Avatar billede T101 Novice
22. april 2008 - 14:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor er IBM enter knappen blå

Hej alle,

Er der nogen som ved hvorfor enterkanppen på en IBM Thinkpad er blå?

Det må meget gerne underbygges med noget dokumentation.

Jeg har søgt på google men kunne ikke finde noget.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. april 2008 - 16:09 #1
IBM er kendt som "Big Blue"... - det har nok en sammenhæng med det...

Deres tidligere PS/2 modeller havde oven i købet en blå forsegling i skruerne, som blev ridset hvis man løsnede skruerne. Dermed kunne man se om der var grund til at mistænke, at en bruger selv havde været inde og pille ved hdd m.m.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. april 2008 - 16:10 #2
Avatar billede T101 Novice
22. april 2008 - 20:27 #3
Sjovt at det var på wikipedia.

Desværre ikke så spændende en historie som jeg havde håbet på.

Men mange tak for kommentar. Lægger du et svar?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. april 2008 - 09:53 #4
Der kommer svar her.

Læg iøvrigt mærke til, at næsten al IBM udstyr har sjove blå designs... - musenes rulleknapper er f.eks. blå - kabinetkanter, CD-udkast knapper er blå o.s.v.... - selv mainframe kabinetterne havde blå "ting".

Undtagelser er der også - hele ThinkPad serien, incl. tilbehør (sidder med en mus), havde tidligere røde markeringer over det hele. Efter skiftet til Lenovo er de dog begyndt at gå over i blå nuancer.
Avatar billede T101 Novice
23. april 2008 - 10:09 #5
Jeg læste faktisk også nogen på nettet brokke sig over at med de nyeste Lenovo modeller er enterknappen ikke længere blå men det må jo så være pga. skiftet væk fra "the Big Blue".
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. april 2008 - 10:29 #6
:-D Ja hvis ikke det er vejret, kan man jo altid finde noget andet at spilde tiden med at brokke sig over...