Avatar billede atheist Nybegynder
13. april 2008 - 23:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Environment i renewcommand

ok, jeg har brug for at ændre overskriften i min bibliography til en centreret \section, istedet for den normale \chapter.

Jeg har brugt \renewcommand{\chapter}{\begin{center} \section \end{center}}
men den giver mig 101 errors.

Jeg kan sagtens få \renewcommand{\chapter}{ \section } til at virke uden problemer, så jeg går ud fra at det er {} i \begin og \end der giver problemer. Nogen der ved hvordan jeg slipper udenom det?
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2008 - 09:43 #1
Det skal du bestemt ikke gøre på denne måde!!

Hvordan i alverden har du tænkt dig at

\renewcommand{\chapter}{\begin{center} \section \end{center}}

skulle virke til at begynde med? Hvordan skulle den få overskriften ind i den center?

Hvilken dokumentklasse anvender du og hvilke andre pakker anvender du til bibliografi-ting (natbib etc, samt anvender du bibtex?)
Avatar billede atheist Nybegynder
14. april 2008 - 17:43 #2
jeg anvender report, og jeg benytter apacite til opsætning og bibtex til selve bibliografien, jeg kan poste min preamble med tilhørende package-fil hvis du mener det kan hjælpe?
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2008 - 21:11 #3
lav et minimalt eksempel med en citering og den preamble du anvender.

Til fremtidige projekter vil jeg anbefale at du skifter til memoir klassen, der vil denne type spoergsmaal vaere meget meget nemmere at haandtere.

report svarer til \documentclass[...,openany]{memoir}

desuden inkluderer memoir allerede funktionaliteten af over 40 pakker! f.eks. fancyhdr (som i memoir er bedre implementeret)

Tiden er for kort til standardklasserne
Avatar billede atheist Nybegynder
14. april 2008 - 21:50 #4
problemet er ikke så meget citeringen, den fungerer 100% som den skal men du kan snildt få et eksempel:
\cite[p. 140]{mct}
Det er mere selve overskriften "References" (jeg bruger apacite mind you) jeg vil ændre...
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2008 - 22:42 #5
Nej, jeg taler som et fuldt minimalt eksempel med den preamble du anvender, som jeg bare kan paste og koere paa min maskine.
Avatar billede atheist Nybegynder
14. april 2008 - 22:52 #6
jeg har samlet filerne i en zipfil:
master.tex - preamblen
summary.tex - en side fra opgaven
packages.tex - jeg samlede alle pakkerne i en ekstern fil ofr overskuelighedens skyld
test.bib - min bibliografi
du kan finde filen på www.gregersboye.dk/tex.zip . Jeg har brugt nocite fordi min underviser forlanger at kilderne er ordnet alfabetisk efter forfatters efternavn...
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2008 - 10:46 #7
Du bør helt seriøst skifte til noget som fungerer bedre.

* lad være med at sætte marginer og tekstbredde op på den måde, anvend geometry pakken (eller klassens eget indbyggede system hvis du skifter til memoir)

* anvend ikke \include til andet end tekst, en fil med pakker som skal indlæses skal loades med \input, for så er det fatalt hvis filen mangler, det er det ikke med \include

* jeg formoder at du sikker i DK, dermed skal du også have a4paper option med til din dokumentklasse

Som nævnt tidligere vil jeg på deet kraftigste anbefale at du skifter til memoir klassen. Den har langt flere konfigurations muligheder end report (som stort set ikke har nogen).

Som løsning på dit problem kan man anvende

\makeatletter
% ændring fra apacite.sty

%
\def\st@rtbibchapter{%
  % here no \@bibnewpage, because it is assumed that
  % the \chapter starts a new page
  \if@numberedbib%
%    \chapter{\bibname}%  e.g.,  6. References
  \centerline{\bfseries\Large\bibname}
  \else%
%    \chapter*{\bibname}%  e.g.,  References
  \centerline{\bfseries\Large\bibname}
    \if@tocbib%
      \addcontentsline{toc}{chapter}{\bibname}%
    \fi%
    \@mkboth{{\bibname}}{{\bibname}}% do we need this? yep. why?
    %
  \fi%
}%
\makeatother

placeret i preamblen lige efter

\input{packages}
Avatar billede atheist Nybegynder
15. april 2008 - 20:29 #8
ok, jeg vil helt klart kigge på memoir-klassen når engang det her semester er overstået, det ligner noget af en manual...

Det er med fuldt overlæg jeg ikke angiver a4 som papir, sidder pt. i usa så det er letter format altsammen - mærkeligt format.

Input - duly noted.

Din løsning virker 100% så hvis du smider et svar er der point på vej fra Frostburg, MD til Danmark :D
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2008 - 00:16 #9
Bare rolig manualen til den kommende version af memoir er meget stoerre!

amerikanere har det vist med at vaere lidt lavere og breddere end flertallet ;-)
Avatar billede atheist Nybegynder
16. april 2008 - 23:10 #10
haha, det vil jeg se frem til. Tak for hjælpen.