Avatar billede jjensen Juniormester
19. maj 2008 - 15:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ny internetudbyder og Router

Hej,

Jeg har netop skiftet til Fullrate som internetudbyder og har valgt et produkt som er uden trådløs router.

Jeg installerer udstyret og kommer uden problemer online med en bærbar der kører på XP.

Jeg har en Linksys WRT350N trådløs router jeg tilslutter. Jeg får "hul" igennem, og også sat sikkerhed op med WEP.

Herefter går turen til den anden bærbare der kører Vista. Jeg kan kun få adgang til routeren, men ikke til internettet på den. Hverken via kabel eller trådløst.

Jeg har fokuseret mest på kablet, da jeg antager det er lettest at fejlsøge på. Når jeg sætter Vista noteboken til direkte til Fullrate modemet, virker det fint. Men så snart Linksys' kommer imellem er det kun XP, der kører.

Jeg antager det er en tåbelig sætting i Linksys' (som jeg oprindeligt foretog med XP notebooken) som jeg ikke er opmærksom på.

Sagt med andre ord:
1) Begge maskiner kommer på internettet når de direkte er tilsluttet til Fullrate modem/router

2) Kun XP maskine kommer på internet via Linksys routeren.

3) Vista maskinen kan se Linksys, både via trådløs og kabel - men kommer atså ikke på internettet.

Genstart etc. er forsøgt...
Avatar billede jjensen Juniormester
19. maj 2008 - 15:32 #1
"...jeg har fokuseret mest på kabel..." betyder jeg har rodet mest med at få Vista maskinen på med kabel, for at udelukke trådløse issues.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
19. maj 2008 - 15:53 #2
Hvis du har en MAC-filtrering på din Linksys, så fjern den.
Avatar billede jjensen Juniormester
19. maj 2008 - 16:05 #3
Der er ingen MAC filtre på.

IPConfig viser at "medie afbrudt" på Vista, men jeg får stadig ipadresse og kan pinge gateway
Avatar billede thesheriff Nybegynder
19. maj 2008 - 16:11 #4
Har du sat din Linksys op som AP?
Avatar billede jjensen Juniormester
19. maj 2008 - 16:17 #5
AP = Access Point? Det ved jeg ikke helt om jeg har? Har kun 3/10 forstand på tingene :-)

Men Vista skriver dette:
"Det er ikke muligt at kommunikere med Primær DNS server 89.150.129.4 - forsøgt at pinge men ingen svar fra vært"

XP maskinen giver mig som sagt ingen problemer...

Har forsøgt at disable firewall bare for at prøve noget - ingen resultat. Og den kan jo også godt komme på internettet når tilsluttet udenom linksys.
Avatar billede jjensen Juniormester
19. maj 2008 - 16:20 #6
Hov - DNS server er ikke den samme på XP maskinen og på Vista maskinen, skal den ikke være det?
Avatar billede jjensen Juniormester
19. maj 2008 - 16:26 #7
På den anden side står begge maskiner til automatisk at skulle hente DNS, så det skal jeg vel ikke bekymre mig om?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
19. maj 2008 - 16:29 #8
Du skal disable dhcp-server på din Linksys og sørge for, at patchkablet fra din Fullrate-router er sat i en LAN-port - du må altså ikke bruge WAN-porten på din Linksys.

Du kan evt. følge denne generelle vejledning:

http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101496.asp
Avatar billede jjensen Juniormester
19. maj 2008 - 16:41 #9
Hvor fedt - nu virker det!!!

Du havde helt ret . min fejl var jeg havde sat kablet fra Fullrate routeren i den forkerte port.
Avatar billede jjensen Juniormester
19. maj 2008 - 16:43 #10
Jeg har prøvet nu, både med og uden at Linksys fungerer som DHCP server, begge dele lader til at virke nu. Er det ikke bedst at linksys ungerer som DHCP server?
Avatar billede jjensen Juniormester
19. maj 2008 - 16:44 #11
thesheriff - kan du ikke venligst sende din næste besked som 'Svar' - så jeg kan give dig point som tak for din hjælp :-)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
19. maj 2008 - 17:19 #12
Nej, det bedste er at lade den første router tildele adresserne.