Avatar billede radiomus Nybegynder
20. april 2008 - 20:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

PC til design i illustrator/photoshop/corel draw

Jeg har pt en gammel spand på 2,4GHz, med 1gb ram og et 6600 gfx, der er et par år gammel. Jeg synes det går alt for langsomt når jeg kommer igang med de tunge grafiske programmer som illustrator, photoshop og corel draw.

Mit spørgsmål er:
Hvor meget skal jeg ofre på en ny PC, så den kan trække disse programmer flydende?

PC'en skal kun bruges til disse programmer, så alt andet er ligemeget i overvejelserne omkring hvor stor maskinen skal være.

håber på mange gode svar.

Mvh Rasmus
Avatar billede liebmann Nybegynder
20. april 2008 - 20:37 #1
PC'en burede kunne klare programmerne, men mere RAM vil hjælpe dig
Avatar billede radiomus Nybegynder
20. april 2008 - 20:42 #2
har du nogen ide om hvor meget grafikkortet har at sige når det handler om grafiske programmer??

umiddelbart tænker jeg de nok er mest processor og ram tunge... men har ingen beviser for min teori
Avatar billede lawman Praktikant
20. april 2008 - 20:44 #3
Du kunne overveje at udskifte dit 6600 med et 6800GT, du har sandsynligvis AGP, så det er et godt valg. Undersøg hvilke typer RAM din kværn kan rumme, du man sub-optimere ved at sætte op til 2 GB PCC3300 ram i. Du kan måske sætte en hurtige disk i, SATA? Selvfølgelig hvis du har råd til en ny pc, er det vel det bedste, selvom du nok ikke opnår så meget, med mindre du hælder en del kroner i den. Se hvad en 3.0 GhZ processor koster, så får du også lidt på den front. Overvej en ny-installation, det hjælper altid på performance. Det kommer lidt an på hvor gammelt dit bundkort er, og om du vil bruge penge på at gi din gamle spand et second-life ;)
Avatar billede radiomus Nybegynder
20. april 2008 - 21:03 #4
hehe min spand er blevet udskiftet del de sidste 10 år.. og det eneste der er tilbage er faktisk kun kabinettet fra den originale PC. Min processor er en gammel Pentium 4 :P

Jeg skal have en ny, da den skal fungere som arbejds-pc hvor min egen forbliver bare skal leges med.

mit dilemma er at jeg ikke er sikker på at det kan mærkes om du har et onboard gfx eller et 6800GT gfx kort da det er grafiske programmer. Det ville være et frygteligt spild at købe et 6800GT hvis det slet ikke var nødvendigt... og jeg bare kunne nøjes med en duo-core 2,2GGz og 2-4GB ram
Avatar billede lawman Praktikant
20. april 2008 - 21:47 #5
Mine erfaringer med onboard er, at de ikke duer til ret meget. Det du skal bruge er RAM, og mange af dem. Her kan det bedre betale sig (ren performance, ikke pris), at bruge et GFX med 512 Mb ram, min. 256. Kan godt se, at du kan få en ny PC til 5000 kr. så spørgsmålet om den anden løsning kan betale sig. Det er grafikkortet der koster kassen 2000-3000,-, men som sikkert med 1 gb ram, vil kunne gi din kværn lidt kraft.

Prøv at se den her AMD baseret maskine til 4600,- (byg selv):
http://edbpriser.dk/External/computere/homemade-info.asp?Kode=23500&Type=2&ID=1

Eller den her Duo bandit, som virkelig trækker til 5000,- (byg sev):
http://edbpriser.dk/External/computere/homemade-info.asp?Kode=23423&Type=2&ID=1
Avatar billede justrace Novice
20. april 2008 - 22:15 #6
Hæld som der er påpeget noget mere ram i. Lav dernæst en nyinstallation af hele maskinen. Så skal den nok sparke liv i de programmer.
Avatar billede mash Mester
21. april 2008 - 00:39 #7
alså min g4 mac 450 mghz køre hele cs2 pakken unden de stor problemer,

kan ikke se hvad det skulle hjælpe at skifte gfx kort ,da gamer kort (dem der er nævnt er gamer kort)stort set ikke er en disse hurtiger i 2d apps som de programmer du nævner jo er.

smid 2 gig ram mere i ,så tror jeg du bliver glad nok for det.

hvis du arb. med meget store ting ville raid diske hjæpe helt vildt(raid 0)
Avatar billede the_kloster Nybegynder
21. april 2008 - 16:19 #8
Den pc, kan uden problemer trække programmerne.. Du skal bare lave en formatering af din spand, eller rydde seriøst op i den!!