Avatar billede eksplayer Nybegynder
23. april 2008 - 13:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Lås footer - hvordan?

Hej,

Jeg er på udkig efter en løsning for man låser footeren til bunden af browseren - uden brug af frames. Hvis der er mere indhold en der kan være på siden skal man kunne scrolle ned mens footeren bliver stående - kan det lade sig gøre med CSS?

Eksempel der nok bedre viser hvad jeg er på udkig efter: http://demo.joomlabamboo.com/

Håber der findes nogle hardcore css'ere der ved om det kan lade sig gøre og hvordan.
Avatar billede w13 Novice
23. april 2008 - 13:54 #1
Jeg tror det fungerer sådan her:

<div style="height:100%"> //indeholder alt

  <div style="overflow:scroll"></div> //indeholder selve sidens indhold - scroller, når der er for meget indhold

  <div></div> //footer

</div>
Avatar billede w13 Novice
23. april 2008 - 13:54 #2
Dvs. dit indhold smider du i en div med scroll. På den måde skubber det ikke footeren ned.
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
23. april 2008 - 14:20 #3
<div style="position:absolute; left:0; width:100%; bottom:0; text-align:center">Min footer</div>

Virker som en kniv gennem blød smør her ;o)
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
23. april 2008 - 14:22 #4
Hov sorry.. Så ikk lige det hele
(Er lidt træt i dag hehe)

Som w13 siger (nogenlunde i hvert fald)
<div style="height:100%;overflow:scroll">ALT MIN TEKST</div>
<div style="text-align:center">FOOTER</div>
Avatar billede eksplayer Nybegynder
23. april 2008 - 14:58 #5
Jeg har nu prøvet begge metoder og de giver det samme, men ikke helt det jeg søger.

Footeren sidder godt nok i bunden og udenfor en horisontal og vertikal scrollbar, men footeren er ikke synlig hele tiden. Jeg skal stadig trække i ned i "standard" scrollbaren for at komme ned til footeren.

Var det til at forstå ;) ?

Jeg vil gerne have at footeren altid er synlig selvom der er meget tekst på siden.
Avatar billede eksplayer Nybegynder
23. april 2008 - 15:02 #6
Hvis I klikker ind på: http://demo.joomlabamboo.com/ og vælger templaten "December 06 - Blue Flex" i bunden af siden kan I se det jeg søger.

Der kommer ingen ekstra scrollbar - kun den der er der default. Men man kan scrolle ned på siden mens Footeren hele tiden er synlig i bunden af siden.
Avatar billede jeppe999 Nybegynder
23. april 2008 - 15:02 #7
Jeg tror mere det er dette der skal til:

position:fixed;
bottom:0%;

Så er footeren altid i bunden af skærmen istedet for i bunden af hjemmesiden!

position:absolute;
bottom:0%;

Så er footeren altid i bunden af hjemmesiden istedet for i bunden af skærmen!
Avatar billede jeppe999 Nybegynder
23. april 2008 - 15:05 #8
Ellers som de andre siger: smid dit indhold i en div container med overflow:scroll; egenskaben.
Avatar billede eksplayer Nybegynder
24. april 2008 - 09:24 #9
jeppe999 - det er præcis hvad jeg søger, tusind tak. Nu står min footer altid i bunden af skærmen som den skal.

Tak for alle indlæg.
Avatar billede jeppe999 Nybegynder
24. april 2008 - 13:37 #10
Det var så lidt. Tak for point's ;-)
Avatar billede eksplayer Nybegynder
28. april 2008 - 14:32 #11
Jeg var vist lidt for hurtig der. Det ser nemlig ikke ud til at virke i IE6 med:

position:fixed;
bottom:0%;

...nogen ideer? Jeg opretter gerne et nyt spørgsmål med 60 point.