Avatar billede sheva007 Nybegynder
14. april 2008 - 17:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Funktioner, normalfordeling

Hej,

Dette er et matematisk/statistisk spørgsmål som gerne skal beregnes i Excel. Jeg beklager hvis dette indlæg ikke har noget med "eksperten.dk" at gøre, men jeg tillader mig at spørge alligevel da jeg er sikker på at der er en del herinde som er "stærke" i matematik/statistik:

Til spørgsmålet:

Jeg har en række salgsdata, her  et eksempel:

Jan      4
Feb    11
Mar    34
Apr    55
Maj    121
Jun    145
Jul    345
Aug    234
Sep    125
Okt    95
Nov    23
Dec      2

Hvordan kan man udregne om der er en normalfordeling ved disse data? Har læst meget om emnet men kan ikke rigtig relatere det til min opgave.

Endvidere er salget i eksemplet præget af sæson. Hvilken betydning har det og hvad hvis der ikke er sæson (lad os eks. sige at salg i Jun og Sep er 0!)?

Jeg går ud fra at der er et sammenhæng mellem median, øvre- og nedre kvartil, som viser skævheden af fordelingen og "den relative" afstand (spredningen).

Jeg håber i forstår hvad jeg mener og at i kan komme med nogle beregninger baseret på ovenstående eksempel eller noget der ligner.
Avatar billede supertekst Ekspert
14. april 2008 - 18:17 #1
Har du set på funktionerne i Excel - f.eks. "Normfordeling" & hjælpen dertil?
Avatar billede sheva007 Nybegynder
14. april 2008 - 18:20 #2
Nej, jeg har 2007 og kan ikke rigtig se hjælpen!
Avatar billede vejmand Juniormester
14. april 2008 - 18:29 #3
Ved ikke om dette er til nogen hjælp: http://office.microsoft.com/da-dk/excel/HP100625241030.aspx
Avatar billede sheva007 Nybegynder
21. april 2008 - 19:37 #4
.