Avatar billede how Nybegynder
20. april 2008 - 21:00 Der er 35 kommentarer

Ekstern harddisk - mistet partition

Hej!
Efter at have geninstalleret min pc med min eksterne harddisk monteret kunne jeg ikke længere få adgang til mine data. Min pc siger at harddisken ikke er formateret. I stedet for en partition var der også to.

Jeg mener det plejer at være en 120GB, men nu lå der en på ca 120 gb en en anden på ca 30-40. Jeg prøvede at slette begge partitioner og oprette en ny og derefter følge guiden http://helgec.dk/lost%20partition.html men uden held.

Jeg har ladet mig fortælle at der måske hele tiden har været en ubrugt partition på min HD og at det er en forudsætning at den nye partition er præcis lige så stor som den gamle før ovenstående guide virker. Men jeg kan desværre ikke huske præcis hvor stor den var.

Jeg er ikke så meget for at genskabe alle filerne, da det tager en hel del tid og plads som jeg ikke har.

Det er en packard bell store & save 2500.

Er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede off-line Nybegynder
20. april 2008 - 21:35 #1
Det er for mig uklart hvad du egentlig vil. På den ene side siger du, at du har
prøvet st slette begge partitioner, og på den anden side siger du, at du ikke
er meget for at genskabe alle filerne. Vil du have en helt "ren" HD, hvorpå du
kan lave en eller flere nye partitioner?
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2008 - 21:41 #2
Måske du lige kan forklare hvor det er at kæden hopper af??
Avatar billede how Nybegynder
20. april 2008 - 21:41 #3
Undskyld den uklare formulering. Det jeg vil er at få den gamle partition tilbage, hvor alt mit data ligger på.

Jeg mener bare at hvis alle filerne skal genskabes vha. et eller andet stykke software, så er det (så vidt jeg har forstået) noget der tager lang tid og kræver lige så meget plads som der var på den gamle HD. Og desuden kommer alle filerne vel til at ligge uordnet i stedet for i de mapper som de oprindeligt kom fra.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. april 2008 - 21:44 #4
Prøv at gå ind i diskhåntering og se hvad der står der. Når du vil hive data ud,
er det ikke så godt, at prøve at slette partitionerne.
Avatar billede how Nybegynder
20. april 2008 - 21:52 #5
Ok, som i nok kan høre har jeg ikke så meget forstand på det her...

I diskhåndtering står der at der er en primær partition på 149,5 Gb og at den er "Healthy" og aktiv. Men hvis man ser under egenskaber så er der 0 byte ledig plads og 0 byte brugt plads.
Avatar billede lawman Praktikant
20. april 2008 - 21:53 #6
Umiddelbart lyder det som om dine data er færdige, med mindre du ofrer en bondegård på at få dem genskabt. De findes på disken, men hvis du har slettet partionerne, skal der en virkelig ekspert til at finde tabellerne igen. Dig har jeg bare rigtig ondt af..!
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2008 - 21:57 #7
Formaterede du også dengang da du prøvede at oprette nye partitioner
Avatar billede off-line Nybegynder
20. april 2008 - 21:57 #8
Der står ikke, at disken er RAW?
Avatar billede off-line Nybegynder
20. april 2008 - 21:59 #9
Ps. Det kræver ikke en ekspert, at genskabe filtabellen, det kan enhver gøre med
lidt hjælp.
Avatar billede how Nybegynder
20. april 2008 - 22:02 #10
Ikke så vidt jeg kan se. Under type står der basic, men under filsystem står der ingenting. Hvor skulle der i givet fald stå RAW henne?
Avatar billede off-line Nybegynder
20. april 2008 - 22:09 #11
Inde i feltet, men hvis partitionen, som du skriver, er i orden, og du så alligevel
ikke kan se dine data, når du åbner disken, i denne computer, så har du fået slettet
dem, da du forsøgte at slette partitionerne. De kan muligvis genskabes, men som du
selv er inde på, tager det lang tid, og kræver plads til det du eventuelt hiver ud.
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2008 - 22:09 #12
Hvis du føler at du mangler hjælp melder du bare tilbage
Avatar billede how Nybegynder
20. april 2008 - 22:10 #13
Jeg slettede partitionerne og oprettede en ny, men jeg har dog ikke formateret den nye, da jeg havde fornemmelsen af at det var en dårlig ide.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. april 2008 - 22:13 #14
Så har du slettet dine data, ak ja.
Avatar billede how Nybegynder
20. april 2008 - 22:14 #15
Ok, jeg troede måske der var en chance for at jeg kunne oprette de to gamle partitioner igen og gøre et eller andet smart. Men tak for hjælpen alligevel.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. april 2008 - 22:14 #16
For øvrigt, når du opretter en ny partition, så formaterer du også.
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2008 - 22:15 #17
Hvis du ikke har formateret er dine data ikke mistet, så hør da efter menneske
Avatar billede off-line Nybegynder
20. april 2008 - 22:17 #18
Ok, nej det er kun special programmer, som kan hjælpe nu. Altså penge, tid og plads.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. april 2008 - 22:25 #19
Når man sletter en partition, kommer denne besked:
Alle data vil gå tabt.
Vil du fortsætte?
Avatar billede Jensen DK Novice
21. april 2008 - 07:20 #20
Hvis alle data er total tabt ved at oprette en partion, så er der ingen grund til at lave programmer der gør HD. ulæselig, dine data er der garnteret endnu, prøv undelete PLUS,læs linket.
http://netnyt.tdconline.dk/publish.php?id=14105
http://www.freedownloadscenter.com/Utilities/Disk_Maintenance_and_Repair_Utilities/Undelete_Plus_Download.html
Avatar billede Jensen DK Novice
21. april 2008 - 07:23 #21
Hvis det virker så gå ud og køb en ekstern HD. som er stor nok til at dine data kan være der.
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2008 - 08:14 #22
Det er lidt svært at hjælpe her når man tilsyneladende li`som har besluttet fra hvem man ønsker hjælp og jeg spørger mig selv hvad pokker der er sket met et ellers udmærket program siden det nu ikke længere du`r. Det var helt anderledes rosende toner der lød her http://www.eksperten.dk/spm/811104
Avatar billede how Nybegynder
21. april 2008 - 12:24 #23
silbidor: Vil denne proces ikke medføre at jeg mister min mappestruktur?

