Avatar billede silvah Nybegynder
20. april 2008 - 21:54 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Byg Selv Projeckt

Hej Drenge og Piger.

Jeg har længe haft lyst til det med et byg selv projeckt af en stationær, men har ikke rigtigt haft 110% lyst. Dog har jeg længe bygget pcer af rester jeg har fået her og der.

Men sagen er således, ville denne pc kunne bygges, og virke, samt du til noget?

Kabinet:
http://tjdata.dk/asus_miditower_ta_885_sort___hvid___uden_psu-p-24894.html?cPath=236_44_673&osCsid=93dd93614a711202de174965934c71c5

Bundkort:
http://www.bjtrading.dk/shop/default.asp?f=edbp&vare=237388

CPU:
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=BX80562Q6600

CPU Køler:
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=NQ%2D3880

Grafikkort:
http://www.nytedb.dk/proddetail.asp?prod=409882

RAM:
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=TWIN2X4096%2D6400C5DHX

Harddisk:
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=HCS725032VLAT80

DVD Brænder:
Lite-On DL DVD+/-RW SATA, Retail, Beige (637062)
Kan findes på http://www.computerlageret.dk

Strømforsyning:
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?productGuid=CMPSU%2D520HXEU&GroupGuid=3545&SelectedGroup=3545

Sig gerne til hvis det slet ikke holder hat af hensyn til bundkortet :D
Avatar billede lawman Praktikant
20. april 2008 - 22:03 #1
At bygge selv, er fordi man synes det er sjovt. Det er oftest dyrere at bygge selv, end at købe en hel kværn, og evt. smide et par dele i. Der er nogle nice ting du har valgt, men prøv at se den her også som byg selv:

http://edbpriser.dk/External/computere/homemade-info.asp?Kode=23423&Type=2&ID=1
Avatar billede silvah Nybegynder
20. april 2008 - 22:11 #2
Det jeg lidt tænkte på var at jeg gerne ville lidt med på det nye så jeg valgte et 8800gts og en core 2 quad, også da jeg gerne ville have en lidt kraftig maskine :D
Avatar billede lawman Praktikant
20. april 2008 - 22:13 #3
Jeg er sikker på du nok skal få en god kværn ud af de dele ;)
Avatar billede lawman Praktikant
20. april 2008 - 22:16 #4
Avatar billede silvah Nybegynder
20. april 2008 - 22:20 #5
Hvis jeg vælger det bundkort som du forslå lawman så kan man da sige jeg får brugt mit budget på 7000 kr. :D
Avatar billede silvah Nybegynder
20. april 2008 - 22:21 #6
+ jeg bestiller de fleste dele fra getmore hvilket giver mig mindre fragt afgift.
Avatar billede silvah Nybegynder
20. april 2008 - 22:33 #7
når man nu køber sådan en quad core cpu følger der så køler med ?
Avatar billede lawman Praktikant
20. april 2008 - 22:34 #8
Nej det tror jeg ikke du skal regne med ;)
Avatar billede silvah Nybegynder
20. april 2008 - 22:39 #9
kay kay :D
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
21. april 2008 - 09:08 #10
hej silvah
der er standard-køler med,og du skal lige tage en linal og ligge den ovre på cpuen for at se om der kommer lys under linalen,gør der det, så er den er hul.Det var min også,så jeg har planslibet den.ligger på 35-38 grader i ilde og i load ca.55-60 grader,jeg bruger en cooler master Germin2 med 2stk 120mm. blæser på,så kommer der luft på chipset og ram-blokkene, Har Oc til 3ghz kører som en drøm,meget hurtigt og masser af overskud!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. april 2008 - 09:38 #11
Jeg har også lige et par input:

Først og fremmest; har du intentioner om at køre SLI eller CF eller ingen af delene? Dit nuværende valg af bundkort ligger op til SLI, mens det lawman foreslår er er til CF/single card.

Som jorgenbo67 skriver, køber du en cpu som boxed er det inkl. køler af rimelig standard. Men overvej i stedet Q9450 cpu'en. Den er ikke kommet i handlen som boxed endnu, men du kan finde den i løs vægt (altså uden køler) forskellige steder.

Din "cpu-køler" er en chipset-køler!

Det er ikke sikkert, at du kan udnytte alle 4 GB ram. Afhænger af dit OS.

Køb en S-ATA HDD i stedet. Har selv gode erfaringer med Samsung.

Corsair er også min foretrukne psu-producent, men overvej deres TX eller VX-serie i stedet for HX-serien. Sidstnævnte er dog modular, så er det et kriterium, har du valgt rigtigt.

