Avatar billede tobiasr Nybegynder
16. maj 2008 - 03:23 Der er 6 kommentarer

GRUB error 22: Vista + Kubuntu, nu er Vista død!

Jeg har afinstalletet Kubuntu og i den forbindelse slettet nogle partioner. Jeg er nok kommet til at slette en partion, som Vista bruger?

Får nu "GRUB loading... error 22" ved opstart. Ved at indsætte live cd'en, kan jeg starte op i Kubuntu.

Hvordan får jeg Vista op igen? Har eksamensrelateret data og selvfølgelig ingen backup ...

PS: Jeg lykkedes først med at boote fra Vista-cd'en: Forsøgte vist en reparer-funktion og at vende tilbage via et gendannelsespunkt - uden resultater. Nu får jeg også GRUB-fejlen her og har altså ikke mulighed for at komme ind i Vista cd'ens menu.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2008 - 06:10 #1
Du skal skrive en ny MBR -> boot op på din Vista-skive -> Vælge REPARER -> vælge "REPARER STARTFUNKTIONER"
Avatar billede tobiasr Nybegynder
16. maj 2008 - 11:55 #2
Hvad er MBR? (Jeg forstår ikke forkortelser!)

Nu kan den ikke finde Vista, så der er ikke så meget at reparere på. :-(

Har hentet flere recovery tools (bl.a. Partition Recovery), men jeg kan vist ikke køre .exe-filer i Kubuntu. Hvad gør jeg?
Avatar billede tobiasr Nybegynder
16. maj 2008 - 14:15 #3
Kom ind, selvom listen er tom:

"Startreperation
Rodårsagen er fundet:
Systemdiskenheden er beskadiget.
Reperation af filsystem (chkdsk) mislykkedes."
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2008 - 16:01 #4
Det lyder forkert - prøv nu lige at forklare det helt stille og roligt
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2008 - 16:05 #5
Du må gerne ringe til mig - hvis det er dine eksamensopgaver der giver dig nerver så hiv dem dog ud med en Live-cd - jeg er ret overbevidst om at det kun er startsektoren du skal gendanne
Avatar billede tobiasr Nybegynder
17. maj 2008 - 16:56 #6
Tak. Jeg har efter at kunne komme ind i Kubuntu forsøgt at geninstallere for at løse problemet. Min mistanke er, at Vista er blevet overwrited.