Helgec: Jeg vil meget gerne have hjælp fra alle. Har du nogle forslag?

Hvad hedder det program som du foreslår?
Avatar billede off-line Nybegynder
21. april 2008 - 12:40 #24
Jeg tror der er gået koks i kommunikationen:) Da how slette sine partitioner mistede
han sine data. Men jeg har ikke påstået, at de ikke kan genskabes, men at det kræver
lang tid og kræver plads, hvis det skal gøres med et program. Der er jo oprettet nye
partitioner, og så er der vel skrevet en ny filtabel. Det er jo ikke mig, som uden
held har prøvet Testdisk. Men hvis helgec mener, at Testdis, også på nuværende
tidspunkt, kan løse problemet, ja så er det jo glimrende, bare gå i gang:)
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2008 - 13:06 #25
"jasveg" prø nu at læse din kommentar 21/12-2007 21:47:15 på http://www.eksperten.dk/spm/811104  Syntes du så ikke at det kan virke lidt forvirrende

"Helgec: Jeg vil meget gerne have hjælp fra alle. Har du nogle forslag? " Ja det har jeg da, men jeg har næppe tid før i aften. Hvilket program har du brugt da du slettede dine partitioner? hvis du har brugt Diskhåndtering i XP har du antagelig også formateret, hvis du har formateret, har du så brugt express formatering eller fuld formatering? Det er helt nødvendigt at du svarer præcis på disse spørgsmål, ellers er det ikke muligt at hjælpe
Avatar billede off-line Nybegynder
21. april 2008 - 13:20 #26
Jeg synes ikke det er forvirrende. Der var jo "bare" tale om en mistet filtabel.
Jeg lavede så et forsøg på USB, hvor jeg selv slettede partitionen, og fik den
tilbage ved hjælp af Testdisk. Det var imponerende, især fordi Acronis slet ikke
kunne finde en USB partition.
Men i dette tilfælde, er der jo oprettet nye partitioner, med nye filtabeller, og
hvordan Testdisk skal kunne klare det, forstår jeg så ikke.
Avatar billede how Nybegynder
21. april 2008 - 14:15 #27
Jeg har brugt diskhåndtering i xp til at slette og oprette partitioner. Men på nuværende tidspunkt kan jeg stadig ikke gå ind på disken uden at xp vil formatere den, så jeg mener altså ikke den er blevet formateret.

Jeg mener heller ikke jeg på noget tidspunkt har fået lov til at vælge om den skulle express eller fuld formateres.

Spørgsmål: Hvis jeg nu oprettede to partitioner af præcis samme størrelse som de gamle, ville det så stadig ikke være muligt at genoprette de dersens filtabeller?
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2008 - 14:21 #28
"Spørgsmål: Hvis jeg nu oprettede to partitioner af præcis samme størrelse som de gamle," Hvis du vil ha hjælp af mig i aften så er det helt nødvendigt at du ikke selv laver flere indgreb. I ventetiden kan du kigge lidt på TESTDISK det er nok fra den kant jeg vil forsøge http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2008 - 19:47 #29
Jeg går ud fra at du selv melder ud når du er klar - du skal forinden downloade TESTDISK og starte computeren
Avatar billede how Nybegynder
22. april 2008 - 12:04 #30
Jeg er helt klar. Bare skriv hvad jeg skal gøre.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2008 - 13:59 #31
Jeg ville helst være i kontakt med dig under seancen, har du Skype ? Du skal gå minituøst frem efter http://www.helgec.dk/lost%20partition.html hvis der er noget du ikke forstår så vent med at gå videre før vi har set på det
Avatar billede how Nybegynder
22. april 2008 - 17:16 #32
Ok, Helge c jeg prøver at følge guiden endnu en gang og ser og det løser problemet.

Jeg har også set på den løsning som silbidor foreslår men programmet kan ikke se USB diske.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2008 - 17:19 #33
Prøv nu at aftale en tid så vi sammen kan forsøge, hvad er det du har imod det
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2008 - 17:20 #34
Skulle det mod forventning ikke lykkes at gendanne din partitionstabel så kan du bruge det samme program til at gendanne samtlige data
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2008 - 11:17 #35
Lidt respons fra spørger??