Jeg kender ikke dit valgte Asus-kabinet, men kan anbefale dette P-182 kabinet fra Antec:

http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=400012

Jeg forstår godt at du ønsker at samle dine køb, men overvej getmore.dk De er billige og levere som regel uden problemer. Men hvis du får brug for deres support/reklamationsafdeling er det en helt anden og MEGET langsommelig sag!
Avatar billede silvah Nybegynder
21. april 2008 - 21:15 #12
Tak skal i have for de nice inputs...

Lige nu fortrækker jeg at brude den standard køler der følger med, og så senere købe en bedre. samt at jeg nok også satser på det bundkort jeg valgte myself...

theshreiff: det der kabinet er det hightower og kender du evt et godt sted at købe det.... jeg kræve som minimum betaling med visa.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. april 2008 - 21:25 #13
Nej det er miditower.

Jeg købte mit hos shg, men du kan jo bruge edbpriser til at finde den sælger du ønsker.
Avatar billede mrrius Nybegynder
24. april 2008 - 14:29 #14
Det er ikke helt rigtigt, at det er dyere at bygge selv !!!
Hvis du køber en ferdig samlet, fra f.eks aldi, så skal det nok passe, at du ikke kan samle den billigere. Men jeg har stået i butik, på falkoner alle, og priserne, blev oftest fundet, ved at tage samtlige løsdele og læg sammen, og evt tage 300kr eller mere for at samle.
Engang imellem, fik vi fat i nogle tilbud, men det var meget skrabede computere, lavede af dele, man adrig ville samle på, hvis man selv ville samle den. ( de var også billige )

Jo f.eks aldi sælger til computere, manikke selv kan samle til billige pris, incl windows ! men, så er der det, men at man er tvunget til at acceptere et evt forkert grafikkort, iforhold, til hvad man selv ville have haft. ( eller cpu køler osv.)
De ferdig samlede, er måske født med en strømfordyning, som lige accurat, kan trække systemet, men skifter du grafikkortet ud, fordi man vil have en anden, så skal man evt også skifte PSU ud, og så er det lige vidt.

Tilgengæld, kan du selv samle systemmer, som er betydeligt mere stabil, end ferdige computere. specielt fordi du kan vælge super cobber køler / vand køler. grafikkorts, med passiv køling, eller meget støjsvage blæsere, eller mere effective psu, eller en cpu, som sparer mere strøm, end den anden osv.
et lille exempel på hvor meget der er i forskel på watt, på stort set samme ting:
-----------------------------------------------------------------------

Her er en lille liste, over strømforbruget, af forskellige GRAFIKKORTS
Det kan variere, alt efter hvor meget grafik ram, der er, og hvis den er overclocket,
stiger strømforbrugetm, yderligere. talene er kun vejledende.

geforce 8600gt          35-40w Directx 10
geforce 7600gt          50w    Directx  9

Geforce 8800gt 512mb      69w    Directx 10
geforce 7900gt 512mb      55w    Directx  9

Geforce 8800gtx          115w    Directx 10
Geforce 9800gtx          99w    Directx  9
Geforce 9800 gx2      133w

Radeon 1950pro          56w    Directx  9
Radeon hd 3870          107w
Radeon hd 2900xt 1gb gdd4 151w

--------------------------------------------------------------------------

Liste med CPU watts. jeg har prøvet at finde forskellige cpu'er med ca samme hastighed.
hvor man så, kan se, at der kan spares strøm, ved at vælge den rigtige version.
Jeg vil lige gøre opmærksom på at der er cpu'er som bruger over 120w.
Jo færre watt, de bruger, jo langsommere behøver blæser på cpu køler at køre ( mindre støj)
Intel core 2 due er lidt hurtigere end amd64 x2 , derfor har jeg valgt at vise AMD cpu'er, med lidt højere mhz

AMD 64 x2 5400+ ( 2800mhz) brisbane        46w
AMD 64 x2 5400+ ( 2800mhz) windsor        64w

Intel core 2 due E8200 / 2667mhz Wolfdale    46w
Intel core 2 Extreme qx6700 / 2660mhz kentsfield we 96w
Intel core 2 quatro q9450 / 2667mhz yorkfield    69w
_________________________________________________
andre lidt strømkrævende ting (dimser/dibbedutter)
Hardisk:        21w ( alt efter rpm )
Bundkort:        38w - 46w
Dvd rw:                26w
tv tuner:        15w
vandpumpe            7w
flash kort læser    4w
Blæser                1w

jeg har hentet tallene fra: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp måske, kan jeg have lavet små fejl..
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
17. februar 2009 - 19:08 #15
mange tak