Avatar billede llslipknotll Nybegynder
19. maj 2008 - 18:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Argon, Eltax der laver enhederne?

Hey.
Har idag fået afvide af det er Eltax som laver enhederne til Argon, også navndøber Hifiklubben enhederne til Argon og sætter Argon på kabinettede, så tænkte jeg af det kan skuda ikke passe, men det kan det det?

Hilsen mig.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. maj 2008 - 20:28 #1
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. maj 2008 - 20:34 #2
Sikkert et OEM venture. Argon og Eltax er nogenlunde i samme klasse, så det passer sikkert fint.
Avatar billede rynke10 Novice
20. maj 2008 - 06:37 #3
Det er snart de færreste højttaler fabrikker der rent faktisk laver deres produkter selv. Det er kun i den dyre ende at de laver det hele selv. B&W, Dynaudio o.s.v.
Ved de billige modeller spørger fabrikken groft sagt om en diskant der passer i et 45 mm hul og køber der hvor den er billigst den måned. Det kan være Vietnam i dag og Kina i morgen.
Kabinetterne laves normalt i Kina, enten helt færdig samlede, eller også klar til at montere enheder i.

Rynke der arbejder på kinesisk højttalerfabrik ;-)
Avatar billede llslipknotll Nybegynder
20. maj 2008 - 19:43 #4
Det som er ''galt'' er af jeg føler mig lidt snydt, troede Hifi-Klubben var ''kvalitet'' men når det bare er alle mulige ''billige-producenteren'' som laver højtalerne, så må jég indrømme jeg føler mig lidt snydt.
Hvad med Cerwin Vega og Dali, får de også andre til af lave?
Avatar billede rynke10 Novice
21. maj 2008 - 04:15 #5
Nu er det jo meget mere end enheden der afgør kvaliteten på en højttaler. De helt billige bliver designet efter prisen. Lidt tyndere kabel inde i højttaleren betyder en besparelse, lidt tyndere væg i kabinettet sparer også penge og så kan enheden egentlig være udmærket.
Eltax laver jo både rigtig billige modeller, men også ret fornuftige højttalere med fin lyd. Det du skal se på er jo den lyd du har fået til pengene. Hvis du ikke kan køre forskel på 2 højttalere, så køb de billigste ;-)
Dali er jo bare et mærke Hi-Fi klubben selv har lavet. Jeg tvivler meget på at de selv har designet enheder, det er ikke en billig proces og skal man have dem lavet i små styktal, så bliver det for dyrt.
I sidste ende hænger det hele sammen. Delefilter, enheder skal passe sammen. De skal monteres i et kabinet der er solidt og fri for vibrationer og dimensioneret til enhederne.
Stordrift giver fordele på økonomien, se bare hvor mange biler der faktisk deler undervogn eller motor, selv om det ikke er samme firma der laver dem. Mon ikke også mange biler kører med Bosch motorstyring, det bliver de jo ikke ringere af, selv om mærker i forskellig prisklasse bruger det.
Avatar billede llslipknotll Nybegynder
05. juli 2008 - 12:48 #6
ind som svar rynke10 :)
Avatar billede rynke10 Novice
05. juli 2008 - 15:28 #7
Er du tilfreds med lyden, så er alt jo fin fin i orden ;-)
Avatar billede rynke10 Novice
05. juli 2008 - 15:40 #8
Og så er jeg også glad her i tiden. Nok ikke i samme prisklasse som Eltax http://www.genevalab.com/v/vspfiles/V4_Backup/xlbl.html
Men en meget tilfreds kunde fra deres proff. division er bl.a. U2 som gerne vil lave en "limited edition" og kommer på min fabrik for at underskrive modellerne.
De forhandler med dem om en lille koncert når de nu alligevel er her. Rynke kan slet ikke få hænderne ned.
<reklame> Geneva højttaleren er så forbavsende god og lidt et par klasser over hvad man ellers kan få af pc højttalere. </reklame>