Avatar billede sheva007 Nybegynder
28. april 2008 - 22:21 Der er 5 kommentarer

Dobbel Y-akse

Hej,

Kan det i Excel lade sig gøre at have to Y-akser? Lad os sige at X-aksen viser intervaller (et eller andet), og Y-aksen viser hyppigheden. Kan det f.eks. lade sig gøre både at vise hyppigheden i enheder på den ene side (eks. venstre) og hyppigheden i procent på højre side, og hvis ja, hvordan?
Avatar billede 8718 Juniormester
28. april 2008 - 22:53 #1
Jeg lærte det forleden dag, ved at kigge i Excelents svar på nedenstående spørgsmål.

http://www.eksperten.dk/spm/829062

Der er oploadet nogle rigtige gode eksempler - som jeg husker det, var det de 2 sidste grafer i eksemplerne, der gav svaret.
Avatar billede sheva007 Nybegynder
28. april 2008 - 23:40 #2
Spændende, det du kommer med der (altså den fil). Nu er jeg ikke en haj til Excel (kendskab lidt over middel), men jeg bruger 2007 versionen, og jeg er ikke sikker på at jeg kan se de "bagvedliggende koder" hvis man kan sige det sådan. F.eks. kan jeg i "Graf" ikke se hvordan man kan få en celle til at skifte farve når værdien ændres.
Men tilbage til spørgsmålet: Jeg kan simpelthe ikke gennemskue hvordan personen har gjort det i den fil som ligger i den anden tråd!
Avatar billede sheva007 Nybegynder
28. april 2008 - 23:45 #3
Men, problemet er også lidt, at filen viser flere "serier". Jeg har kun én "serie" eller rettere sagt to, den ene viser hyppigheden i enheder og den anden i procent. Så det handler for mig om at lave to Y-akser som viser data i enheder og i procent. Det kunne tænkes at jeg kun skal bruge data med enheder hvorefter den ande Y-akse måske automatisk kan omregne til procent!?
Avatar billede 8718 Juniormester
29. april 2008 - 00:16 #4
Du må nok vente med mere hjælp til en af haj'erne kommer på. Jeg tog eksemplerne og højreklikkede lidt her og der, og prøvede de muligheder, der var. Jeg fik løst mit problem med en 3. serie, som blev vist som en kurve over søjlerne. (Ved at højreklikke på en af serierne, kan du skifte graftype, for kun den ene serie).

Men "haj'erne" kommer nok i morgen og løser dit problem. :-)
Avatar billede jaakko Nybegynder
03. maj 2008 - 11:24 #5
Lav først din graf med kun en akse.

Vælg de(n) de serier der skal tilhøre en anden y-akse. (ved at klikke på linien/søjlen).

Mens serien er markeret!: Højreklik nu på musen (dialgbox "Format data series" fremkommer) => Vælg fanebladet fanebladet "Axis"
=> klik i "secondary axis".

Du kan evt. samtidigt ændre graftypen, hvis f.eks. værdier der refererer til første y-akse ønskes som linier og de der refererer til anden akse. Dette gøres ved at vælge graftypen mens serien der ønskes ændret, er markeret.