Avatar billede fredehann Nybegynder
15. april 2008 - 10:42 Der er 12 kommentarer

Hvordan man installere linux ubuntu?

Hejsa.
Jeg skal have Linux Ubuntu på min computer, og undrer mig lidt over hvad jeg skal gøre.

Jeg har tænkt lidt over det, og vil gerne brænde det ned, men skal det brændes ned på en CD skive eller en DVD skive?

Og vil det starte op, ved opstart af computeren? Altså, som en windows XP installations CD gør, eller hvad? For ellers er det jo absurd.

Med venlig hilsen:
Frederik.
Avatar billede hajl Nybegynder
15. april 2008 - 10:54 #1
Jeg har brændt min på en dvd skive - sætter den i mit drev derefter booter den op og så kan du installere ubuntu :)

Der er også en guide : http://ubuntu.linuxin.dk/
Avatar billede fredehann Nybegynder
15. april 2008 - 10:56 #2
Okay - lige noget mere:

Og så ved jeg ikke hvilket linux der vil være bedst? OpenSUSE? Ubuntu? Eller hvad. Jeg kan lide at rode med hjemmesider, og sådan. Så hvad skal jeg vælge?
Avatar billede hajl Nybegynder
15. april 2008 - 10:57 #3
personligt vil jeg vælge ubuntu...

Men det er sådan lidt smagsag
Avatar billede fredehann Nybegynder
15. april 2008 - 10:58 #4
ok :P den vælger jeg så, tusind tak for hjælpen.
Avatar billede hajl Nybegynder
15. april 2008 - 10:58 #5
Det var så lidt :)
Avatar billede fredehann Nybegynder
15. april 2008 - 10:59 #6
Og forresten: Et godt program at brænde det ned på en CD med?
Avatar billede hajl Nybegynder
15. april 2008 - 11:01 #7
I Ubuntu ?
Avatar billede hajl Nybegynder
15. april 2008 - 11:03 #8
Avatar billede fredehann Nybegynder
15. april 2008 - 11:11 #9
Nej mener selve installationen. Når jeg har downloadet styresystemet og skal brænde ned på en Cd hvorefter jeg skal installere?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. april 2008 - 13:27 #10
Brug ISO recorder: http://www.petri.co.il/how_to_write_iso_files_to_cd.htm det er ufatteligt let at bruge.

Ubuntu er et godt valg.
OpenSuse er også et godt valg, men er lidt sværere at installere.
Avatar billede hajl Nybegynder
15. april 2008 - 14:07 #11
Ellers en anden mulighed er dvd decrypt
Avatar billede dubio Nybegynder
17. april 2008 - 10:17 #12
Jeg kører selv med ubuntu for tiden. Er rigtig godt tilfreds med det. Til Hjemmeside snask er det super, masser af forskellige editors.

Installationen: brand en install cd - et godt (gratis) brænder program til windows er infrarecorder (http://sourceforge.net/projects/infrarecorder/). Sæt den i maskinen og lad den boote på den. Installations cd'en er også en ubuntu live cd, hvilket vil sige at den kører systemet fra cd (ikke fra hdd), på skrivebordet ligger der et icon hvor der står install. Tryk på den og følg instruktionen.

Installationen er mega nem, og det er meget nemt at add/remove programs.

Bruger man ikke en masse fancy windows programmer, så er det genialt!