Avatar billede Schultz Nybegynder
23. maj 2008 - 13:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Forkert tegnsæt i opstart

Når jeg starter min PC er der enkelte bogstaver, og resten er bare firkanter. Det gælder både i opstart og på alle ikoner, og hvad værre er i alle menuer. Har prøvet en rollback, men der dukker et ulæsligt skilt op, dette klikker jeg væk, og PCen laver en gendannelse, men det er stadig det samme. 2 gange tidligere har jeg kunner sætte den 1 dag tilbage, hvorefter den virkede igen. Det Win XP SP2.
Her prøvet fejlsikret, det er det samme.
Alle tekster på PCen ser ud som dette screenshot (roll back)
http://www.verdensnavle.dk/help/a1.jpg
Jeg kører SATA i raid 1.
Jeg har lige konstateret at i Firefox er alle bogstaver læselige, men i IE er det bare volapyk. Så det kunne tyde på at det er en fejl i registreringsdatabasen, men når jeg åbner denne, er alt der også volapyk. Så det jeg søger er en fil der kan korrigere registreringsdatabasen. Jeg har kørt nogle opryningsprogrammer, der åbenbart har slettet en nøgle, der ikke skulle være slettet.
Avatar billede haverslev Novice
23. maj 2008 - 14:49 #1
Hvis du har slettet en reg.databse nøgle via en oprydnings program, så er der vel kørt en back-up af databasen og du blot kan køre den back-up.
Der tages f.eks back-up i programmet CCleaner, men dog KUN hvis man siger ja til det

Men prøv først at geninstallere IE7:
http://www.microsoft.com/danmark/windows/downloads/ie/getitnow.mspx
1.

2.
Rep. af ødelagte og fejlbehæftede systemfiler samt en erstatning eller rep. af dem:
Klik på START, Klik på KØR  skriv sfc /scannow og tryk OK. (husk mellemrum efter sfc)
Du skal have din XP-skive i Drevet.

3.
Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede Schultz Nybegynder
23. maj 2008 - 15:16 #2
blot kan køre den back-up. - Jeg kan ikke læse en dyt i programmerne, så det er nærmest umuligt. IE7 hvad skal jeg med den?, kører Firefox på 5 år, og har slet ikke installeret IE7.
sfc /scannow har jeg prøvet, men også her kommer der kun volapyk på skærmen, så det er umuligt at se hvad man skal klikke på.
Prøver sidste mulighed når jeg har taget div. backup til mit USB drev.
Avatar billede haverslev Novice
23. maj 2008 - 15:33 #3
Nå gik blot udfra at du kørte med IE7, da du selv skrev:
"men i IE er det bare volapyk"
Avatar billede Schultz Nybegynder
23. maj 2008 - 15:38 #4
Bruger bare den gamle IE6 til testformål :-)
Avatar billede Schultz Nybegynder
23. maj 2008 - 19:16 #5
Kører chkdsk nu, men det har taget 3 timer at nå fra 50% til 55%, kan det være rigtigt?
Avatar billede haverslev Novice
23. maj 2008 - 19:44 #6
Det lyder ikke godt, så er det ihverfald mere end en reg. nøgler der er "kage" i
Men prøv at lade den køre i en time mere, ellers er du nok nød til at køre en rep. af windows for at få rettet op på fejlene

Repair af Windows XP:
Hvis du har din XP cd, så kan du lave en repair. Du mister ikke noget ved det.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.

Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen - incl. SP2, hvis den er installeret via updates. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede Schultz Nybegynder
23. maj 2008 - 19:53 #7
Nu gider jeg ikke mere, har deaktiveret Raid, og er ved at geninstallere Win XP.
Men tak for forsøget haverslev.
Avatar billede Schultz Nybegynder
23. maj 2008 - 19:58 #8
Kørte tidligere på dagen en rep. men det gik der også kage i. Systemet har kørt 2 år, så det trængte alligevel til at blive opfrisket :-)
Avatar billede haverslev Novice
23. maj 2008 - 20:17 #9
Det er jo ikke nemt at vide, hvad der er prøvet og ikke prøvet, skulle måske have været skrevet i spg. fra start af :-)
Avatar billede haverslev Novice
23. maj 2008 - 20:19 #10
Avatar billede Schultz Nybegynder
24. maj 2008 - 02:03 #11
Hvad mener du med det sidste indlæg?
Avatar billede haverslev Novice
24. maj 2008 - 07:56 #12
Det er blot en beskrivelse af, hvordan spørgsmålet kan lukkes korrekt osv.- ellers står det åbent til evig tid :-)
Avatar billede Schultz Nybegynder
24. maj 2008 - 15:07 #13
Ok du gav mig ikke svaret, men du får point for din ulejlighed, og din gode vilje ;-)