade - selvom den er opladet, så er den "dyrere" bedst :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. april 2008 - 20:35 #10
Må jeg foreslå en lidt anden tankegang - den er universel til alt 220v udstyr: http://www.thansen.dk/product.asp?c=1725818730&n=1199147586&pn=1638900892

Harald-nyborg har den i 3 forskellige udgaver - men til en bærbar pc er den mindste rigelig, og den har de jævnligt på tilbud (mener det er til kr. 300,-)
Avatar billede dennism Nybegynder
01. april 2008 - 20:42 #11
ole_madsen >>

Det var da en smartere måde at gøre det på - den kan jo bruges til mere. Den hos thansen er dog lidt træls, da man ikke kan sætte runde stik i den - der er kun plads til de aflange bokse.

Kan du hjælpe mig med at finde den hos harald-nyborg, som de har:
http://www.harald-nyborg.dk
Avatar billede dennism Nybegynder
01. april 2008 - 20:43 #12
Jeg faldt over denne:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6656&n=20100

Men kan ik lige gennemskue hvordan den skal sættes til bilen. Skal der købes nogle ekstra kabler så?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. april 2008 - 20:44 #13
Jeg kiggede netop rundt på Harld-nyborg.dk - men det er langt fra alle deres varer der er online.

Deres invertere er ikke, men den har de store runde stik (har nemlig selv en :-)

Den lille model kun et udgangsstik, mens den største har to - jeg kan ikke huske med den midterste model...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. april 2008 - 20:45 #14
Hovsa - jeg er vist for lam i aften - du havde jo selv fundet den :-)

Den skal bare sættes i cigarettænderstikket. Så sætter du din bærbare til i stikket i boksen, og det er så det...
Avatar billede dennism Nybegynder
01. april 2008 - 20:46 #15
Er 300W nok? Hvor meget bruges der ca. til opladning af én bærbar?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. april 2008 - 20:50 #16
Find din strømforsyning, og se hvor mange Amperer der står ud for de 220 volt. Det ganger du så med de 220 volt - så har du hvor mange watt den bruger.

Jeg sidder med en IBM adapter (af de lidt ældre) - den hedder 220 (240) volt x 0,7 A = 154Watt - og det er så ved fuld belastning. Normalt vil den slet ikke trække så meget - men jeg har da en energimåler, så jeg kan lige teste....
Avatar billede haverslev Novice
01. april 2008 - 20:50 #17
Ideen er god nok, blot den "æder" en del strøm, så man skal ikke bruge den for meget med slukket motor :-)
Watt = Volt x Amp (~90W forbrug)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. april 2008 - 20:54 #18
Ved ladning af en slukket pc, bruger nævnte psu 30 watt. Tænder jeg for PC´en, stiger forbruget til 55 watt.... - og der er dermed langt op til de 150 watt...

Og ja, man skal tænke over hvad for udstyr man sætter på, så man ikke dræner bilens batteri. Men det gælder nu både en inverter og en adapter.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. april 2008 - 20:55 #19
....og efter opstart faldet til 45 watt...
Avatar billede dennism Nybegynder
01. april 2008 - 21:06 #20
Udfor input står der: 100-240V~ 50-60 Hz 1,5A.
Dvs. 330W. Hmm..det da noget mere end din IBM :(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. april 2008 - 21:27 #21
Jo - men den er jo nok, ligesom min IBM, kraftigt overdimmensioneret.

Hvis en PSU der ANGIVER at skulle bruge 154 watt, rent faktisk kun bruger 55Watt maks, så er det reelle forbrug på din PSU jo nok ikke på mere end ca. 110 Watt...

Så vidt jeg ved, er det meget normalt at overdimmensionere strømforsyningen. Du kan f.eks. sætte et meget større batteri på din bærbare, og så vil den nok kræve mere strøm at lade....

Men vil du være helt sikker, skal du enten have målt strømforbruget (som jeg lige har gjort), eller også må du købe en model der kan levere de 330watt...
Avatar billede dennism Nybegynder
01. april 2008 - 21:44 #22
Jeg tror bare jeg køber en 300W :)
Jeg har faktisk tit behov for at tjekke strømforbruget. Kan man købe et apparat i harald til at måle dette også?
Avatar billede justrace Novice
01. april 2008 - 21:46 #23
Avatar billede dennism Nybegynder
01. april 2008 - 21:54 #24
justrace >>

Tak for forslaget, men tror jeg vil investere i en med en stikkontakt - så kan jeg bruge den til flere ting end bare bærbar.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. april 2008 - 23:08 #25
Jeg tror Silvan har haft nogle... - dem jeg har, er fra Metro, hvor de stod til kr. 65,-
Silvans ligger noget højere...
Avatar billede dennism Nybegynder
02. april 2008 - 09:14 #26
Oki, så husker jeg lige det næste gang jeg kommer i Metro :)
Tak for hjælpen her. Du må gerne smide et svar!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. april 2008 - 10:32 #27
Jammen held og lykke med det - og husk nu at dit batteri/motor skal kunne følge med, så ikke noget med at sætte en ekstra el-radiator på, for at få forvarmet bilen ;-)