Avatar billede super_g Nybegynder
01. maj 2008 - 14:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Boote fra USB-disk via Boot-cd

Jeg har en laptop, der ikke understøtter "boot fra usb" i BIOS'en.
Jeg har ikke noget diskettedrev i maskinen.

Hvor kan jeg finde en iso til en cdrom der gør det muligt for mig at boot fra usb?
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 16:43 #1
Jeg håber ikke jeg forstår dit spørgsmål korrekt for det lyder som det rene sludder i mine øre. Hvad er det for en computer? hvor gammel? og til hvilket formål?
Avatar billede frand Nybegynder
01. maj 2008 - 16:51 #2
Han ønsker en cd, som kan gøre det bios ikke kan: at starte maskinen på en usbdisk.

Sammenlign det f.eks. med en pxe disk, som kan starte en pc op på netværket, hvis dette ikke er understøttet af netkortet.
Avatar billede super_g Nybegynder
01. maj 2008 - 16:57 #3
Helt korrekt frand, tak for redningen :) Har googlet på det og søgt her på eksperten uden held. De fleste fortæller bare hvordan man gør usb-disken klar så der kan bootes fra den. Dette kræver dog at man har muligheden for at boote fra USB og det understøtter min bios ikke, så derfor søger jeg en bootcd der kan tricket.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 17:17 #4
Måske kan jeg hjælpe, men det kræver nu stadig at du besvarer de 3 enkle spørgsmål jeg stilled
Avatar billede super_g Nybegynder
01. maj 2008 - 20:27 #5
Dell Inspiron 4150 (men skal virke på forskellige maskiner)
Ca 5 år gammel.
Formålet er at installere f.eks. ubuntu på en usb-disk og så kunne medbringe den til div. maskiner som heller ikke understøtter usb-bootning. Det er også for at prøve forskellige distributioner af på en server uden at rode med allerede installeret data.
Jeg ved godt, at man bare kan bruge en CD med den ønskede distribution, men den kan man ikke mountes så den virker som en normal harddisk der kan skrives til.
Avatar billede super_g Nybegynder
01. maj 2008 - 20:29 #6
Jeg er ikke bange for at skulle skrive en kommando eller to til en af de mange færdiglavede boot-cd'er der findes derude. Dog vil jeg gerne kunne gøre det i boot-loaderen, så jeg ikke skal til at starte alt for meget op og jeg gider ikke rode med at skulle lave min egen .iso.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 21:40 #7
Hvorfor kan du ikke bare bruge en Live-cd som du selv er inde på og så mounte dit USB stick fra cd-en
Avatar billede super_g Nybegynder
02. maj 2008 - 13:02 #8
For bl.a. at undgå larmen fra CD-rom og desuden er mit cdrom-drev heller ikke så godt mere og kan ikke læse alle cd'er mere.. Derfor kunne det være rart at kun være afhængig af cdrom til at starte med og når der så er bootet, så kører alt fra USB.
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2008 - 13:09 #9
Den måde du skitserer kan efter min bedste overbevisning ikke gennemføres
Avatar billede super_g Nybegynder
19. november 2010 - 09:25 #10
Lukker